Sangoma: Gateways zijn schakel van analoog naar SIP

SANGOMA HEEFT WERELDWIJD EEN LEIDENDE ROL OP GEBIED VAN GATEWAYS

Het Nederlandse bedrijfsleven stapt massaal over van digitale telefonie en ISDN naar VoIP en SIP. Die migratie is niet altijd even vanzelfsprekend en dan kunnen gateways uitkomst bieden, vertelt Mohssine Boujidane van Sangoma in een gesprek. “De gateway heeft nog een lange toekomst voor zich.”

 

Sangoma is een Canadese leverancier van telefonie- en UC-producten en levert sinds 1984 een breed portfolio van TDM-kaarten tot telefooncentrales en van VoIP-oplossingen tot UC-systemen. Sinds de overname van Vegastream in 2011 is Sangoma wereldwijd een van de grootste leveranciers van gateways waarmee klanten worden geholpen met de migratie van analoge telefonie naar SIP. “Dit aanbod is momenteel belangrijk voor het kanaal, omdat het bedrijfsleven op grote schaal migreert naar VoIP”, zegt verkoopdirecteur Mohssine Boujidane van Sangoma Benelux. “Het belang van gateways neemt niet alleen toe door de sterke opkomst van VoIP in de afgelopen twintig jaar maar ook door de toename van breedbandnetwerken en de behoefte van bedrijven om veel devices te koppelen.”

‘Goede installatie van kwalitatief hoogwaardige gateways is cruciaal’

Een korte geschiedenisles. In het verleden belde de wereld met analoge telefonie. Gesprekken verliepen over koperen draden, aangesloten op een telefooncentrale die deel uitmaakte van het publieke telefonie netwerk PSTN (Public Switched Telephony Network). De belangrijkste voordelen waren betrouwbaarheid, universele beschikbaarheid en goedkope handsets. Nadeel is echter dat één telefoonnummer is gekoppeld aan één lijn en slechts één gesprek tegelijk aankan. Voor grote bedrijven is het duur om honderden koperdraden te beheren en onderhouden.

ISDN (Integrated Services Digital Network) bracht in de jaren ’80 en ’90 van de vorige eeuw het antwoord op de behoefte van bedrijven om de meerdere oproepen via een koperdraad te plaatsen. ISDN werd populair, ook vanwege de betrouwbaarheid en het gebruik van bestaande infrastructuur. Die tijd is nu zo goed als voorbij omdat KPN heeft besloten ISDN voor het overgrote deel uit te faseren.

Opkomst IP

Sinds de explosieve groei van het internet werken bedrijven met de standaard IP (Internet Protocol) en gebruiken ze breedbandverbindingen voor spraak en data. SIP (Session Initiation Protocol) zorgt daarvoor en is het dominante protocol voor VoIP en nieuwe UC-diensten. SIP is goedkoper dan het huren van digitale lijnen, onder meer omdat providers niet kilometers koperdraden hoeven aan te leggen. Bovendien zijn telefooncentrales nu puur softwarematig met een grote hoeveelheid features.

Veel bedrijven moeten dus overstappen en het is niet praktisch, kosteneffectief of duurzaam om bestaande apparatuur weg te gooien. Daarom zijn er gateways die IP verbinden met analoge en digitale verbindingen waarop telefonie wordt afgeleverd bij bedrijven.

Implementatie

Gateways implementeren gebeurt in drie gevallen. De eerste optie is door analoge verbindingen via een gateway op locatie aan te sluiten op een IP-PBX zodat analoge telefoons ‘lijken op’ IP-telefoons en de gateway alle functies van de IP-telefoons uitvoert. Ten tweede bij SIP-trunking als een oude (niet afgeschreven) PBX op locatie staat en ongeschikt is voor een SIP-verbinding die door een provider wordt geleverd. Kosten, lopende contracten en behoud van toestellen zijn belangrijke overwegingen. En ten derde helpt een gateway bedrijven zonder internetverbinding met voldoende bandbreedte voor SIP-oproepen waardoor hosted telefonie niet mogelijk is. Een nieuwe IP-PBX’s op locatie is relatief goedkoop en kan met een gateway verbinding maken met het telefonienetwerk (PSTN).

Gateways

In zekere zin is een gateway misschien een ‘dom’ apparaat. Het verwerkt oproepen en converteert die van het ene protocol naar het andere. De gateway is daarmee overigens wel de ‘single point of failure’ en is een potentiële plek voor securityrisico’s. “Daarom is een goede installatie van kwalitatief hoogwaardige gateways cruciaal”, zegt Boujidane van Sangoma. “Voor bedrijven die afhankelijk zijn van hun communicatie kan het desastreus zijn als de verbindingen uitvallen. Daarom hebben onze gateways een SIP-proxy ingebouwd. Die functie zorgt ervoor dat on-site SIP- of analoge telefoons altijd een kiestoon krijgen en oproepen kunnen plaatsen, zelfs als die vestiging wordt losgekoppeld van het internet.”

Voor bedrijven die afhankelijk zijn van hun communicatie kan het desastreus zijn als de verbindingen uitvallen.

De gateways van Sangoma bieden bovendien fysieke fallback, legt Boujidane uit. “Als een poort of de stroom uitvalt, zorgt deze fysieke fallback ervoor dat alle gebruikers in de meeste gevallen nog steeds kunnen bellen. Bedrijven met een analoge centrale en een paar back-up PSTN-lijnen kunnen ook noodoproepen doen, zelfs als er helemaal geen stroom is in het bedrijf. Een gateway zorgt bovendien voor lagere telefoonkosten, lagere
migratiekosten en voor integratie met bedrijfsapparatuur.”

Security

Vanuit het perspectief van beveiliging bespreekt Boujidane overigens liever over de Session Border Controllers die ook in het portfolio van Sangoma zitten. “Bedrijven moeten beseffen dat telefonie en videodiensten vaak om firewalls heen worden gerouteerd omdat die heel gevoelig zijn voor de kwaliteit en doorvoer van de IP-pakketten. Mede daarom hebben we Session Border Controllers voor de UC-infrastructuur van grootzakelijke en carrier-klanten. Die bieden we softwarematig of door middel van appliances.”

Keuze maken

De keuze voor een goede gateway hangt af van veel factoren, legt Boujidane uit. “Bij het kiezen voor een gateway moeten bedrijven op hoofdlijnen letten op twee elementen. Ten eerste op de functies die de gateway biedt, zoals het aantal poorten, beheerinterface, enzovoort. Die informatie staat natuurlijk in de specificaties, maar een reseller of provider kan hierbij ondersteunen. Ten tweede let je op de support en behulpzaamheid van een leverancier en de kwaliteit van het product dat zij leveren. Lage aanschaf- en investeringskosten zijn leuk, maar niet als een bedrijf veel tijd, geld en middelen moet spenderen aan fouten herstellen of instellingen, reparaties of vervangingen uitvoeren. Of als medewerkers waardevolle tijd verliezen bij het contact met een supportafdeling.”

Boujidane adviseert bedrijven zich goed te laten helpen door resellers en providers. “We streven ernaar een one-stop-shop-telefonieleverancier te zijn voor onze partners en bieden hen een volledig op SIP gebaseerd portfolio aan moderne telefonie voor bedrijven”, zegt hij. “We zijn niet voor niets wereldwijd een van de belangrijkste leveranciers van open source PBX’en met end-to-end full UC-diensten. Klanten die nog legacy-systemen gebruiken kunnen we prima helpen migreren naar SIP.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 8-2019]

Lees het artikel hier in PDF