Nederlanders kopen online vaker met smartphone

Nederlanders doen hun online inkopen bij webshops steeds vaker met een smartphone of tablet. In het derde kwartaal van 2018 was dat voor het eerst meer dan de helft van de aankopen. Dat blijkt uit onderzoek dat is gepubliceerd in het derde rapport Global Commerce Review van Criteo.

Criteo is het advertentieplatform voor het open internet. De organisatie publiceert periodiek de resultaten van wereldwijd onderzoek in diens Global Commerce Review. Deze editie bevat data over het derde kwartaal van 2018. Voor het rapport zijn gegevens over het browsegedrag en de aankoopdata van meer dan 5.000 retailers in meer dan 80 landen geanalyseerd.

In het rapport staat verder dat de pc steeds meer terrein verliest bij online aankopen. Het mobiele aandeel van online aankopen in Europa groeide naar gemiddeld 43 procent. Nederland is in Europa en wereldwijd een van de voorlopers in mobiel shoppen. Hier was mobiel het afgelopen kwartaal goed voor 53 procent van de online aankopen.

Nederland op vijfde plek

Uit de resultaten komt naar voren dat Noord-Europa en Japan wereldwijd de trendsetters zijn in mobiele transacties. Zweden en Noorwegen zijn koploper met een mobiel aandeel van respectievelijk 60 procent en 57 procent. Nederland volgt als vijfde met 53 procent mobiele transacties in het derde kwartaal. In ons land is dat aandeel flink toegenomen, schrijft Criteo. Een jaar eerder was minder dan de helft van de digitale aankopen (47 procent in het derde kwartaal van 2017) met een mobiel device. Verder valt op dat de smartphone in Nederland, maar ook in andere onderzochte landen, sterk terrein wint ten opzichte van de tablet.

Bron: Criteo