Europese webwinkels hebben bijna 20 procent meer omzet in Nederland

Nederlandse consumenten hebben in het derde kwartaal van 2019 ongeveer 455 miljoen euro uitgegeven bij webwinkels in de Europese Unie. Dat is bijna 20 procent meer dan in het derde kwartaal van 2018. Toen besteedden Nederlanders voor 380 miljoen euro bij Europese webwinkels.

Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek. De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen; in 2018 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet.

Nederlandse detailhandel

De internetverkopen van in Nederland gevestigde detailhandelaren waren in het derde kwartaal van 2019 17,5 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Bij de Nederlandse internetverkopers kan onderscheid worden gemaakt tussen pure webwinkels en ‘multichannelers’ die zowel via winkels als online verkopen. De omzet van pure webwinkels in Nederland was in het derde kwartaal van 2019 bijna 15 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de Nederlandse multichannelers was de online-omzet bijna 22 procent hoger. De totale omzet van de detailhandel in Nederland was in het derde kwartaal 3,7 procent hoger dan een jaar eerder.

Europese webwinkels

De omzet van Europese webwinkels bereikte in het tweede kwartaal van 2019 een recordniveau van een half miljard euro. Het gaat bij de omzet van Europese webwinkels om online-aankopen van Nederlandse consumenten bij bedrijven in de Europese Unie die buiten Nederland zijn gevestigd. De cijfers zijn exclusief btw en berekend volgens een experimentele methode. Omdat deze methode nog in ontwikkeling is, zijn de cijfers voorlopig.

De omzet van de Europese webwinkels is de afgelopen vijf jaar sterk toegenomen. In het derde kwartaal van 2019 was de omzet 170 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2014. De grootste omzetstijging werd behaald in het vierde kwartaal 2016 (+34,5 procent), de kleinste in het eerste kwartaal van 2018 (+11,0 procent).

Het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor consumenten niet altijd goed te zien. Webwinkels zijn veelal in meerdere talen opgemaakt en buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben.

Bron: CBS