Bijna de helft van de Nederlandse werknemers zou het liefst direct uit zakelijke WhatsApp-groepen stappen, blijkt uit onderzoek van Tele2 onder ruim 1.500 werkgevers en werknemers tussen de 18 en 65 jaar. Ondanks de populariteit zorgt het gebrek aan gedragsregels ook voor wrijving op de werkvloer. De operator heeft met die ervaringen drie gedragsregels geschreven die app-contact met collega’s kunnen verbeteren.
Email is nog steeds hét communicatiemiddel dat op de werkvloer het liefst wordt gebruikt, gevolgd door de telefoon (vast en mobiel). Ook voicemail, sms, LinkedIn en Skype zijn volgens Tele2 populair bij werkend Nederland. Opvallend is het gebruik van WhatsApp want slechts een kwart van de medewerkers zit niet in een werkgerelateerde app-groep.
Gedragsregels WhatsApp
Ondanks de populariteit van Whatsapp beschikken weinig organisaties over gedragsregels voor het gebruik ervan op de werkvloer. Gevolg is dat collega’s zich regelmatig aan elkaar storen. De meeste irritatie komt van collega’s die buiten werktijd van alles in de werk-appgroep delen (41%), gevolgd door collega’s die overal op reageren, altijd het laatste woord hebben of communiceren met veel hoofdletters en uitroeptekens. Tele2 heeft de acceptatie van Whatsapp onderzocht en bij bedrijven waar (ongeschreven) WhatsApp-regels gelden, kwamen drie gedragsregels als uit de bus.
- Geen privéberichten delen in zakelijke app-groep
- Niet een enkele collega aanspreken in de zakelijke app-groep met bijvoorbeeld felicitaties
- Alle informatie in één bericht plaatsen, niet in separate berichten
Toch ook verbondenheid
Ondanks een behoorlijke dosis irritatie, blijkt zakelijk WhatsApp-contact met collega’s ook aantoonbaar bevorderlijk voor de onderlinge relaties. De app zorgt in bijna de helft van de gevallen voor een betere band tussen collega’s. Bovendien heeft 50% van de ondervraagden sinds deelname aan de werkgerelateerde WhatsApp-groep een betere verstandhouding met het team. “Er is sprake van een haat-liefde verhouding”, concludeert directeur Barry Wissink van Tele2 Zakelijk. “Hoe geliefd WhatsApp ook is, als gevolg van de ergernissen, verlangen we naar een Out of Office-reply op de tool. Het is duidelijk dat werkgevers en werknemers moeten aftasten hoe deze nieuwe vorm van bereikbaarheid iets toevoegt.”
Bron: Tele2