SpeakUp: Telecom heeft essentiële rol binnen digitale werkplek

SPEAKUP ZIET DAT HET GEBRUIK VAN CONFERENCE-BELLEN BLIJFT STIJGEN

De integratie van telecomdiensten binnen een IT-omgeving bepaalt voor een belangrijk deel de kwaliteit van de digitale werkplek. Klassieke telefonie is bepaald nog niet dood, weten ze bij Speakup.

In de always-on-economie willen we continu bereikbaar zijn, ongeacht de plaats waar we ons bevinden en het toestel (mobiel of vast) dat we gebruiken. “Samen met onze partners vormt Speakup een ecosysteem dat ondernemingen in staat stelt de digitale werkplek adequaat en op maat gesneden in te richten”, zegt Rick Sulman, CEO van Speakup. Om dit mogelijk te maken biedt zijn in Enschede gevestigde onderneming, in nauwe samenwerking met resellers en ontwikkelaars, een groot aantal essentiële telecomoplossingen voor de zakelijke markt. “Denk daarbij aan efficiënt remote (thuis) werken en het kunnen communiceren onafhankelijk van tijd en plaats”, legt Sulman uit.

Hij benadrukt dat ondernemers los komen van klassieke telefoonoplossingen, zoals het gescheiden gebruik van mobiel of vast. “Je kunt de mobiele telefoon nu in feite gebruiken als handset voor de vaste lijn en toch profiteren van klassieke mogelijkheden uit de PBX-tijd.” Zo was de CEO niet lang geleden in een hotel in Hongkong en kon toch gewoon met een intern telefoonnummer (bijvoorbeeld 550) via zijn mobiele toestel direct met een collega op kantoor bellen.

Minder ingewikkeld

Rick Sulman

Wat Sulman wil benadrukken is dat je niet meer hoeft na te denken over nummers, of toegangscodes bij het bellen van of naar het buitenland. “Je bent gewoon altijd bereikbaar, waar je ook zit. Telefonie ging te lang gepaard met veel nadenken: welke toetscombinatie bij doorverbinden, of welke app moet ik nu gebruiken. Die tijd is gelukkig voorbij.” Als primeur onthult Sulman dat zijn onderneming werkt aan een oplossing die het mogelijk maakt het telefoonnummer van contacten te labelen als privé of juist zakelijk. “Dat is straks een kwestie van een eenmalige simpele handeling.” Zo zou je op bepaalde momenten van de dag (of week) een groep contacten direct naar de voicemail kunnen sturen.

Een meer klassieke vorm van telecomintegratie is de koppeling tussen de communicatie-oplossing en CRM-pakketten. “Dat kunnen we in principe inrichten voor alle gangbare systemen. Zodra je gebeld wordt ziet de gebruiker een pop-up met alle relevante info van de relatie.”

Geen daling telecom

Sulman reageert ontkennend op de vraag of het aantal telefoongesprekken net zo sterk afneemt als het versturen van brieven. “De daling is in de zakelijke markt niet significant. Bij het privégebruik zien we wel een verschuiving naar diensten als WhatsApp, maar privacy-zorgen en het feit dat je bij veel nieuw apps en diensten niet weet waar je data staan, zorgen ervoor dat de vertrouwde telecomservices nog steeds domineren.”

Wel signaleert de CEO dat het gebruik van conference- bellen blijft stijgen. Dit in tegenstelling tot videobellen. “Dat is in mijn ogen toch wat overrated, zeker als het gaat om de grote systemen. Die communiceren doorgaans niet met systemen van een andere fabrikant.” Dit betekent overigens niet dat het netwerk van Speakup videobellen niet ondersteunt. “En in een kleinere setting, met aan beide zijden van de lijn twee of drie mensen werkt het prima.”

Kunstmatige intelligentie

Kijkend naar de toekomst verwacht Rick Sulman dat kunstmatige intelligentie een grotere rol gaat spelen. Hij kan zich voorstellen dat veel mensen zouden wensen dat telefoongesprekken, door de inzet van spraakherkenning, automatisch uitgeschreven worden. “Maar dat is niet geheel zonder problemen als het gaat om de privacy van het gesprek. In feite breekt het systeem dan in, in de persoonlijke communicatie.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2019, nummer 4/5]

Lees het artikel hier in PDF