KPN presenteert prioriteiten voor komende jaren

KPN heeft de prioriteiten voor de periode 2019-2021 tijdens zijn Capital Markets Day gepresenteerd aan beleggers en analisten. De focus ligt op drie hoofdprioriteiten: geconvergeerde slimme infrastructuur, winstgevende groeisegmenten en versnelling van de digitalisering.

AVA

CEO Maximo Ibarra (foto) stelt dat KPN in de afgelopen jaren goede vooruitgang heeft geboekt bij het verbeteren van de service, klanttevredenheid en structurele besparingen. Daarmee is KPN volgens hem nu een ‘sterker bedrijf’. Maar veranderingen in het telecomlandschap vereisen volgen Ibarra ook dat het bedrijf flexibeler wordt. “We moeten onze time-to-market verbeteren en klanten sneller dan ooit innovatie bieden”, aldus Ibarra. “Daarom versnellen we de uitvoering van onze strategie en zullen KPN positioneren als een futureproof en lean telco met uitstekende relaties met consumenten en zakelijke klanten. KPN is de kern van het geconnecteerde leven van onze klanten. We willen hun vertrouwde partner zijn die de beste kwaliteit biedt op het gebied van netwerktoegang, service en klantervaring.”

Strategische prioriteiten 2019-2021

De strategie voor de periode tot 2021 moet KPN in staat stellen om naar eigen zeggen organische duurzame groei voor de onderneming te realiseren, denkt Ibarra. Hiertoe zijn drie strategische prioriteiten geformuleerd.

  1. Geconvergeerde infrastructuur

KPN blijft bouwen aan en investeren in toekomstbestendige infrastructuur met producten en diensten die een ‘best-in-class’ klantervaring geven. Concreet zal KPN tegen het einde van 2021 zijn Fiber-to-the-Home aanbod selectief uitbreiden met één miljoen nieuwe huishoudens. Daarnaast wordt het mobiele netwerk gemoderniseerd en gereed gemaakt voor 5G.

  1. Winstgevende groeisegmenten

Commercieel wil KPN zijn sterke marktposities benutten om de convergentiestrategie verder te versterken. Daarbij ligt de focus op waarde boven volume. KPN blijft gericht op het veilig stellen en groei van rendabele omzet uit telefonie. In de consumentenmarkt streeft KPN dat ernaar dat het aantal huishoudens met breedband en groeit met 300.000 waarvan 70 procent op abonnementsbasis in 2021.

In de zakelijke markt richt KPN zich op verdere digitalisering van zijn bedrijfsvoering met winstgevendheid en waarde als doelen. KPN wil het productportfolio vereenvoudigen en standaardiseren, groeien in geconvergeerde connectiviteitsdiensten en selectief groeien in IT.

  1. Versnelling digitalisering

De sterke concurrentie in de markt vereist volgens KPN een flexibele organisatie die in staat is snel innovatieve producten en diensten te introduceren. Als gevolg hiervan zal KPN de transformatie naar een digitaal bedrijfsmodel naar eigen zeggen moeten versnellen, zodat het bedrijf sneller en wendbaarder wordt.

Besparingen en ontslagen

KPN kondigt ook ingrepen in de organisatie aan die moeten leiden tot besparingen van circa 350 miljoen euro. Die hebben onherroepelijk ook consequenties voor de medewerkers, ofwel ontslagen. “De versnelde digitalisering en automatisering, die inherent zijn aan de telecomsector, zullen ook leiden tot organisatorische vereenvoudiging”, aldus het bericht van KPN. “Dit zal naar verwachting leiden tot een versnelde reductie van de totale arbeidsgerelateerde uitgaven van KPN.”

Bron: KPN