Cisco Webex biedt de meest complete en geavanceerde UC-oplossing

COMSTOR IS DÉ VALUE ADDED CISCO-DISTRIBUTEUR

Als value added distributor van Cisco neemt Comstor een bijzondere plaats in de markt in. Comstor biedt zijn partners een uitgebreide set van tools en ondersteuning om hun bedrijf te laten groeien en nieuwe markten aan te boren. Voor elke Cisco-architectuur is een aparte Business Development Manager verantwoordelijk. Voor het Cisco Collaboration-portfolio is dat Marc Fleuren.

 

Marc Fleuren opent ons gesprek met de woorden: “Onder het Cisco Collaboration-portfolio vallen onder meer telefonieoplossingen zoals headsets, endpoints, het telefonieplatform van Cisco en alle vormen van Webex. Die laatste is de afgelopen jaren uitgegroeid van een vergadertool tot een platform waar je niet alleen kan ‘meeten’, maar ook volledige samenwerking met anderen kunt realiseren. Van chat-clients en whiteboardfunctionaliteit tot en met Webex Calling, het cloudtelefonieplatform van Cisco, waarvoor we inmiddels de eerste licenties hebben mogen uitrollen.”

Prijslijst in euro’s

Webex Calling is ontwikkeld met gebruikmaking van de IP van het overgenomen Broadsoft. Fleuren: “Dit cloudtelefoniesysteem maakt het investeren in en onderhouden van een telefoonsysteem op locatie overbodig en kent een eenvoudig licentiemodel waarbij per maand/per gebruiker kan worden afgerekend. Over afrekenen gesproken: op korte termijn wordt een deel van de dollar-prijslijsten van Cisco vervangen door het euro-prijsmodel. Dat is fijn voor ons als distributeur én channelpartners die dan verlost zijn van fluctuerende wisselkoersen, die van invloed zijn op de geldigheidsduur van offertes en prijslijsten. Dat past ook beter bij het nieuwe licentiemodel van betalen per maand/per gebruiker.”

‘Als je die ‘IT-leverancier’ blijft, gaan anderen je links of rechts voorbij’

Webex Calling

Marc Fleuren

“De functionaliteit die resellers erbij krijgen als ze Webex Calling inzetten is dat ze – op een router na – geen hardware op locatie meer hoeven te hebben, waar je in het verleden minstens een server met de daaraan verbonden kosten voor elektriciteit en onderhoud nodig had”, vervolgt Fleuren. “En als straks 5G breed beschikbaar komt, wordt de beeld- en spraakkwaliteit – nu al heel hoog bij Cisco – alleen nog maar beter, veiliger en sneller. We kunnen dan opschalen naar 4K- en 8K-video; telefonie wordt dan dusdanig goed dat het lijkt of je gesprekspartner naast je staat in plaats van ergens aan de andere kant van de wereld. Dat soort ontwikkelingen zijn natuurlijk bijzonder boeiend.”

Innovatie

Fleuren: “Bij Cisco, maar ook bij Comstor zijn we constant bezig met innoveren. We kijken voortdurend naar wat er beter kan, wat er veranderd kan worden. De afgelopen jaren hebben we met ons allen duidelijk een omslag gemaakt in het luisteren naar én verwerken van de feedback van klanten. Cisco maakt duidelijk stappen om het imago van ‘supertanker’ van zich af te schudden. Waar videobellen in het verleden vooral een ‘nice-to-have’ was zie je nu steeds meer bedrijven en start-ups die gesprekspartners niet alleen willen horen, maar ook willen zien. Communicatie is voor een belangrijk deel non-verbaal, en dat mis je bij alleen spraakverbindingen. Met Webex Calling en aanverwante apps voorziet Cisco in deze behoefte.”

‘Resellers moeten afstappen van de traditionele dozenverkoop’

Van doos naar dienst

“Als advies naar channelpartners verkondig ik al langere tijd de boodschap dat je als reseller af moet stappen van de traditionele dozenverkoop. Daarmee onderscheid je je niet, wel met een eigen verhaal dat je eromheen bouwt. Met advies en andere vormen van dienstverlening, door samen met de klant te kijken naar hoe een oplossing in de dagelijkse praktijk kan worden ingezet, word je niet langer gezien als de zoveelste IT-leverancier, maar als trusted advisor. Daar komen vanzelf orders uit. Zo’n benadering sluit naadloos aan bij de visie van Comstor, waarbij distributie van dozen weliswaar noodzakelijk blijft, maar waarbij de nadruk wel moet liggen op de benefi ts, alles wat je daaromheen kunt doen: je schuift op van ‘doos’ naar ‘dienst’. In een gesprek over de inzet van bijvoorbeeld Webex Calling gaat het gesprek dan over de besparing in tijd en geld die dat oplevert, en niet zozeer om de techniek die erachter zit. Als je die ‘IT-leverancier’ blijft, gaan anderen je links of rechts voorbij; is het vandaag niet dan is het wel morgen of overmorgen.”

Veranderend model

Fleuren: “Niet alleen als reseller moet je je fl exibel aanpassen aan de marktvraag, ook als fabrikant. Dat heeft Cisco begrepen, en dat is terug te zien in het veranderde ‘rollout’-model dat ze hebben geïntroduceerd. Waar in het verleden een nieuw product vanaf het ontwerpstadium volledig werd opgebouwd en aangekleed voordat het werd gelanceerd, komen ze nu met een basisproduct, het ‘bare minimum’, dat wel praktisch kan worden ingezet voor een bepaalde toepassing. Het gaat in onze branche steeds vaker om software-defined oplossingen. Daardoor kunnen producten op basis van de feedback van gebruikers en resellers verder worden doorontwikkeld en verbeterd met maandelijkse releases. Die continue aanpassing komt tegemoet aan de veranderende gebruikersbehoeften en draagt bij aan een langere ‘houdbaarheid’ van de oplossing. Resellers merken ook dat Cisco verandert en luistert naar de feedback en actie neemt. Dat is een verschil met het verleden, waar dat niet altijd het geval was. Om de vergelijking met de supertanker door te trekken: het gaat om dezelfde hoeveelheid olie, maar dan opgesplitst over meerdere kleinere schepen die sneller en op meer bestemmingen kunnen arriveren. Flexibel denken en handelen is de toekomst, daarvan is inmiddels ook Cisco doordrongen.”

Belangrijkste features Webex Calling
Webex Calling is een multi-tenant, cloudgebaseerd alternatief voor on-premise telefooncentrales op basis van maandelijks abonnement en biedt onder meer:
– Geavanceerde set enterprise-grade PBX-mogelijkheden;
– Rijke gebruikerservaring inclusief Cisco Webex Calling-app voor mobiel en desktopgebruik, geïntegreerd met de Cisco Webex Teams collaboratie-app;
– Ondersteuning van geïntegreerde gebruikerservaring met Cisco Webex Meetings en Webex toestellen (Cisco IP Phones 6800, 7800 en 8800 Series bureautoestellen en analoge telefoonadapters); – Beschikbaar via een wereldwijd netwerk van regionale datacenters;
– Investeringsbescherming op bestaande on-premise Cisco Unifi ed Communications Manager-licenties via Cisco Collaboration Flex Plan;
– Soepel en geleidelijk migratiepad naar de cloud: ondersteuning van cloud, hybrid cloud en on-premise installaties;
– Scan de QR-code voor meer informatie.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 7-2019]

Lees het artikel hier in PDF