Coolblue gebruikt augmented reality op app voor klanten

Coolblue is, naar eigen zeggen, het eerste e-commercebedrijf dat augmented reality toepast op elektronica. Het bedrijf heeft sinds vandaag augmented reality toegevoegd aan zijn app zodat klanten nu virtueel een tv in hun kamer plaatsen om zo te bepalen of het gewenste formaat past in de ruimte.

Klanten van Coolblue kunnen via de app van het bedrijf nu televisies van verschillende formaten in augmented reality in hun huis plaatsen. Zo weten ze van een nieuwe tv precies welk formaat ze nodig hebben. De tv kan geplaatst worden waar de klant wil: opgehangen aan de muur, op een tv-meubel of in een kast. Wanneer klanten het juiste formaat hebben gevonden, kunnen ze direct een bestelling plaatsen in dezelfde app. De app gebruikt van een model tv in de verschillende formaten. De augmented reality functie is beschikbaar in de Android en iOS app van Coolblue en in het Nederlands, Frans en Engels.

Minder retouren

Binnenkort wordt dit uitgebreid naar alle specifieke modellen tv’s. Zo kunnen klanten niet alleen bekijken of het formaat past, maar ook of het model goed staat in hun kamer. “We weten dat 15 procent van de tv’s wordt teruggestuurd”, zegt directeur Pieter Zwart van Coolblue die verwacht dat de toepassing van AR leidt tot minder retouren. “Een deel van de redenen is dat het formaat van de tv anders blijkt dan gedacht. Met de toevoeging van augmented reality aan de app weten klanten vanaf nu precies welk formaat ze nodig hebben. Zo kunnen we nóg meer klanten blij maken.”

Bron: Coolblue