Lydis: De markt verandert op andere manier dan vaak wordt gezegd

Cor Heide, directeur Lydis

Vroeger was de telecommarkt overzichtelijk: er hing een telefooncentrale aan de muur en daarop werden toestellen aangesloten. Maar tegenwoordig communiceren we veel breder. Met Cor Heide, directeur van distributeur Lydis, spreken we over de veranderingen in de markt en hoe belangrijk het is om met kwalitatief goede en gecertificeerde randapparatuur te werken.

 

We spreken met Cor Heide in zijn nieuwe kantoor in Almere. Een kantoor waar hij trots op is. En terecht. Na twintig jaar aan het roer te hebben gestaan van een andere distributeur, die hij vanaf het allereerste begin opbouwde, startte hij in mei 2013 met Lydis. Een nieuwe distri. Hij begon in een klein kantoortje met allerhande tweedehands meubilair en wist door hard werken en het vormen van het juiste team het eerdere succes te herhalen en te overtreffen. Met als kroon op het werk het nieuwe kantoor, zo zou je denken. Maar Heide is daar wat dat betreft nuchter onder. “Je moet gewoon elke dag kei- en keihard werken om ervoor te zorgen dat je klanten tevreden zijn. En dat doen we allemaal met het allergrootste plezier. Wij zijn heel goed in het ontzorgen van onze klanten. Wat dat betreft hebben wij echt een heel unieke positie.”

Yealink

Op de vraag om Lydis in een paar woorden te omschrijven, antwoordt Heide: “Lydis is een eerlijke leverancier die met je samenwerkt. Wij hebben geen tweede agenda. Nee, wij leveren randapparatuur en ontzorgen onze klanten zoveel mogelijk. Service staat bij ons voorop.” Een belangrijk merk binnen het portfolio is Yealink, bekend van onder andere de bureautoestellen. In de wereld heeft dit merk een marktaandeel van 27 procent; in de Benelux is dat maar liefst twee keer zo hoog en daarmee het nummer 1-merk.

Hoe doen Cor Heide en zijn team dat? “Dan kom ik weer op service en ontzorgen. Zo weet Lydis welke technische vereisten er nodig zijn in de markt om IP-telefonie goed werkend te krijgen, te houden en eventuele probleemsituaties op te lossen. Met de huidige open hosted-voice platformen is het heel anders dan vroeger met de PBX’en. Neem bijvoorbeeld Broadsoft: dat platform heeft in de Benelux al zo’n zeven verschillende partijen en een ieder heeft z’n eigen manier van samenwerken met dat platform. Wij moeten er dus voor zorgen dat alle apparatuur op al die platformen werkt met volledige ondersteuning van allerlei functionaliteiten en een hoge mate van security. Lydis is niet voor niets dé specialist in security over IP en dé specialist voor autoprovisioning. Zoiets wereldwijd doen is ongelooflijk moeilijk. Dat is ook de reden dat er maar een paar partijen zijn die hiertoe in staat zijn en dit beheersen. Samen met Yealink weten wij dit te realiseren.”

Op korte termijn zal Lydis een geheel nieuwe lijn telefoontoestellen introduceren: de Yealink SIP-T5x serie. Het betreft een volledige lijn IP-bureautoestellen. Tevens gaan we de komende maanden een compleet nieuwe lijn videosystemen introduceren die gecertificeerd zijn voor Microsoft Teams en Zoom.

