T-Mobile NL presenteert strategie na fusie met Tele2

T-Mobile NL heeft een tipje van de sluier opgelicht over haar strategie voor de integratie met Tele2 Nederland na de toestemming van de Europese Commissie. 5G, meer investeren in glasvezel en IoT-diensten zijn belangrijke speerpunten, zo bericht Telecompaper.

De streategieplannen zijn onlangs gepresenteerd tijdens een mediapresentatie, zo geeft de telecomwebsite aan. Tijdens deze bijeenkomst gaf CEO Søren Abildgaard van de mobiele aanbieder aan dat de Europese Commissie naar alle waarschijnlijkheid in november een besluit neemt over de fusie. Het besluit is al enige tijd vertraagd, maar wordt rond de nu vastgestelde tijd toch echt verwacht. De mobiele operator heeft tot nu toe nog geen bezwaren of oplossingen bij de EC ingediend. T-Mobile  NLverwacht we dat de EC komende maand, september, met een tussentijdse beslissing komt. De mobiele operator stelt dat de fusie wel moet doorgaan zoals die is voorgesteld, vanwege de huidige marktontwikkelingen in Nederland. Het telecombedrijf is van plan om een publiekscampagne te gaan starten om de verwachte voordelen voor eindgebruikers door het samengaan met Tele2 Nederland te benadrukken.

5G direct aandachtspunt

Naast de procedure met de EC over mededinging, ging de CEO tijdens de bijeen komt ook in over wat er in de drie jaar na de fusie staat te gebeuren. In de eerste plaats verwacht T-Mobile NL door de fusie meer spectrum te krijgen wat de dienstverlening ten goede zal komen. Na de komende multibandveiling verwacht de mobiele operator door meer spectrum-capaciteit en meer efficiency sneller diensten voor 5G te kunnen uitrollen dan wanneer het alleen zou moeten opereren. De activering van 5G-diensten is dan ‘direct’ mogelijk zijn, zodra in 2020 de 700 MHz-band beschikbaar is, aldus de CEO  in zijn commentaar. Daarnaast zal na de fusie de mobiele operator het Tele2-netwerk direct gaan deactiveren. Dit is mogelijk omdat beide operators al mobiele zendmasten delen. De mobiele operator hoopt straks ook bij te dragen aan het verkleinen van de digitale kloof in buitengebieden door een verbeterd aanbod van vaste draadloze verbindingen en de lancering van 5G-connectiviteit.

T-Mobile NL en glasvezel

T-Mobile NL wil zich na de fusie meer richten op de vaste markt. Op dit moment verliest Tele2 klanten voor haar vaste diensten en heeft de mobiele operator met de overname van het vaste Vodafone-portfolio nog maar een klein marktaandeel. Na de fusie wil het telecombedrijf meer gaan investeren in het aanbieden van vaste diensten en zo gaan meespelen met het huidige duopolie van KPN en VodafoneZiggo. Onder meer wil de mobiele operator dit gaan doen door meer in glasvezel te investeren en meer huishoudens op glasvezel aan te sluiten. Dit moet vooral gaan gebeuren in gebieden waar huidige DSL-klanten van beide bedrijven interesse tonen in glasvezel.

Diensten zakelijke markt

Voor de zakelijke markt lichte CEO Abildgaard ook nog een tipje van de sluier op. Na de fusie hoopt de mobiele operator zich ook binnen dit marktsegment beter te positioneren. Veel aandacht gaat daarbij uit naar de combinatie van vaste en mobiele diensten en machine-to-machine (M2M)-communicatie. Ook gaat de aanbieder vanzelfsprekend weer verder investeren in haar oplossingen en diensten voor het Internet of Things (IoT). T-Mobile NL wil hiervoor de komende vijf jaar de hiervoor benodigde connectiviteit via de NB-IoT-technologie gratis ter beschikking stellen.

Bron: Telecompaper