ING schat smart home-markt op 600 miljoen per jaar

Het ING Economisch Bureau schat de potentiële markt voor smart homes op zo’n 600 miljoen euro per jaar. Traditioneel is dit de markt van installatiebureaus maar ING ziet ook ook veel andere bedrijven deze markt betreden, zo blijkt uit een onderzoeksrapport.

De interesse voor smart homes, een woning met meer comfort door gebruik van technologie, is groeiende en een doorbraak komt dichterbij, stelt ING Economisch bureau naar aanleiding van een onderzoek. De opkomst op grotere schaal wordt mogelijk gemaakt door goedkopere sensoren, draadloze apparatuur en stembediening. Zo’n 20 procent van de door ING ondervraagde consumenten heeft daar best geld voor over. Bij de koop van een woning gaat het om enkele duizenden euro’s.

Slimme apparatuur

Ruim vier op de tien Nederlanders heeft nog helemaal geen slimme apparaten die ze via spraak, sensoren of smartphone bedienen. De top 3 slimme apparatuur die consumenten relatief wel vaak in huis hebben:

  1. Lichten die automatisch aan- of uitschakelen (16%)
  2. Thermostaat te bedienen met smartphone (14%)
  3. Lampen te bedienen met smartphone (11%)

Liever duurzaam dan smart

Als bewoners moeten kiezen, staat het smart maken van de woning niet bovenaan het wensenlijstje. Slechts 3 procent wenst zijn woning het liefst van slimme apparatuur te voorzien. Investeren in een zuinigere woning staat bovenaan de lijst bij 36 procent van de ondervraagden, gevolgd door extra woonoppervlakte (18 procent). Een extra luxe keuken (13 procent) of badkamer (8 procent) worden genoemd vóór het smart maken van de woning.

Potentiële omzet

Ondanks de terughoudendheid onder consumenten is ruim 20 procent toch bereid om voor een smart home extra te betalen. Ruim 16 procent heeft er een tot 2 procent hogere aankoopprijs van een woning voor over en ruim 4 procent heeft er 2 tot 4 procent voor over. Indien deze 20 procent consumenten hun koopwoning smart (laten) maken bij aankoop dan betekent dat een jaarlijkse potentiële marktomzet van ruim 600 miljoen euro. Bij een huidige elektromarkt van installateurs van circa 1,7 miljard euro is dat een marktpotentieel van bijna 35 procent extra omzet. Dat is nog exclusief de markt voor huurwoningen.

Rol installateur onder druk

Technische installaties in woningen, en dus ook smart homes, zijn traditiegetrouw het domein van de installateur. “Dit staat echter onder druk omdat consumenten zelf steeds meer kunnen installeren”, zegt senior econoom Maurice van Sante van het ING Economisch Bureau. “De installateur krijgt daarnaast te maken met nieuwe spelers die slimme apparatuur aanbieden en de installatie daarvan. Internetproviders, IT-bedrijven, energiemaatschappijen en retailers zijn bezig deze markt te betreden.”

Bron: ING Economisch Bureau