Smartphonemarkt vindt langzaam weg omhoog

De mondiale smartphonemarkt lijkt zijn weg omhoog langzaam weer te vinden. Dit constateren de specialisten van Strategy Analytics in een recent onderzoek. Samsung blijft nog steeds mondiaal marktleider.

Uit onderzoek over het derde kwartaal van 2019 blijkt dat de smartphoneverkopen binnen de mondiale smartphonemarkt met 2 procent zijn toegenomen in vergelijking met dezelfde periode in 2018. In totaal gingen er in het bewuste kwartaal 366 miljoen stuks over de toonbank.

De belangrijkste redenen voor de toename van het aantal verkopen zijn onder meer de sterke prijsconcurrentie tussen leveranciers en de komst van extra features, zo stellen de experts van Strategy Analytics. Extra features die voor klanten interessant lijken, zijn onder meer grotere schermen en de komst van smartphones met 5G-capaciteit.

Marktaandelen

Wanneer naar de marktaandelen van fabrikanten wordt gekeken, blijft Samsung nog steeds de grootste. In kwartaal 3 van 2019 had de Zuid-Koreaanse fabrikant een marktaandeel op de mondiale smartphonemarkt van 21 procent. Huawei is tweede met 18 procent en Apple derde met 12 procent. Op de vierde plek staat Xiaomi met 9 procent en OPPO vijfde met 8 procent.

BronStrategy Analytics