ViPro Services: Een onderscheidende partner voor connectiviteit en voice

Mark Sollie en Robert Wijnen, ViPro Services

ICT- en telecompartijen weten in de regel wel hoe je een dienstenpallet inkoopt. Maar wat verlang je van een dergelijke wholesale-partij? Zoek je enkel een leverancier of zoek je een partner? ViPro Services kiest ervoor om een partner in de business te zijn, zo vertellen manager Robert Wijnen en eigenaar Mark Sollie.

 

ViPro is een afkorting voor Virtual Provider, en afnemers van ViPro kunnen onder white label een pakket aan telecom- en internetdiensten aanbieden en het van een eigen merk voorzien. “Daarmee kunnen ze oplossingen richting klanten compleet maken en worden daarmee dus een Virtuele Provider”, zegt Robert Wijnen.

ViPro is een telecom- en internetserviceprovider met een compleet assortiment aan diensten in het portfolio. Denk aan geavanceerde VoIP-diensten, alle vormen van connectiviteit op glas of koper en mobiele abonnementen. Maar bij ViPro zijn ook coaxverbindingen en analoge lijnen op basis van WLR leverbaar. “Tamelijk revolutionair en populair is de 4G Connect-oplossing”, zegt Mark Sollie. “ViPro biedt daarmee krachtige en betaalbare alternatieven op locaties waar via glas of koper onvoldoende bandbreedte beschikbaar is.”

Qua VoIP-diensten biedt ViPro onder andere cloudtelefonie. Het bedrijf treedt onder andere op als distributeur van Xelion, maar ViPro heeft daarnaast ook een specifiek VoIP-platform voor SIP-trunks. “Dat laatste vormt vooral meerwaarde voor partners die nog veel telefooncentrales “on premise” leveren en graag een betrouwbare SIP-trunk op de PBX of op een andere cloudoplossing willen aanbieden”, zegt Sollie.

Lange historie

Officieel bestaat ViPro Services BV pas sinds 2012. Maar Wijnen en Sollie merken op dat dat de organisatie terug kan grijpen op twintig jaar geschiedenis. ViPro maakt deel uit van de Sollie Groep, waar onder andere ook de Sollie.Comm-ondernemingen onder vallen. Eigenaar Mark Sollie, al bijna 30 jaar actief in de telecombranche, licht de historie toe. “Toen ik in 1999 zelfstandig werd als leverancier van telecom- en internetoplossingen, trad ik onder meer op als bemiddelaar voor grote operators.

VoIP is meer dan alleen cloud

Robert Wijnen en Mark Sollie

Na het tot stand komen van de deal was ik als ondernemer feitelijk uit beeld bij de klant”, vertelt hij. “Dat was niet ideaal, natuurlijk. Uiteindelijk wilde ik graag zélf maandelijks facturen kunnen sturen. In 2001 is dat gerealiseerd en zijn we van start gegaan met het leveren van ADSL en CPS onder eigen label. In 2004 ontwikkelden we ons eerste eigen SIP-platform, waardoor we ook VoIP-diensten onder eigen label konden leveren. Bij veel collega’s in de branche bleef dit niet onopgemerkt en zodoende kwamen er verzoeken of we dat ook voor collega-bedrijven konden faciliteren. Daar is de wholesale-activiteit van start gegaan, wat jaren later dus in ViPro is ondergebracht.”

VoIP is meer dan cloud

Sales- en marketingmanager Wijnen is sinds de oprichting een prominent gezicht bij ViPro. “ICT-bedrijven die niet slechts een leverancier zoeken, maar behoefte hebben aan een ‘partner in business’, die zullen zich goed thuis voelen bij ViPro”, zegt hij. “Het sleutelwoord bij ViPro is ‘ontzorgen’, zowel aan de voorkant als aan de achterkant. Onze partners krijgen niet slechts ‘ja’ of ‘nee’ te horen, als ze vragen of een door hun gewenste dienst op een bepaald adres mogelijk is, maar ViPro denkt proactief mee en komt met relevante alternatieven. Als het gaat om facturatie kunnen we ontzorgen op maat. Van volledig factureren in eigen beheer, tot totale uitbesteding.”

“Maar er is meer waar ViPro zich in onderscheidt”, vervolgt Wijnen. “Toen telefonie op basis van IP zijn intrede deed, hebben een aantal wholesale internetpartijen dit opgepakt en veelal in cloud-vorm in de markt gezet. Zij zijn dus feitelijk ontstaan vanuit de IT-hoek.” ViPro is ontstaan vanuit de telecomhoek. “We leven nu in het VoIP-tijdperk, maar VoIP is niet alleen maar cloud”, zegt Wijnen. “Ook voor telefonie-omgevingen on-premise, biedt ViPro uiterst betrouwbare en stabiele SIP-trunks. Belangrijker is misschien nog wel de ondersteuning die we daarop kunnen geven. Tweederde van ons team bestaat uit technici die zelf met de voeten in de klei hebben gestaan en dus weten hoe bijvoorbeeld een Alcatel, NEC, Avaya of wat voor merk centrale dan ook, reageert op een SIP-trunk.”
Familiebedrijf Sollie vult de lijst met ‘unique selling points’ enthousiast aan: “Er is natuurlijk wel het één en ander aan de hand in de markt. Er lijkt een grote consolidatieslag gaande te zijn en er verdwijnen bekende labels, die door ICT-bedrijven jarenlang zijn gepromoot. Ineens is de markt anders. Het label wat je als ICT-bedrijf hebt gepromoot, verdwijnt van het toneel, en je moet ineens een ander evangelie prediken.”

‘Er is natuurlijk veel meer aan de hand in de markt’

Het wholesale-speelveld dunt volgens Sollie en Wijnen dus uit en de overgebleven wholesale internet- en VoIP-providers zijn vaak eigendom van een investeringsmaatschappij of onderdeel van een beursgenoteerde telecompartij met een groen logo. “Als eigenaar, ben ik best trots dat ik kan zeggen dat ViPro Services een echt familiebedrijf is en bovendien een uiterst gezond familiebedrijf”, zegt Sollie. “Zowel ViPro Services, als de andere ondernemingen uit de Groep, zijn voor honderd procent met eigen vermogen gefinancierd. We zijn volledig onafhankelijk en we hebben gemerkt dat ICT-bedrijven daar waarde aan hechten. ViPro hoeft geen aandeelhouders tevreden te stellen, ViPro wil haar partners tevredenstellen.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in Channel Connect Telecom & VoIP Dossier 2019]

Lees het artikel hier in PDF