Destiny: Communicatie zonder security is geen communicatie

Christophe Reynaert van Destiny over security in telecom

Cloud-telecomspeler Destiny biedt zijn partners cloudcommunicatie-oplossingen met ingebouwde security. “Dat klinkt misschien logisch, maar dat is het niet”, vindt Christophe Reynaert van Destiny. IT-aanbieders en collaboration vendors leveren dat volgens hem allang standaard, maar de telecommarkt is in zijn ogen nog niet zover. “Telecom is een commodity en dus een prijzenkwestie. Partners moeten zich daarom onderscheiden en wij bieden hen die kans met security.

 

De Belgische cloud-telecomoperator Destiny is de laatste jaren, ook in Nederland, snel gegroeid en met die groei is ook het aantal diensten fors toegenomen. Christophe Reynaert is bij Destiny verantwoordelijk voor de integratie van security met alle telecomdiensten die partners via Flux kunnen bestellen. Flux is het clouddistributieplatform dat het Nederlandse bedrijf Motto enkele jaren geleden heeft ontwikkeld; Motto werd vorig jaar door Destiny overgenomen. Partners kunnen via het platform in één omgeving eenvoudig telefonie- en andere communicatiediensten van meerdere merken inkopen, beheren en verkopen.

‘Veel telecomaanbieders verkopen communicatieoplossingen zonder geïntegreerde security, en dat is redelijk gek’

“De aandacht voor security als onderdeel van communicatie groeit”, vertelt Reynaert. Hij is oprichter van het Belgische IT-bedrijf IT101 dat hij elf jaar geleden is gestart. Het bedrijf was gespecialiseerd in de beveiliging van commodity communicatiemiddelen van bedrijven via de cloud. Het ging volgens Reynaert hoofdzakelijk om de beveiliging van e-mail- en internetverkeer en van devices. Alle ‘data in motion’, zoals hij dat noemt. IT101 werkte voor mkb-bedrijven maar ook voor grootzakelijke organisaties.

Christophe Reynaert

Klanten beschermen

Destiny nam IT101 bijna twee jaar geleden over als aanvulling op het portfolio. Het bedrijf, de diensten en de expertise zijn nu geïncorporeerd in Destiny’s oplossingen en in Flux. “Je ziet vandaag de dag veel telecomaanbieders die communicatie-oplossingen verkopen zonder geïntegreerde security. Dat betekent dat je je aangekochte connectiviteit, telefonie- of mailoplossingen nog via een andere partij moet gaan beveiligen. Dat is redelijk gek’, zo is de stellingname van Reynaert. “In dat licht was de overname heel logisch. Doel was niet om in de markt voor securitydiensten te stappen, maar onze expertise te kunnen aanbieden als extra bouwsteen in Flux. Zo zijn partners in staat om ook beveiligde connectiviteit, telefonie, mail, Office en andere communicatieoplossingen te verkopen aan klanten. Er zitten meerkosten aan, maar die kunnen partners weer doorberekenen. En het werkt met een pay-peruser-model zoals alle Flux-diensten. Operators en aanbieders moeten klanten beschermen. En dat moet je dan niet te moeilijk maken.”

‘Beveiligde communicatie is nog geen commodity’

Security erbij doen

De perceptie van Reynaert is dat veel telecombedrijven security ‘er maar bij doen’ en dat er bij de operators weinig kennis en kunde is van security. In die val wilde Destiny volgens hem niet trappen. Nu zijn de securityoplossingen binnen Flux ingebouwd in de diensten of ze kunnen als add-on worden ingekocht door partners. “Wat wij onze partners aanbieden zijn security-oplossingen die aangepast zijn aan de communicatieplatformen die hun klanten gebruiken en waarin wij onze expertise op het vlak van implementatie en support ten dienste stellen van onze partners.”

Awareness

Destiny wil over dit onderwerp actief gaan communiceren naar partners om awareness te creëren. Ook wil Destiny partners gaan opleiden. “We hebben een duidelijk en eenvoudig zevenstappenmodel gemaakt om onze partners hierin te ondersteunen”, vertelt Reynaert enthousiast. “Een punt is dat ook partners worstelen met de marktperceptie dat alle communicatiediensten zo’n beetje identiek zijn. Communicatie is een commodity en dan is het lastig uit te leggen dat beveiligde communicatie net even iets anders is. Maar vroeg of laat wordt security een integraal onderdeel van communicatieoplossingen. Die awareness creëren bij partners is cruciaal. We willen nadrukkelijk niet verplichtend zijn, maar in onze visie bieden onze partners klanten alleen communicatie aan die ook echt beveiligd is. Communicatie zonder security is geen communicatie.”

Over vijf jaar

“Het moeilijkste voor partners is klanten ervan bewust te maken waarom het zo belangrijk is om high-end securitysystemen te implementeren. Het doel van die klant is namelijk helemaal niet gericht op security maar op communiceren en data uitwisselen. Goede beveiliging is complex, hangt af van veel variabelen én staat bij bedrijven vaak niet hoog genoeg op de agenda. In dat besef willen we partners meenemen. Op termijn moeten we als sector hiernaar evolueren dat we niet meer spreken over ‘beveiligde communicatie’ en ‘communicatie’, maar dat communicatie intrinsiek altijd beveiligd is. Dat zou over vijf jaar de norm moeten zijn.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Security Dossier 2019]

Lees het artikel hier in PDF