Vertrouwen moet je continu waarmaken, stelt Stijn Coppieters, Product Portfolio Manager bij CM.com, en dit zowel naar het personeel, naar het kanaal en naar de eindklanten. Met de opbrengst van de beursgang wil het bedrijf de salescapaciteit uitbreiden, en blijven investeren in het platform. “We hebben inmiddels een breed portfolio aan producten dat we zelf hebben gebouwd. Dit willen we de komende tijd verder door blijven ontwikkelen. Als je de goede mensen in huis hebt kan dat. De afgelopen twintig jaar hebben we dat bewezen”, is de overtuiging van Coppieters’ collega Sven van Gurp, Sales Manager Voice.
Kort gezegd is CM.com actief op het gebied van messaging, betalingen, voice en digitale identificatieoplossingen. En vooral de combinatie van die aspecten maakt CM.com een unieke partij in de markt. Coppieters: “Zo zorgen we bij klanten zoals NAC Breda en straks de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix op het circuit van Zandvoort, niet alleen voor de communicatiekanalen, maar ook de betaalkanalen en tickets. Daarnaast doen we sms en voice voor bedrijven zoals Takeaway.com, Talpa en Bax Music.”
Goede partnerpropositie
Genoemde klanten bedient CM.com zelf; dit betekent echter niet dat resellers niet belangrijk zijn voor het bedrijf. “Wij hebben de salescapaciteit niet om alle partijen die belang kunnen hebben bij onze oplossingen direct te bedienen”, maakt Van Gurp duidelijk.
‘Wij zijn net weer een slag anders dan andere leveranciers in de markt’
“We hebben beslist een goede propositie voor partners”, gaat hij verder. “Eerlijkheid gebied te zeggen, dat het aanvankelijk de resellers zelf waren die naar ons toe kwamen. Ze zochten een leverancier die SIP-trunking kon leveren tegen een goed tarief.” Er bleek bij veel partners behoefte te bestaan om bepaalde elementen van een externe leverancier af te nemen, en die te combineren met eigen development om zo aan de wensen van de eindklant te voldoen. Coppieters: “Natuurlijk zijn er VoIP-partijen in de markt die in een soort one-stop-shop complete oplossingen bieden, inclusief PBX-systemen, telefoons en simkaarten, maar sommige partijen die wat groter groeien en zich specialiseren willen bepaalde oplossingen voor hun eindklanten gericht inkopen. Dat kan met onze producten.”
Van Gurp wijst erop dat indien een leverancier alles levert, dit kan leiden tot een lock-in. “Ook daarom zeggen steeds meer partners: ‘ik selecteer zelf mijn SIP-trunkleverancier en internetprovider, dat hoeft geen standaard bundel te zijn.’ Dit wijst er overigens ook op dat de kennis bij resellers op het gebied van voice is toegenomen. Ze weten hoe het werkt en hoe het geprijsd moet zijn.”
Omdat CM.com inmiddels in een groot aantal landen actief is, kan het partners ook inlichten op het gebied van buitenlandse regelgeving, of het porteren van nummers over landsgrenzen heen.
Toegevoegde waarde
Sven van Gurp: “We geloven nadrukkelijk in de toegevoegde waarde van een reseller richting het mkb.” Het profiel van de typische CM.compartner is over het algemeen de wat grotere organisatie, die zelf kennis in huis heeft en op de hoogte is van de laatste technologische trends. En die eindklanten van een zekere omvang heeft die openstaan voor innovatie. “Juist op het gebied van voice zetten wij als onderneming ook belangrijke stappen”, onthult de product portfolio manager. CM.com is namelijk niet alleen sinds kort beursgenoteerd, het maakte ook afgelopen maand een start als telecomoperator op het vaste netwerk. “We hebben deze stap gezet om op dit gebied iets op te schuiven in de waardeketen en om richting resellers extra waarde en service te leveren. We zien vraag in de markt naar een goede betrouwbare leverancier voor voice-diensten tegen een scherp tarief.”
‘We geloven nadrukkelijk in de toegevoegde waarde van een reseller richting het mkb’
Dat scherpe tarief kan CM.com naar eigen zeggen bieden, doordat de voice-divisie een heel slanke organisatie is zonder legacy. “We hebben alleen de noodzakelijke features in het platform ingebouwd, maar dat dan wel met de hoogste kwaliteit. Inclusief APIs en een online portaal voor klanten” zegt Coppieters niet zonder trots.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2-2020]