Column: Een bloementelefoon uit China – Pieter Waasdorp

Voor menig Hollander is het een gedenkwaardige zomer geweest. Het was vooral bloed- en bloedheet. Met wekenlang tropische temperaturen in ons doorgaans wat koude kikkerlandje was het zo heet dat de hagelslag in menig keukenkastje smolt. En wat was het jammer dat tijdens het door Rusland gekochte WK-voetbal onze zelfingenomen, over het paard getilde Oranjevedetten hun voetbalkunsten niet aan de wereld konden tonen.

 

Tegen die klaagzieke Nederlanders zou ik willen zeggen: wen er maar vast aan. De komende vier jaar zullen ongekend warm zomerweer laten zien. Aldus een onderzoek van een aantal aandachtzoekende, maar briljante wetenschappers dat heel uitgekookt tijdens de komkommertijd dit weerbal- lonnetje bij onze persmuskieten opliet. Met onze voetbal- lende Oranjebroeders komt het voorlopig ook echt niet goed. Gelukkig doen de enthousiaste en verfrissend goed spelende voetballeeuwinnen het veel en veel beter. Kunnen wij toch nog ergens van genieten.

Op wellicht een van de heetste dagen van afgelopen zomer brachten Amerikaanse marktvorsers het grote nieuws naar buiten: voor het eerst verkocht het Chinese Huawei wereldwijd in een kwartaal meer slimme telefoons dan Apple. Dat is geen kattenpis. Zelfs ondanks de bijna persoonlijke tegenwerking van de xenofobe Amerikaanse president Trump – die er eigenhandig voor heeft gezorgd dat Huawei geen telefoons kon verkopen aan het grootste Amerikaanse netwerk Verizon – blijft Huawei groeien als de spreekwoordelijke Chinese kool.

Hoewel wij mensen niet echt schijnen te leren van het verleden wil ik mijn lezers toch wat voorhouden. Wie kent de gloriedagen van de uitvinders en pioniers van Motorola nog? De toen ietwat wereldvreemde Amerikaanse gigant was echt de koning van de mobiele wereld. Iedereen die er ook maar een klein beetje bij wilde horen, liep eind jaren tachtig met de revolutionaire Motorola MicroTAC. De hype duurde echter niet heel lang. Al snel nam het bijzonder arrogante Finse Nokia de positie van Motorola over. Vele iconische mobiele telefoons volgden. Maar ook aan die dominantie kwam abrupt een einde. En dan was er natuurlijk ook nog BlackBerry. Dit bedrijf leefde letterlijk en figuurlijk in een eigen bubbel. De Canadezen deden net alles anders en konden zich werkelijk niet indenken dat gebruikers weleens iets anders zouden willen dan een BlackBerry. Kortom: niets is zo vergankelijk als de telecomwereld.

Voorlopig is Huawei – na het Koreaanse Samsung – toch maar mooi de grootste ter wereld. En dat is opmerkelijk. Maar had iemand bij het oprichten van Huawei niet even een andere naam kunnen bedenken? Inmiddels weten wij dat je Huawei eigenlijk uitspreekt als ‘hwaa-weej’. Maar goed, als je daar als Hollandse betweter in de plaatselijk telecomwinkel mee aankomt, wordt je zonder blikken of blozen de winkel uitgezet. Je kunt het 15-jarige zaterdaghulpje van de slager ook beter vragen om ‘kornétbief’ in plaats van het correcte corned beef als je geen zin hebt in een vragende blik.

Een weetje voor mijn telecomvrienden: wisten jullie dat de naam Huawei een interessante etymologische achtergrond heeft? Het is afgeleid van het Chinese karakter ‘bloem’. Overigens heeft ditzelfde karakter ook de betekenis van ‘uitmuntend’ en ‘geweldig’. Maar in het moderne China verwijst het karakter vooral naar ‘China’ of ‘Chinees’. Kijk, en dat laatste maakt ons leven een stuk eenvoudiger. Laten wij het simpel houden en afspreken dat wij vanaf nu, als wij zo’n smartphone uit het land van de gele rivier gaan kopen, gewoon vragen om een bloementelefoon uit China.

Pieter Waasdorp is managing director bij Renewd. In ChannelConnect beschouwt deze telecomveteraan – met jarenlange achtergrond in telecomdistributie – met een fraaie knipoog de actualiteit in het ICT-kanaal.
Reageren? p.waasdorp@renewd.com

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 5-2018]

Lees het artikel hier in PDF