CES 2019: Jabra gaat voor de software

Headsetproducent Jabra gaat zijn softwareplatform verder uitbreiden zodat organisaties eigen communicatieomgevingen op maat kunnen realiseren. Dat vertelt Marc Schmidt, Product Manager bij Jabra op de beursvloer van CES aan ChannelConnect.

Om zich te kunnen onderscheiden in de markt moet een leverancier als Jabra in staat zijn om aan de eisen van de markt voor Unified Communications te voldoen. Dat gaat verder dan zich aan te passen aan de mogelijkheden die communicatieplatformen van Microsoft of Cisco kunnen bieden. “Het gaat ook om analyse van stemomgevingen van gebruikers met kunstmatige intelligentie”, zegt Schmidt. “Zo kun je steeds meer data verzamelen rond hoe iemand in een gesprek zit en daar beslissingen op nemen. Bijvoorbeeld of iemand moe is, of gestrest. Dat is een heel nieuw gebied, en daar gaan we in de toekomst meer mee doen.”

Naar een softwareoplossing

Het is nog speculatie, zo voegt Schmidt eraan toe, maar nu al gaat Jabra veel verder dan het puur leveren van de headsets. “We zijn onze architectuur aan het veranderen”, zegt Schmidt. “We bouwen nu alles op Google, met API’s. We gaan naar eigen oplossingen voor de eindgebruiker, en we hebben al een Express-oplossing voor ICT-beheerders waarmee ze hun apparaten beheren en bijvoorbeeld hun firmware updaten. Al onze software is open source, dus iedereen kan toegang krijgen tot de producten en definiëren wat ze doen.”

Wat Jabra bijvoorbeeld nu al levert is de mogelijkheid om de achtergrondruis tijdens gesprekken te analyseren. “Die gegevens kun je bijvoorbeeld gebruiken om de inrichting van je kantoor aan te passen.” Partners kunnen eveneens informatie van headsets krijgen, en zo tot oplossingen op maat te komen voor hun klanten. “De headsets kunnen nu al in verschillende kleuren oplichten”, noemt Schmidt. “Je kunt bijvoorbeeld bepalen of kleuren op moeten richten per team, of volgens prioriteit van gesprekken. Punt is dat ze dat zelf kunnen bepalen.”
De ontwikkelingen bij Jabra passen bij de algemene trends rond AI en data die op CES zichtbaar zijn. Pure hardware maakt steeds meer plaats voor softwareplatformen, een ook leveranciers die vroeger vooral op de endpoints zaten doen daar aan mee.