Onderzoek: Virtuele PBX komende jaren steeds populairder

Bedrijven zien steeds meer het nut in van het verplaatsen van hun traditionele telefooncentrale naar een cloudomgeving of virtuele PBX. De wereldwijde markt voor deze toepassingen neemt het komende decennium dan ook gestaag toe. Dit stellen specialisten van Transparency Market Research in een recent onderzoek.

De marktspecialisten stellen in hun onderzoek dat de omzet van markt voor virtuele telefooncentrales vanaf dit jaar de komende jaarlijks met 15,3 procent groeit naar meer dan 14,3 miljard dollar in 2026.  Steeds meer bedrijven willen kosten besparen op hun communicatie-uitgaven en kiezen daarom voor virtuele PBX’en ten opzichte van het zelf bezitten en onderhouden van traditionele bedrijfstelefooncentrales. Daarnaast gebruiken bedrijven ook steeds meer clouddiensten en -modellen voor het beiden van een beter dienstverlening aan hun klanten. Volgens de onderzoekers zijn dit allebei de belangrijkste redenen waarom bedrijven steeds meer over stappen naar een telefooncentrale uit de cloud

Virtuele PBX biedt besparingen

virtuele PBXDoor een maandelijks abonnement te nemen, besparen bedrijven kosten op het onderhouden van eigen hardware en bijhorende administratieve kosten, zoals gespecialiseerd ICT-personeel. Daarnaast bieden de aantrekkelijke beltarieven die vaak samen met virtuele PBX’en worden aangeboden, ook extra besparingen, aldus het onderzoek. De specialisten van Transparency Market Research berekenden dat bedrijven met een virtuele bedrijfstelefooncentrale in totaal tussen de 25 en 30 procent aan kosten kunnen besparen. De onderzoekers constateerden dat deze besparingen ervoor zorgen dat virtuele PBX’en vooral populair zijn bij kleinere bedrijven. Zij vormen het leeuwendeel van de bedrijven die toe bedrijfstelefooncentrales uit de cloud hebben omarmd en ook daadwerkelijk hebben uitgerold.

Populaire leveranciers

De onderzoekers keken tot slot ook nog naar de voornaamste leveranciers van virtuele bedrijfstelefooncentrales aan bedrijven. Zij constateerden dat vooral de oplossingen van Mitel, RingCentral, BroadSoft (Cisco), 8×8, Digitcom, Birch Communications en Nextiva het meest populair zijn bij bedrijven.

Bron: Transparency Market Research