Portland: Integratie is het toverwoord voor de toekomst

Cees Quirijns, CCO Portland Europe

De onafhankelijke telecomoperator FirmTel is rond 2010 als aparte activiteit opgericht door George van Brugge en Cees Quirijns. Deze twee entrepreneurs zagen al vroeg kansen en mogelijkheden in internettelefonie en vertaalden dat vanaf 2010 in no-nonsens telecomoplossingen zoals ‘alles-in-één’-telefonie, waarbij vaste, mobiele en privételefonie als één geheel werken en worden geïntegreerd met bedrijfstoepassingen.

 

“De achterliggende gedachte was dat we telecommunicatie graag naar het domein wilden brengen waar het thuishoort: naar de IT-dienstverlener,” vertelt Quirijns. ”In die missie zijn we aardig geslaagd, want alle diensten van FirmTel worden uitsluitend geleverd via FirmTel Solution Partners, een gecertificeerd netwerk van professionele ICT-dienstverleners. De opkomst van IP-telefonie verliep snel in ons land, vandaar ook dat we bij onze oplossingen zowel dienstverleners als eindklanten de mogelijkheid hebben gegeven om de stap naar ‘vaste’ IP en het gebruik van VoIP-toestellen over te slaan en direct de mobiele route te kiezen, waarbij alle gewenste functionaliteiten van een telefooncentrale op je mobiele toestel beschikbaar is. Ziedaar het ‘vast-mobiel’aanbod van FirmTel.”

Businesskansen

Cees Quirijns

Quirijns: “Je hoeft inmiddels aan de meeste mkb’ers de voordelen van vast-mobielintegratie en VoIP niet meer uit te leggen en de markt groeit gestaag, maar van een volledige convergentie van IT en telecom is nog geen sprake. Voor onze resellers en IT-dienstverleners – ik zet nu even mijn Portland-pet op – betekent dat er nog voldoende businesskansen zijn om telecommunicatie in hun portfolio te integreren, zeker als je weet dat er ook nog heel wat traditionele infrastructuur – denk aan ISDN – vervangen moet worden.”

‘What’s next for FirmTel?’

“Vanuit FirmTel zien we een volgende fase in de ontwikkeling, namelijk dat het begrip telecommunicatie plaatsmaakt voor datgene waar het écht om draait, en dat is communicatie. Dat vind je ook terug in de term Unified Communications, kortweg ook wel UC. Daarbij is het niet relevant hóe je communiceert – spraak, video, chat, e-mail et cetera –, de methode is afhankelijk van de use-case.”

‘If you can’t beat them, join them’

Bedrijven zoeken voor UC-diensten naar een centrale omgeving. Quirijns: “IT-dienstverleners en resellers hebben daarbij de keuze uit twee mogelijkheden. Variant 1 is om allerlei diensten van verschillende aanbieders te bundelen op één platform en daarmee proberen te concurreren met de grote namen uit de branche die ook nog eens over forse user-bases beschikken. Variant 2 stoelt op de strategie ‘if you can’t beat them, join them’ waarbij je jouw oplossingen integreert met het Microsoft- of Google-platform. Het heeft volstrekt geen zin om bijvoorbeeld Whatsapp, Gotomeeting, WebEx of Zoom na te bouwen. Integratie is het toverwoord voor de toekomst, waarbij het belang van e-mail als communicatiemiddel niet moet worden onderschat. Zeker nu steeds meer bedrijven overstappen van een on-premise- of bij een lokale hostingpartij ondergebrachte oplossing naar de public cloud met Office 365 aan de ene kant en G-Suite/Gmail aan de andere kant. Beide zijn voorbeelden van de communicatiesuites waarmee bedrijven beschikken over veel meer mogelijkheden dan ze waarschijnlijk ooit zullen gebruiken. Koppel daar op een intelligente manier je vast- mobieloplossing aan vast en je klant kan jaren vooruit. Daarnaast zal in de meeste gevallen ook de infrastructuur in meer of mindere mate vernieuwd of up-to-date gebracht moet worden en je ziet het commercieel perspectief en potentieel van UC direct. Ik zou dat laaghangende fruit zeker niet voor de concurrentie laten hangen,” zo besluit Quirijns.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in Channel Connect Telecom & VoIP Dossier 2019]

Lees het artikel hier in PDF