Sonia Harjani is de geestelijke inspirator achter Sona Business Services. De specialisatie van Sona Business Services strekt zich uit van Small Business Phone Systems tot complete Call Center Services aangevuld met hosted-PBX en SIP-trunkingoplossingen. Ook xDSL, FTTx en nationale en internationale MPLS-lijnen, alsmede sms services zijn te leveren. Sona Business Services werkt louter via channelpartners, ze gaan nooit de concurrentie aan met hun eigen klanten. Thans wordt gekozen om een nog groter verschil met de concurrerende oplossingen te maken. Door een distributeur aan de keten toe te voegen, krijgt de channelpartner toegang tot producten en diensten die de mogelijkheid bieden om volledig autonoom aan de knoppen te draaien zonder de zorgen van bijvoorbeeld de benodigde infrastructuur. Hierdoor kunnen channelpartners de focus houden op klantenwerving en het stimuleren van de groei. Bovendien vervallen de grote investeringen die horen bij stabiele diensten en infrastructuur, die nemen FM Telecom en Sona Business Services geheel voor hun rekening. Sonia Harjani: “FM Telecom heeft een schat van ervaring en kennis op het gebied van telecomdiensten, en daarmee een enorme meerwaarde voor ons bedrijf en de partners die diensten in de markt zetten.”
Oplossend vermogen
Om de kracht van het concept te onderstrepen, schuift Mark Patka (telecomspecialist bij FM Telecom, de distributeur van de Sona Business Services in Nederland en België), bij het gesprek aan. FM Telecom (Fully Managed Telecomservices) levert IT- en telecomdiensten voor partners in de zakelijke markt. De focus is breed en omvat internet, cloud IP telefooncentrales, cybersecurity, televisie en uiteraard vaste- en mobieletelefonie-oplossingen. De kracht van het bedrijf zit hem in het oplossend vermogen dat gedreven wordt door de gedegen technische expertise. Mark Patka: “Als distributeur voegen wij veel waarde toe aan de wholesalediensten. Sona Business Services is verantwoordelijk voor de infrastructuur van de telecomservices, de channelpartner brengt de diensten als een totaaloplossing naar de eindgebruiker. FM Telecom is als distributeur de laag tussen beiden en maakt het voor partners mogelijk om eenvoudig diensten in de markt te zetten.”
Als distributeur leveren ze de componenten van Sona aan de channelpartner tegen wholesaletarieven. Hierdoor krijgt de channelpartner meer mogelijkheden om zijn marge te verbeteren. Daarnaast worden de noodzakelijke extra diensten/functies zoals een SIP trunk, telefoonnummers en SIP-proxy-omgeving (PortaOne) met billingopties geleverd. Het PortaOne-platform is eenvoudig te gebruiken en wordt elke partner individueel beschikbaar gesteld, zodat hij zelf alle controle heeft over de diensten en snel kan schakelen voor zijn klanten. Bovendien zijn alle componenten white labelled te verkrijgen, waardoor branding in elk element van het product mogelijk is. Of het nu het portaal is, de web-interface, de simkaart, de softphone of de productnaam, alles kan door de channelpartner onder eigen identiteit in de markt gezet worden.
De introductie van een distributeur creëert meerwaarde voor de channelpartner
Wat levert FM Telecom?
Wie vandaag telecomdiensten wil leveren, moet rekening houden met de klantenwens om zo de diensten te kunnen bieden die past bij de wensen van de klant. Een gedegen oplossing bestaat uit een oplossing die commercieel goed uit te leggen is, simpel te installeren en beheren is en vooral eenvoudig te gebruiken is. Dit omhelst vaste en mobiele telefonie, vast internet in alle vormen, 4G-back-upoplossingen, VaMo en televisie. In de bundel die de channelpartners kunnen afnemen zitten al deze componenten verwerkt. De basis daarvoor zijn de EZi-bouwstenen van Sona Business Services. Mark Patka: “Dankzij de mvno-oplossing kunnen gebruikers mobiele aansluitingen afnemen die aan de bedrijfscentrale gekoppeld zijn. Deze techniek bestaat al lang maar was commercieel niet aantrekkelijk; tegenwoordig zijn de tarieven zo dat ze concurreren met de traditionele mobiele telefonie.”
Voor FM Telecom is de EZiPBX van Sona Business Solutions een belangrijke bouwsteen om de zakelijke klant optimaal te ondersteunen. Een vast-mobielintegratie (VaMo) is tegenwoordig essentieel. De medewerkers bellen met hun mobiele telefoon die zich qua features gedraagt als een bedrijfstelefoon. Klanten zien dus altijd het nummer van het bedrijf. Een mooie scheiding tussen zakelijk en privégebruik. Het interessante is dat alle VaMo-functies werken op een standaard mobiele telefoon. Een speciale app is niet nodig, maar wel beschikbaar. De mobiele app brengt de softphone naar de mobiele telefoon toe en zorgt voor aanvullende functies, zoals het bellen over wifi. Ook nu weer heeft de reseller alle vrijheid om de look en feel te branden. Het van een eigen branding voorzien is voor veel channelpartners een uiterst belangrijke wens; daardoor is er een professionele uitstraling en is men zeker van loyale klanten.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2-2020]