Combird: Telefonieoplossing voor partners met knowhow

Steeds meer ICT-partners tonen interesse in een samenwerking met Combird. Het bedrijf levert al meer dan tien jaar een eigen platform voor VoIP en unified communications. Dankzij uitgebreide functionaliteiten en vele integratiemogelijkheden kan het bedrijf rekenen op een groeiende belangstelling.

Al in 2007 begon Combird als leverancier van geavanceerde telefonieoplossingen. Aanvankelijk via de vaste lijn, maar de introductie van mobiele telefonie liet niet lang op zich wachten. “We werden toen MVNO op het netwerk van Vodafone”, blikt CEO Hans Dekker terug. “Sindsdien leveren we een compleet unified-communicationsplatform met vast-mobielintegratie op meerdere mobiele netwerken. Naast vaste en mobiele telefonie biedt onze communicatiesuite SyrinX ook flexibele communicatie via video, data en chat.”

Partnerkanaal

Afgelopen jaren was Combird vooral actief in de grootzakelijke markt. “Denk aan ministeries, gemeenten en zorgsinstellingen”, vertelt oprichter en CTO Robin van Leyden. Dit succes op de grootzakelijke markt smaakt naar meer. Combird wil in samenwerking met ICT-partners en system integrators zijn vleugels uitslaan. “Ons platform is zo robuust en doorontwikkeld dat het moment is aangebroken om verder door te groeien”, zegt Dekker. “Samen met het partnerkanaal hebben we de ambitie om meer bedrijven te ondersteunen. In dit proces willen we nauw samenwerken met onze partners en beslist geen concurrent zijn van onze partners.” Welke eisen stelt Combird aan partners? “Een partner moet bereid zijn om de nodige kennis in huis te halen”, reageert Dekker. “Dus geen simpele dozenschuivers. We zien graag dat partners in staat zijn zelf met het SyrinX-platform aan de slag te gaan. Met deze dedicated partners willen we de markt benaderen. Honderden partners is niet het doel, hooguit tientallen. Het gaat niet om aantal, maar om kwaliteit. Dat zijn bedrijven die zeer actief en innovatief zijn.”

Uitgebreide functionaliteiten

Het platform waar partners de beschik- king over krijgen, blinkt uit in functionaliteit. “Het is een volledig communicatieplatform, inclusief applicatie voor de desktop en app op de mobiele telefoon. Met die app kun je alle functionaliteiten bedienen, al is de app niet echt noodzakelijk voor onze vast-mobielintegratie. Iedere mobiele telefoon kan ermee overweg, zelfs een oude Nokia van tien jaar geleden. Daarmee leveren we een concurrerend aanbod met uitgebreide functionaliteiten op mobiel”, vertelt Dekker.

Vast-mobielintegratie

Dat er geen app nodig is op mobiele telefoons, heeft te maken met de techniek achter SyrinX. “Al het verkeer wordt door onze core geleid”, zegt Van Leyden. “We hebben volledige controle over zowel vaste als mobiele gesprekken door toepassing van forced on PBX. De simkaart zien we als een SIP-client, net als een vast toestel. Zo kunnen we alle PBX-functionaliteit bieden op de mobiele telefoon. Naar keuze wijzen we een mobiel of vast nummer toe aan een mobiele telefoon. Je kunt eenvoudig instellen met welk nummer je naar buiten wilt bellen, vast of mobiel.

Video

Naast spraak, chat en data vormt ook video onderdeel van het aanbod van Combird. In Nederland is dat een opkomende markt, maar elders wordt dit al meer gebruikt. “Met name in Azië is het erg populair. We zien de belangstelling meer en meer toenemen in Nederland, zeker in de desktopomgeving. Daar spelen we met ons platform op in.”

Totale bereikbaarheid

“Ook leveren we totale bereikbaarheid voor de eindgebruiker. Het maakt niet uit of je binnen zit of buiten loopt. We zorgen voor volledige dekking. Inpandig regelen we voor 100 procent dekking met private mobiele netwerken, dat is onderdeel van ons totaalconcept. Immers mensen die altijd binnenwerken, maken steeds vaker gebruik van een smartphone. Als ze toch een keer buiten zijn, roamen ze naadloos op het publiek netwerk.”

Mobiel tenzij

Een actuele trend is de ‘mobiel tenzij’ strategie: binnen vast-mobielintegratie gebruikt de medewerker altijd de mobiele telefoon voor al het spraakverkeer, tenzij er specifieke aanleiding is om te kiezen voor een desktoptelefoon. “Dat kan het geval zijn in callcenters waar mensen altijd een vaste werkplek hebben en graag een headset willen aansluiten”, zegt Van Leyden. “In kantoren met flexplekken is het daarom standaard om de mobiele telefoon te gebruiken voor optimale flexibiliteit en bereikbaarheid.”

Makkelijke integratie

Het platform van Combird werkt op zowel mobiel, laptop, pc als vaste telefoon. SyrinX kan gebruikmaken van de huidige telefooncentrale, maar het bedrijf levert hiervoor ook een eigen cloudoplossing. SyrinX is dus zeer geschikt om telefonie te integreren met andere systemen en infrastructuren. “Voor IT-resellers is integratie een belangrijk vraagstuk”, legt CEO Hans Dekker uit. “Zij willen weten hoe gemakkelijk het is om bestaande applicaties samen te laten werken met telefonie. Een belangrijk voordeel van onze oplossing is dat het feilloos functioneert binnen bijvoorbeeld een Citrix-omgeving, maar net zo makkelijk met een VMware-omgeving. Voor resellers is dit een belangrijk pluspunt.“

Combird ontwikkelt zelf het SyrinX-platform en kent daardoor alle ins en outs. “Onze knowhow reikt verder dan alleen telefonie. We weten waar system integrators mee te maken krijgen. We hebben API’s om onze oplossing te integreren in andere systemen. Denk aan een koppeling met ERP- of CRM-systemen. Ons systeem gebruikt open standaarden, een voordeel ten opzicht van concurrerende systemen. Zo kunnen we inspelen op alle situaties. Aantrekkelijk dus voor partners die graag maatwerk ontwikkelen.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het ChannelConnect VoIP Dossier 2018]

Lees het artikel hier in PDF