E-VOIP: De eindklant moet in het hele proces worden meegenomen

Jurgen Fassbender, directeur van E-VOIP

Bij communicatie komt veel kijken. Behalve dat er veel meer verschillende communicatievormen bestaan wil je deze ook zo goed mogelijk faciliteren. Daarnaast spelen infrastructurele overwegingen duidelijk een grotere rol dan vroeger. Het is daarom dat E-VOIP vooral inzicht in de totale bedrijfscommunicatie wil verschaffen en een innige relatie met partners voorstaat. E-VOIP wil bedrijven beter en slimmer bereikbaar maken.

De naam verraadt dat E-VOIP zich geheel specialiseert op internettelefonie. Maar eigenlijk gaat het allemaal een stuk verder, zo begint Jurgen Fassbender, de directeur van het bedrijf. “Ja, primair ligt daar de behoefte natuurlijk. Maar je ziet ook dat klanten bijvoorbeeld hun klantinformatie-systemen aan hun telefonie willen koppelen. Dan moeten ze van telefooncentrale gaan wisselen.” Het is op dat moment dat E-VOIP volgens Fassbender zijn rol met verve kan spelen. “Dan kom je op het organiseren van communicatie. Wij zijn goed in het geven van de juiste adviezen, bespreken het nieuwe communicatieplan, kiezen de passende hardware, verzorgen de implementatie en voorzien in doorlopende ondersteuning met professionele service.”

‘Waar bij onze business partners eventuele gaten in de kennis zitten, kunnen wij de juiste specialisten aandragen’

Daartoe biedt E-VOIP de E-VOIP Market Place. “Deze biedt de mogelijkheid gecertificeerde partners van onder andere Xelion Phone Systems in te schakelen voor bijvoorbeeld koppelingen die reeds beschikbaar zijn. In combinatie met het eigen specialistennetwerk van E-VOIP zijn we in staat mooie maatwerkoplossingen te leveren bij onze eindgebruikers.

Alle infrastructuren

Cruciaal voor internettelefonie is natuurlijk de connectiviteit. De diensten van E-VOIP werken op alle beschikbare infrastructuren. “Ziggo op coax, xDSL op koper, glasvezel en 4G/LTE, wij kunnen onze diensten er allemaal op koppelen”, zegt hij. “Het grote voordeel is dat E-VOIP volledig inzicht heeft in de beschikbare verbindingen en deze desgewenst ook direct kan leveren op locatie. Het maakt niet uit waar een eventuele storing zich voordoet, wij zien het altijd wel. Op dat vlak voeren we dus een one-stop-shop.”

Meteen geeft Fassbender toe dat dit niet per se uniek in de markt is. “Veel VoIP-leveranciers bieden echter hun dienstverlening alleen aan op eigen infrastructuur, die vaak niet direct passen bij de klant of bij de businesspartner.” E-VOIP kan volgens hem echter terugvallen op een zeer uitgebreid kennisnetwerk. ”Waar bij onze business partners eventuele gaten in de kennis zitten, kunnen wij de juiste specialisten aandragen”, zegt Fassbender. “Een IT’er kan ons bijvoorbeeld inschakelen als ze een VoIP-dienst willen verkopen en doen dan een beroep op onze saleskracht. Daar zijn we heel actief in. We kunnen al mee in de verkennende fase, maar ook in volgende fases waarin om een demonstratie wordt gevraagd of juist een technische analyse op locatie nodig is. We kunnen deze van A tot Z uitvoeren.” Daar blijft het volgens Fassbender niet bij. Ook als het gaat om offertes of het maken van maatwerkafspraken kan E-VOIP deze taak op zich nemen. Hetzelfde geldt voor het hele projectmanagement na de verkoopfase. “We faciliteren altijd de aanvragen nummerbehoud en bieden ondersteuning in configuratie. En indien noodzakelijk doen we ook de oplevering.”

