Analyse: Einde ISDN biedt kansen voor ICT-kanaal

Telecomresellers nog onvoldoende bewust van impact uitfasering ISDN

Na dertig jaar valt per 1 september 2019 het doek voor de diensten ISDN1/2 en PSTN MV. Vanaf die datum ondersteunt KPN deze eerste technologie voor digitale telefonie- en datadiensten niet meer. ISDN15/20/30 van de operator gaan per 1 januari 2021 uit de lucht.

 

KPN noemt de opkomst van IP-telefonie als een belangrijke reden voor het afschaffen van de ISDN-diensten. Eindgebruikers zien steeds meer de voordelen van IP-telefonie via een breedbandaansluiting, zoals meer flexibiliteit, eenvoudig opschalen van aantallen toestellen, lagere kosten van cloudgebaseerde IP-telefonie (geen eigen PBX) en onderhoud.

‘Overstappen naar gehoste IP-telefonie blijkt populair’

ISDN is volgens KPN dus niet meer rendabel en cijfers uit de Telecommonitor van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) van begin 2018 bevestigen dit. Waren er begin 2016 nog 327.000 gecombineerde zakelijke en consumenten ISDN1/2-aansluitingen, halverwege 2017 waren dat er nog maar 237.000 aansluitingen. Dit is een daling van bijna 30 procent. Cijfers van onderzoeksbureau Telecompaper stellen dat het aantal VoIP-aansluitingen in december 2017 maar liefst 5,6 miljoen bedroeg.

Alternatieven eindgebruikers

Het uitfaseren van ISDN heeft voor eindgebruikers tot gevolg dat zij telefonisch niet meer bereikbaar zijn via deze weg en dat hun datadiensten via ISDN niet meer werken. Hierin zitten kansen voor het ICT-kanaal en de sector roept dit al een tijdje. De boodschap: help bedrijven met de migratie naar IP en genereer tegelijkertijd een nieuwe bron van inkomsten.

Er zijn op hoofdlijnen twee oplossingen. In de eerste plaats kunnen eindgebruikers hun oude ‘on premise’ ISDN-centrale behouden omdat deze veelal nog goed functioneert en niet aan vervanging toe is. SIP-trunks maken een ‘koppeling’ van die centrale naar het IP-netwerk en zo hoeven eindgebruikers niet te investeren in apparatuur, zoals een PBX of toestellen. De tweede oplossing is volledig overstappen naar volledige IP-telefonie, al dan niet in de cloud. Bestaande telefooncentrales en toestellen worden dan overbodig. Bij een overstap naar cloudtelefonie wordt de nieuwe virtuele centrale door een aanbieder gehost in een datacenter en is die niet aanwezig op de locatie(s) van de eindgebruiker. De cloudgebaseerde PBX biedt dezelfde of vergelijkbare functionaliteit, is schaalbaar en valt uit te breiden met andere diensten zoals CRM-toepassingen, UC&C, PIN- en alarmeringsdiensten.

De overstap van ISDN naar een cloudgebaseerde omgeving is wel ingrijpender dan het verbinden van een oude ISDN PBX’en met SIP-trunks. Naast de virtuele cloudgebaseerde PBX moeten eindgebruikers nieuwe IP-toestellen aanschaffen en aanpassingen doen aan het interne bedrijfsnetwerk, zoals bekabeling en internetverbindingen. Voor eindklanten leidt tot dit installatie- en porteringskosten en voor kanaalpartners is dat dus een kans.

Beslispunten

Overstappen naar gehoste IP-telefonie blijkt de afgelopen jaren populair want veel bedrijven hebben de oude PBX inmiddels vervangen door een hosted oplossing. Bedrijven hebben een aantal overwegingen voor deze overstap naar gehoste telefonie:

  • Kosten: tarieven van hosted IP-telefonie zijn inmiddels zo scherp dat er weinig onderscheid is tussen aanbieders;
  • Productiviteit medewerkers: door de eenvoudige vast-mobiele integratie vergroot de bereikbaar- heid van medewerkers;
  • Snelle internetverbindingen: bandbreedte is veel hoger dan jaren geleden wat de uitrol van hosted telefonie vereenvoudigt;
  • Gemak: ook hiervoor is vast-mobiele integratie belangrijk.

Migratie door resellers

De groeiende vraag naar hosted IP-telefonie is vanzelfsprekend interessant voor telecomresellers want het is niet meer de vraag óf zij bedrijven moeten helpen met de migratie van ISDN naar IP maar wanneer. De markt ontwikkelt nu heel snel en dus is het van belang deze diensten te kunnen aanbieden. De meeste klanten verwachten dit van hun leverancieOok voor telecomresellers zijn er grofweg twee opties. Ze kunnen deze diensten zelf aanbieden maar dit vergt investeringen in hard- en software, datacentercapaciteit, SIP-verbindingen en systemen voor monitoring en billing. Ook moeten ze afspraken maken met operators en hun medewerkers opleiden en kwalificeren. Of resellers kunnen de IP-diensten en het migratietraject inkopen bij een operator of platformprovider. Dat kan ‘white label’ zodat ze zelf hosted IP-telefonie kunnen aanbieden onder eigen naam en het technische en administratieve proces uitbesteden. Doorgaans is deze oplossing ‘out of the box’ beschikbaar.

Recurring business

Door het migreren van bedrijven van ISDN naar IP-telefonie kunnen telecomresellers uitgroeien tot de vertrouwde partij voor alle telecomdiensten en zelfs IT-zaken van hun klanten. Want deze intieme relatie met klanten biedt hen daarnaast ook de upsell naar IT- en datadiensten zoals UC, videoconferencing of andere aan cloudgerelateerde diensten. Deze datadiensten zijn zelfs een must geworden, stellen diverse topmensen van operators en telecomaanbieders.

‘VoIP is veelzijdiger en voordeliger dan ISDN’

Tijdens de Telecom en VoIP Summit 2018 is daarover uitgebreid gediscussieerd (zie verslag elders in dit Telecom en VoIP Dossier). “De traditionele telecommarkt verdwijnt en is gewoon een onderdeel van de communicatie van bedrijven”, zei directeur Jouk Lier van BLU Networks. “Als je als reseller alleen nog telecom verkoopt, besta je over drie jaar niet meer.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het ChannelConnect VoIP Dossier 2018]

Lees het artikel hier in PDF