VoIPGRID: Nieuwe ontwikkelingen rond VoIP-integraties maken gebruik eenvoudiger

VOIPGRID VERHEFT BELLEN VIA DE BROWSER TOT DE STANDAARD

VoIP is het buzz-woord in veel bedrijven. Maar inmiddels zijn er zo veel varianten dat alleen de naam de lading niet meer dekt. ChannelConnect sprak met VoIPGRID- directeur Mark Vletter over de visie van zijn bedrijf, de markt en de trends die ze waar nemen. Een boeiend gesprek met veel nieuwe invalshoeken. Integratie met office IT is in elk geval een must.

 

VoIPGRID is een Nederlandse wholesale-aanbieder van een op VoIP gebaseerde telefonieoplossing. Het merk VoIPGRID zal in de markt niet snel opduiken, de dienst gaat via channelpartners naar de eindgebruikers. Aangezien het een whitelabel wholesale-service is, bepalen de partners uiteindelijk de merknaam (zoals Verbonden, ANNAbel, Remeon en Voys) waaronder de dienst aan klanten wordt aangeboden.

Flexibel werken

Mark Vletter: “Onze distributie van de dienst verloopt via zo’n 200 channelpartners. Het VoIP-platform is zeer flexibel; je kunt zowel op kantoor als thuis, op de laptop of mobiel zakelijk bereikbaar zijn. De gebruiker kiest steeds die vorm die op dat moment het beste uitkomt. Flexibel werken is de trend waarbij VoIPGRID maximaal rendeert.”

Maar wat minstens zo belangrijk is, het platform is een echt krachtige IT-omgeving die zich via de eigen API’s naadloos laat integreren in bestaande CRM- en ERP-oplossingen. Vletter: “Telefonie is allang geen eiland meer in een bedrijf, het is één van de deelsystemen dat onderdeel is van de complete office IT-oplossing. Door de vergaande integratie ontstaat er een zeer hoog gebruiksgemak.”

Complete klanthistorie

Mark Vletter

Een inkomend gesprek is niet langer een nummer op een schermpje, maar afhankelijk van de integratie in de backofficeomgeving (bijvoorbeeld ROBINHQ de eCommerce Customer Service die populair is bij webwinkels) een aankondiging met een complete klanthistorie. Op het scherm is onder andere zichtbaar te maken wanneer het laatste gesprek heeft plaatsgevonden, wat er toen besproken is en wat de historie van de klant is. Deze nieuwe dimensie toont aan dat telefonie een essentiële schakel is voor een goede klantrelatie.

De partner die de integratie voor zijn rekening neemt, bepaalt samen met de klant welke features hij zoekt en welke hardware hij daarvoor nodig heeft. VoIPGRID kan vervolgens alle componenten inclusief de voorgeconfigureerde hardware direct bij de eindgebruiker afleveren; een complete ontzorging van de channelpartner. “VoIPGRID is een internetbedrijf dat in telecommunicatie gespecialiseerd is, geen telecomoperator pur sang.”

Bellen via browser

IP-telecommunicatie is een journey die jaren geleden startte. VoIP-aanbieders ontwikkelden naast hun service speciale apps die op telefoons, laptops en desktopcomputers gebruikt kunnen worden. De trend die voor smartphones werd ontwikkeld, heeft zich doorgezet naar de computers. Het probleem met apps is echter dat de distributie complex is en veel zorg van een IT-afdeling vergt. Apps vereisen installaties, licenties en updatebeheer voor zowel security als nieuwe functionaliteiten. De Webphone, de whitelabel-spraakapplicatie van VoIPGRID, breekt met die traditie. Met de introductie van een applicatie op basis van webtechnieken, een zogenaamde PWA (progressive web app), is een einde gekomen aan de IT-rompslomp bij de implementatie.

“PWA’s zijn het antwoord op de complexiteit van traditionele apps”

Om de Webphone te activeren gaat de gebruiker naar een URL, voert zijn gegevens in en vervolgens nestelt de Webphone zich naast de browser. De app heeft enkel toegang tot de microfoon en luidspreker nodig. De webapplicatie staat op de server en wordt daar bijgewerkt, wat ruimte geeft voor een snelle doorontwikkeling. Op basis van gebruikersfeedback worden nieuwe versies simpelweg gepubliceerd en zijn daarna direct te gebruiken. In essentie gebruikt de app WebRTC en zet de informatie om in SIP-berichten met de bijbehorende features. Dit garandeert een optimale kwaliteit en gebruiksgemak, waar ook ter wereld.

Vletter: “De app wordt door de constante ontwikkeling steeds slimmer en sluit steeds beter aan op de laatste klantenwensen. Voor een optimaal resultaat is een vaste ethernetverbinding, thuis of op kantoor, eigenlijk het beste. De IP-verbinding via wifi is vaak minder optimaal. Ook dat is iets dat de app kan detecteren en de gebruiker op basis daarvan kan adviseren om die verbinding te kiezen die het beste resultaat geeft.”

Progressive web app een trend
De term progressive web app is voor menigeen nieuw. Toch speelde het al een rol van betekenis toen Steve Jobs meer dan tien jaar geleden de iPhone introduceerde. Op dat moment ging hij ervan uit dat applicaties in HTML5 ontwikkeld zouden worden. Het idee heeft niet al te lang standgehouden. Met de introductie van de appstore kreeg de iPhone een volledige app-winkel. Voor ontwikkelaars is het concept niet echt flexibel: ze moeten apps per platform ontwikkelen en onderhouden. PWA vormt een oplossing voor die complexe problematiek. Op een gestandaardiseerde wijze praat de app via JAVA met de webserver. Door slim te cachen is de vertraging die ontstaat, doordat de app op de server staat en niet op de telefoon, flink te optimaliseren. PWA’s werken ook buiten de browser en kunnen een icoon op de desktop hebben.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 7-2019]

Lees het artikel hier in PDF