Robin Verlangen, Director Marketing en Sales, Cellnex
We kennen Alticom goed van de mediatorens die door het hele land verspreid staan, en de datacenters die het bedrijf erin heeft gehuisvest. Maar in de loop van 2019 zal de naam Alticom verdwijnen en plaatsmaken voor die van het moederbedrijf Cellnex Telecom. Daarmee worden de torens onderdeel van een organisatie die actief is in heel Europa.
Over de naam treurt Robin Verlangen, Director Marketing en Sales, niet. Hij ziet vooral de voordelen die de naamsverandering brengt. “Alticom is ook pas in 2007 ontstaan en relatief jong. Men kent de masten wel, maar op Europees niveau is de naam Cellnex niet alleen heel bekend, maar ook gekoppeld aan een reputatie van innovatieve speler.” Nederland is een kleine markt, zo voegt hij eraan toe. Maar er speelt natuurlijk ook een kostenaspect. “Het kost veel minder om één groot familiemerk te onderhouden in plaats van allerlei kleine submerken.”
Innovatie
Het Spaanse Cellnex heeft de laatste jaren zijn vleugels uitgeslagen over heel Europa, met de overname van Alticom eind 2017 voor 133 miljoen euro als meest recente wapenfeit in Nederland. “Het is een van de grotere spelers op het gebied van bedrijfskritische communicatie”, zegt Verlangen. “We zijn een faciliterende partij aan het worden als het gaat om het data-ecosysteem.” Alticom heeft zijn mediatorens met elkaar verbonden, waardoor een netwerk van kleine datacenters is ontstaan over het hele land. “Alticom is altijd vooruitstrevend geweest. Die torens waren gebouwd voor tv- en radiobroadcasting, met telecom als latere toevoeging.” Nu zijn daar edge datacenters bijgekomen, zo zegt Verlangen, “in een tijd dat nog niemand van edge had gehoord!”
Een slimme stad kan alleen met low-latency en betrouwbare netwerken
Nu de organisatie onder Cellnex valt, zal de innovatie het komende jaar een grote vlucht nemen, zo zegt Verlangen. “Binnen de hele bedrijfsfamilie zie je dit soort bewegingen, en we kunnen er allemaal van profiteren”, zegt hij. “Het is echt een petrischaal waarop mooie dingen kunnen worden ontwikkeld. Het zit in ons DNA om aan de voorkant van de markt te opereren.”
Als voorbeeld noemt hij smart cities. “Als je op YouTube kijkt naar filmpjes over smart cities, dan zie je animaties over hoe een intelligente stad eruitziet, hoe auto’s gaan rijden en hoe systemen de communicatie op zich nemen. Dat soort technieken zijn alleen mogelijk met low-latency en betrouwbare netwerken. Die eigenschappen kun je één-op-één projecteren op Cellnex. Ons netwerk is alom aanwezig, en de komende jaren zullen we dat nog verder uitbouwen.”
‘IoT wordt een soort intranet waar iedereen zijn toepassingen op kan ontwikkelen’
Het punt is dan wel dat je ‘de edge’, of de rand, moet kunnen definiëren. Want, zo onderkent Verlangen, de definities van edge lopen nogal uiteen. “Voor een wereldspeler kan Nederland al een edge zijn”, zegt hij. “Maar je kan veel gedetailleerder gaan. Naar het niveau van de stad, tot aan een lantaarnpaal of stoeptegel aan toe.” Cellnex heeft nu 28.000 opstelpunten in Europa, en dat gaat alleen maar groeien. “Als je naar 5G gaat, dan hebben we al een prima netwerk dat als backbone kan dienen. Je gaat echt toe naar een netwerk op een zeer gedetailleerd niveau.” Hoe dan ook is Verlangen een groot liefhebber van geavanceerde toepassingen. “Je ziet echt fantastische systemen ontstaan”, zegt hij. “Zoiets als een zorgrobot, daar hebben mensen baat bij. Dergelijke systemen zijn niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij. Denk bijvoorbeeld aan de chatrobots bij ondersteuningsdesks.”
Deken van connectiviteit
Cellnex zal zich nu gaan concentreren op het in lijn brengen van de verschillende partijen en hun netwerken aan elkaar te koppelen. “Het netwerk is er eigenlijk al”, verwijst Verlangen naar het feit dat partijen als Alticom al uitgebreide glasvezelnetwerken hebben liggen en ook al internationale connecties hebben. “Maar delen van Europa zijn nu nog een lappendeken. Dat moet één grote groene Cellnex-deken worden.” Deze deken moet niet alleen over glasvezel gaan, maar ook over 5G, de nieuwe standaard voor draadloze breedband. “IoT wordt een soort intranet waar iedereen zijn toepassingen op kan ontwikkelen. We moeten daar nauw op aansluiten. Zo hebben we al goede gesprekken gehad met partijen die op Europees niveau nadenken, zoals bijvoorbeeld The Things Network en The Things Industries”, zegt Verlangen.
Alticom zal onder de vlag van Cellnex in ieder geval sterk in kunnen zetten op een internationale naamsbekendheid. “Bij de Tower Exchange in Londen viel me al op dat de reputatie erg goed is”, zegt Verlangen. “Dat maakt het makkelijk, zodat we vrij snel die familienaam kunnen adopteren. Veel van onze klanten zijn ook internationale spelers. Die kennen de naam erg goed.” Grote spelers zijn al klant van Cellnex, en voor de organisatie in Nederland moet het daarmee eenvoudiger worden om grote projecten aan te trekken. Gezamenlijk optrekken voor wat betreft gecoördineerde marketingcampagnes is daar één mogelijkheid van, maar het is vooral het bestaande portfolio dat het verschil gaat maken. “Wij, maar vooral ook de klanten kunnen nu profiteren van successen die in andere delen van Europa (maar binnen onze ‘familie’) al zijn gerealiseerd. Allemaal voordelen van een sterk Europees merk”, zegt Verlangen tot besluit.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine, nummer 8]