3CX: Vol nieuwe features, verbeterde veiligheid en verdere integratie in CRM

 3CX KOMT MET DE DERDE UPDATE VOOR VERSIE 16

Stilstand is achteruitgang denken ze bij 3CX. De markt voor telecommunicatieoplossingen is in beweging en dat betekent dat producten steeds weer verrijkt moeten worden met nieuwe opties. Met update 3 van release 16 voegt men weer nieuwe opties toe aan het toch al zeer uitgebreide product. Niet alleen wordt de smartphone-app beter, de veiligheid is verder opgevoerd én er is een integratie met HubSpot CRM, een interessante en economische CRM-oplossing, geïntroduceerd.

 

Telecommunicatie is niet langer een standaloneoplossing of eiland, het is een facet van de IT die backoffice- data, flexwerken en communiceren bij elkaar brengt. Geef de medewerkers overal ter wereld op elk willekeurig moment van de dag toegang tot de bedrijfsgegevens is het parool. Dat is dan ook gelijk de grote uitdaging voor zowel de telecomproviders als de IT-afdelingen. Ontwikkelaars van telecomapplicaties en -diensten zijn zich hier terdege van bewust. Met grote regelmaat verschijnen updates en worden nieuwe features geïntroduceerd om weer een stap te maken. Channel Connect sprak met de onlangs tot CEO benoemde Stefan Walther, om te vernemen welke nieuwe features de derde update van de 3CX V16-omgeving de klant te bieden heeft. Het blijkt een breed pallet te zijn dat alle facetten van de software raakt.

Veiligheid is essentieel

Stefan Walther: “Veiligheid van gebruikersdata is essentieel dankzij de scherper wordende wetgeving die meer verantwoordelijkheid bij de gebruiker legt. Ook bij 3CX doen we er alles aan om de beveiliging van de omgeving naar het hoogst denkbare niveau te tillen”. Zo is de TLS-compatibiliteitslevel op versie 1.2 gebracht, waardoor het verkeer nog strikter beveiligd en versleuteld is. In de configuratiemenu’s kan nog steeds teruggeschakeld worden naar de oudere 1.0-standaard.

“Met de mogelijkheid om de certificaten te reloaden, blijven alle sessies tijdens een update actief”

 

Stefan Walther

De configuratieoptie voor Secure SIP Trunks (Transport Protocol to TLS) activeert een netwerkfunctie voor het op een extreem veilige wijze uploaden van veiligheidscertificaten (.pem) die door VoIP-providers aangeleverd worden. Hiermee krijgt de PBX extra mogelijkheden om een end-to-end-versleuteling met VoIP-providers mogelijk te maken. Een belangrijke vernieuwing betreft het updaten van de TLS-securitycertificaten van ondersteunde FQDN’s (Fully Qualified Domain Name). Niet langer is het nodig om het hele systeem te herstarten bij een update met als gevolg dat alle lopende gesprekken worden onderbroken. Met de mogelijkheid om de certificaten te reloaden, blijven alle sessies tijdens de update actief. Hierdoor is onderhoud gedurende de hele dag uit te voeren zonder de gebruikers te storen. Daarmee neemt de beschikbaarheid van het systeem verder toe naar een nog hoger niveau. Walther: “De nieuwe features laten overduidelijk zien dat veiligheid en het bewaken van de privacy voor 3CX zeer essentiële eigenschappen zijn. We zijn er trots op ze in de nieuwe update te kunnen aanbieden.”