Daarin is het volgens Fassbender een kwestie van flexibiliteit. “Het hangt erg af van het type partner”, zegt hij. “Nieuwe of kleinere ondernemers met weinig tijd doen een beroep op dat onderdeel wat niet hun core-business is. Het is hierdoor niet zo dat de partners van E-VOIP afhankelijk zijn van ons, maar onze diensten juist gebruiken als uitbreiding op hun eigen dienstverlening. Er zitten partijen tussen die een prachtig netwerk hebben en uitstekende communicatiediensten leveren. Maar ze zitten soms nog wel in een leercurve als het gaat om VoIP-diensten.” Een partner die zelf in staat is om componenten als toestellen zelf te bestellen en te implementeren, kan dat gerust doen. “In dat geval leveren we uitsluitend de onze communicatiesoftware van Xelion, de nodige licenties, SIP-trunk en telefoonnummers. De partner kan zelf de rest doen.”

Snelle evolutie

Sales-only partners, consultants of adviseurs in telecom hoeven niet bang te zijn dat E-VOIP met alle eer – en vooral omzet – gaat strijken. “Alle business partners krijgen daar gewoon hun maandelijkse revenuen over, én ze hebben er een leuk verdienmodel aan”, stelt Fassbender. “Dat schieten we in op allerlei niveaus: hardware, gebruikskosten, licenties en zelfs op service en support. Op al die niveaus kunnen we een commissiecomponent zetten. Het is ook allemaal inzichtelijk via ons dealerportaal.”

Moederbedrijf Belise is in 2010 door Fassbender gestart. “In 2012 zijn we ons gaan specialiseren en steeds meer gaan richten op hosted-VoIP en business partners, waar het in het begin meer een collectief van samenwerkende bedrijven was. Daardoor heeft E-VOIP een snelle evolutie doorgemaakt. We hebben de E-VOIP Basis-variant samen met Xelion kunnen ontwikkelen, een plug-and-play-oplossing en zeer geschikt voor de onderkant mkb, retailers en basisscholen. Inmiddels is het een goede ISDN-vervanger.” In 2013 is E-VOIP een zelfstandig bedrijf geworden. “De meerwaarde zit hem vooral in de ondersteuning in het veld. Als distributeur moet je de volledige kennis in huis hebben. Je kunt ergens tien hosted-licenties inkopen en aan de slag gaan bij je klant, maar wij zijn ook in staat de hele klantcase samen met de partner op te pakken.”

Daartoe heeft E-VOIP veel geïnvesteerd in gecertificeerde specialisten en automatisering. We werken direct met de bron, zegt Fassbender, zoals bijvoorbeeld leverancier Xelion, operators en importeurs van toestellen. “We hebben ook alles geautomatiseerd waar mogelijk”, zegt hij. “We hebben een eigen framework ontwikkeld dat in staat is om vanuit één aanvraagportaal alle componenten te activeren, zoals aanmaken van de klant, aanvragen van nummers en nummerbehoud en het aanvragen van de telefooncentrale. Het portaal is gekoppeld aan een ticketsysteem waarin alle contactmomenten met de klant, dealer en onze servicedesk inzichtelijk zijn. Het zijn allemaal tabbladen, dat weer een directe link heeft met ons CRM-systeem zodat alles meteen wordt gekoppeld en administratief wordt geborgd met de juiste tarieven en commissieafspraken.” Het is om die reden dat E-VOIP de organisatie klein kan houden. “Voor de kennis hebben we contact met externe specialisten die ook door ons zijn gecertificeerd.”

Op deze manier kan E-VOIP zich handhaven in een snelgroeiende markt, die vooral zijn momentum uit het mkb haalt. Juist deze eindklanten moeten echter in het hele proces worden meegenomen. “Ik wil bedrijven slimmer en beter bereikbaar maken”, zegt Fassbender. “Maar de rol van partners wordt daardoor alleen maar belangrijker. Zij hebben een regionale functies en hebben al het vertrouwen van de klant.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het ChannelConnect VoIP Dossier 2018]

Lees het artikel hier in PDF