KPN gaat de helft van de producten in het zakelijke portfolio voor eind 2021 schrappen. Dit meldt de operator in het jaarverslag dat CEO Maximo Ibarra gisteren heeft gepresenteerd. Ook heeft het bedrijf het doel om 1 miljoen huishoudens voor eind 2021 aan te sluiten op glasvezel.
De plannen en genoemde getallen zijn bedoeld om de bedrijfsactiviteiten te stroomlijnen en digitaler te maken. “Onze doelstelling voor het zakelijke segment is dat 100% van onze MKB-klanten in het midden- en kleinbedrijf medio 2020 is overgestapt op KPN ÉÉN, ons innovatieve en eenvoudig schaalbare OTT-platform voor vaste en mobiele zakelijke communicatie”, aldus Ibarra in het jaarverslag.
“We willen voor eind 2021 ons productportefeuille in het zakelijke segment met 50% reduceren om de efficiency te vergroten, onze time-to-market te verbeteren en meer waarde te creëren. Daarnaast willen we onze bedrijfsactiviteiten stroomlijnen en digitaler maken. Ons doel is om in de zakelijke markt meer winstgevende resultaten te genereren door te profiteren van onze toonaangevende marktposities”, aldus Ibarra.
Mobiele bandbreedte
Net als alle operators werkt KPN hard aan de voorbereidingen op de hoge bandbreedtes op 5G. Hiertoe heeft de operator al tests met de vier zogenaamde 5G Field labs. Daarin wordt samengewerkt met de verschillende netwerkleveranciers. Opvallend bericht op de site van tweakers.nl was dat de gemiddelde snelheid op het 4G-netwerk van KPN in 2018 (53 Mbps) lager was dan in 2017 (58 Mbps). De snelheidsdaling heeft volgens de telecomaanbieder te maken met een focus op de capaciteit. Ook voor dit jaar is KPN niet op verhoging van de snelheid gericht.
Glasvezel
In het vaste net wil KPN per eind 2021 nog eens één miljoen huishoudens aansluiten. “Dan heeft meer dan 40 procent van de Nederlandse huishoudens toegang tot een glasvezelverbinding”, aldus Ibarra. “Ook bedrijfsterreinen zullen hiervan profiteren. We gaan de toegangssnelheid verbeteren en eind 2019 kunnen we aan 70 procent van deze terreinen meer dan 100 Mbps leveren.”
Bron: KPN