Papegaaien

Een kantoorsituatie met de nieuwste toestellen van Yealink

Je hoort regelmatig mensen praten over dat bureautoestellen hun beste tijd wel gehad hebben, zeker door de komst van de millennials die het bedrijfsleven instromen en een totaal andere wijze van communiceren zouden hebben. Hoe kijkt Heide hier tegenaan? “Weet je, de wereld zit vol van mensen die elkaar maar na gaan papegaaien. Er roept iemand wat en vervolgens begint iedereen dat te roepen omdat het zo interessant klinkt. Het afgelopen jaar hebben wij meer dan 200.000 IP-bureautoestellen verkocht in de Benelux. In nog bijna elk kantoor staan bureautoestellen en met de komst van VoIP zit er nog zeker 20 tot 30 procent groei in deze markt de komende jaren. Uit onderzoek van Frost & Sullivan is dan ook gebleken dat het bureautoestel niet verdwijnt, maar met VoIP wel een verandering doormaakt. Je moet dus heel goed kijken naar de segmenten van de totale markt. In de enterprisemarkt zie je inderdaad dat er minder bureautoestellen gebruikt worden, terwijl wij zien dat er in het mkb juist heel erg veel gebruikgemaakt wordt van dit soort apparatuur. In de SoHo-markt zie je een duidelijke verdeling: in de top van dat segment zie je veel bureautoestellen terwijl aan de onderkant de mobiele telefoon de overhand heeft.”

De klant kiest

Heide zwijgt even en zegt dan: “Ik ga niet beweren dat de markt niet verandert, maar de markt verandert op een andere manier dan vaak wordt gezegd. Men kan wel zeggen dat de mobiele telefoon in plaats van het bureautoestel komt, maar dit is vooral wat de markt in wordt gepusht door onder andere adviseurs. Werknemers willen graag het bureautoestel houden, vanwege het bedrijfsproces, werkgewoonte en gebruikersgemak. Tel daarbij op dat een mobiele telefoon na twee keer vallen stuk is en dat je hem nergens kan laten liggen omdat hij dan gestolen wordt.

En dan heb ik het nog niet eens over de batterijcapaciteit van een mobiele telefoon bij intensief gebruik. Kortom: er zijn voor bedrijven genoeg redenen om voor een bureautoestel te kiezen. En laat de klant ook zélf zijn keuze maken. Er zijn verkopers die klanten graag willen overtuigen van hun eigen idee, terwijl naar mijn mening de klant echt wel weet wat hij wil. Een juiste wijze van verkopen is: vragen naar de behoeften van een klant en op basis daarvan een advies geven.”

Video

Een belangrijke ontwikkeling binnen het communicatiespeelveld is video, weet ook Cor Heide. “Vroeger was dat echt iets voor de enterprisemarkt, maar nu het ook functioneel wordt en betaalbaar, zie je dat er veel meer vraag naar komt, ook in het mkb. Yealink speelt daarop in met een hele serie systemen die gecertificeerd zijn voor onder andere Microsoft Teams en Zoom. Daarnaast bieden wij Pexip aan, waarmee je onafhankelijk bent en de mogelijkheid hebt om diverse platformen aan elkaar te koppelen. Yealink introduceert binnenkort het Yealink Device Management Platform.

Hiermee spelen we in op gemak en kan een carrier of reseller alle toestellen op afstand beheren en instellen. Maar ook de nieuwste software op afstand installeren en het real-time monitoren van de prestaties behoort tot de mogelijkheden. Er komt zowel een versie voor on premise als voor de cloud. Hiermee zetten we weer een heel belangrijke stap in het nog meer ontzorgen van de partner.”

Meer merken

Het fraaie pand van Lydis in Almere

Naast de reeds genoemde heeft Lydis nog meer merken, waardoor Lydis een complete communicatieoplossing aan de klant kan bieden. Denk aan Hikvision (camera’s), Patton (voice gateways, handig bijvoorbeeld voor de migratie van ISDN naar IP), 2N (IP-deurintercoms & toegangscontrole) en Spectralink (DECT én wifi-oplossingen). Cor Heide benadrukt in deze het belang van goede apparatuur. “Het komt nog steeds voor dat er nieuwe systemen worden opgeleverd waarbij aan alles gedacht is. Nou ja, bijna alles. Het platform is uitstekend, er is fors geïnvesteerd in bekabeling, maar dan worden vervolgens matige kwaliteit IP-toestellen gebruikt. Dat leidt tot een slechte gebruikerservaring, want de klant ziet de IP-toestellen niet los van het platform. De keten is zo sterk als de zwakste schakel en daarom is ons advies dan ook altijd: kies goede en vooral gecertificeerde apparatuur.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in Channel Connect Telecom & VoIP Dossier 2019]

Lees het artikel hier in PDF