Mobiele integratie steeds krachtiger

De 3CX-app voor mobiele telefoons (Android en iOS) was ook aan een verdere verbetering toe. De nieuwe versie ondersteunt nu IPv6, de standaard voor het internetprotocol die steeds vaker door operators en in bedrijfsnetwerken ingevoerd wordt. Met IPv6 is onder andere het probleem van de beperkte adresruimte van IPv4 opgelost. Ook mobiele netwerken kunnen IPv6 en ondersteunen. Samen met dit nieuwe protocol is ook een verdere beveiliging (secure tunnel encryptie of VPN) toegevoegd. Dankzij deze VPN-oplossing is voor derden (zelfs operators) de informatie van de verbinding onzichtbaar geworden. Ondanks de toegenomen krachtige functionaliteit is het confi gureren van de mobiele telefoon dankzij het gebruik van een QR-code eenvoudig gebleven. De instellingen worden automatisch ingevoerd. Als laatste belangrijkste update is de chatfunctie met nieuwe functies en features versterkt. Walther: “De mobiele apps zijn bijgewerkt en hebben een nieuwe verbeterde gebruikersinterface gekregen. Alle gesprekken hebben standaard encryptie en een nieuwe setupwizard helpt bij het confi gureren van de app. Een belangrijke aanvulling is de reconnect-optie die gesprekken die plotseling verbroken worden automatisch weer tot stand brengt. Allemaal nieuwe belangrijke features die met behoud van de eenvoud van de app toegevoegd zijn.”

“De nieuwe 3CX-app voor mobiele telefoons ondersteunt nu IPv6”

De kern van het systeem

Zoals uit de rode draad van dit interview blijkt: de belangrijkste ontwikkelingen hebben betrekking op veiligheid en een nog hogere beschikbaarheid van de 3CX PBX. Het gebruik van secure SIP-trunks, een verhoogde TLS-compatibiliteit en de webservice reload waardoor gesprekken niet gestoord worden bij het updaten van de certifi caten zijn belangrijke voordelen. Maar ook de nieuwe push-service voor berichten verhoogt het gebruiksgemak. Van de optie ‘Set Push per Status’ kunnen nu pushberichten in- en uitgeschakeld worden met de optie ‘Accept Push Messages’-setting in de webcliënt of in de Management-console. Maar ook de nieuwe mobiele apps zijn klaar om dit te ondersteunen. Ter verhoging van het gebruiksgemak kunnen de Named Group Chats nu eenvoudig voor alle gebruikers hernoemd worden via zowel de webcliënt als via de mobiele apps.

CRM-integratie

Veel aandacht is ook geschonken aan de integratie met het Hutspot CRM-systeem. Er is een recht-toe-recht-aan-integratie mogelijk aan de serverzijde. Dankzij de integratie hebben zowel de HubSpot-gebruikers als de 3CX-gebruikers voordelen van de uitwisseling en synchronisatie van klantgegevens. Inkomend gesprekken triggeren de CRM- contactendatabase en zorgt ervoor dat de 3CX PBX die gebruikt. De naam van de oproeper verschijnt direct in het display van de telefoon. Wordt gebruikgemaakt van de 3CX webcliënt, dan wordt ook de relevante klanteninformatie bij een inkomend gesprek getoond.

Is het gesprek afkomstig van een nieuw nummer, dan wordt direct een nieuw record in de database aangemaakt, zodat de informatie ook op een latere datum beschikbaar is. De functie ‘Click to Call’ maakt het mogelijk om vanuit HubSpot direct een gesprek op te zetten via de 3CX Click2Call browserextensie. “De integratie met HubSpot maakt duidelijk hoe krachtig de integratie van 3CX in een CRM-systeem kan zijn. De samenwerking verhoogt de productiviteit van beide producten”, zo besluit Stefan Walther ons gesprek.

3CX de fexibele telecomoplossing
3CX timmert al jaren aan de weg en manifesteert zich als een zeer flexibele telecommunicatieoplossing. Niet alleen garandeert het systeem overal toegang met elk gangbaar communicatiedevice (mobiele telefoon, laptop of desktop-pc), ook kan het vanuit de cloud gehost als on-premises geïnstalleerd worden. De 3CX PBX is gebaseerd op open standaarden en ondersteunt standaard unified- telecommunicationservices. Door de schaalbaarheid is het geschikt voor bedrijven en instellingen van alle formaten en is elke gangbare toepassingen in principe ondersteund. Of het nu een helpdesk of de telefonieoplossing van een mkb betreft, er is altijd een match met de mogelijkheden van de software. Naast flexibiliteit is ook de prijs een belangrijke positieve onderscheidende factor. De licentie is zeer scherp en kent geen verrassingen achteraf. Van het systeem is op de website van de aanbieder een gratis testversie te downloaden.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 7-2019]

Lees het artikel hier in PDF