De jaarlijkse Telecom Summit van ChannelConnect in huis Oudegein was weer een succes. De tweede editie van deze ronde tafel met topaanbieders uit de telecomsector stond in het teken van het spanningsveld tussen communicatieproviders en ICT-resellers. De deelnemers waren scherp en hadden pittige uitspraken. Een uitgebreid verslag verschijnt in juni in het VoIP en UC&C Dossier 2018. Hier alvast wat highlights.
Een belangrijk thema in de discussie over het spanningsveld tussen telecomproviders en het ICT-kanaal is de balans tussen innovatie en commercie. Trainingen, opleidingen en communicatie zijn volgens de deelnemers zeer belangrijk om de samenwerking tussen aanbieders en hun kanaal succesvol te maken. Alleen dan is het volgens deze providers mogelijk om ICT-resellers te helpen naar de volgende stap. “Telefoontikken zijn nog een heel valide en rendabel businessmodel maar als resellers willen uitbreiden, moeten ze zich minder richten op de omzet en marge van vandaag”, aldus Robert de Jager van deanone. “De toekomst van het kanaal zit in value add en dat is bij resellers moeilijk over de bühne te krijgen. Daarom helpen we ze hiermee tijdens trainingen. Maar omgekeerd zullen ze ook meer vragen moeten stellen.”
Hyperscalers
In tegenstelling tot verleden jaar kwam de dominantie en bedreiging van de zogenaamde hyperscalers, met Microsoft voorop, minder aan bod jaar. Vraag is of de heftigste angst voor deze communicatie-aanbieders in een jaar tijd is verminderd. “De afhankelijkheden van partijen in de keten nemen alleen maar toe en daar hoort Microsoft door haar rol in de kantoorautomatisering dus ook bij”, aldus David van den Berg van Avaya. “Duidelijk is wel dat een aantal van Microsoft’s aankondigingen van vorig jaar niet hebben gebracht wat de markt ervan had gedacht en gevreesd.” Nico Dammers van oneCentral vulde aan: “De vergelijking met Microsoft als leverancier van communicatiediensten is gewoon best lastig. Het blijkt gewoon dat Microsoft’s telefoniedienst E5 gewoon niet goed werkt.”
Deelnemers
Deze Telecom Summit 2018 was dus het toneel van een levendige discussie met veel opmerkelijke uitspraken, kritische meningen en scherpe visies. Een uitgebreid verslag verschijnt in juni in het VoIP en UC&C Dossier 2018. De deelnemers aan de Telecom Summit 2018:
- David van den Berg (Avaya Nederland)
- Micha Cohen (Xelion)
- Nico Dammers (oneCentral)
- Koen van Geffen (Voiceworks)
- Robert de Jager (dean one)
- Filip de Jonge (Telador)
- Gert Jonk (ALE)
- Jeroen van Kerkhof (BNS Logistics)
- Jouk Lier (BLU Networks)
Onderzoek naar ICT-kanaal
Het onderwerp van deze Summit staat aan de basis van het Telecom Channel Onderzoek 2018 dat de redactie van ChannelConnect dit voorjaar in samenwerking met Rob Kurver gaat uitvoeren. Naarmate innovatie sneller gaat, lijken providers namelijk steeds moeilijker in staat om het kanaal mee te nemen in die vernieuwing. Dit gegeven rechtvaardigt de vraag waar de samenwerking tussen aanbieders en (hun) kanaalpartners succesvol is en waar die mogelijk spaak loopt. Verder komt aan bod hoe aanbieders beter in staat zijn om hun kanaalpartners te ondersteunen. Ook de onderzoeksresultaten worden uitgebreid behandeld in het VoIP en UC&C Dossier dat begin juni verschijnt.