Telecom en VoIP Dossier 2018 nu online

VERRASSINGEN

Onze mailboxen zijn dit voorjaar massaal overspoeld: een ongewenst neveneffect van goedbedoelde Europese wetgeving (AVG) die niets te maken heeft met telecom of communicatie. Het is een overheidsreactie op bedrijven die het internet, moderne communicatiemiddelen en efficiënte platforms uit onze sector misbruiken voor criminaliteit.

Wil je het Telecom en VoIP Dossier 2018 nu al online lezen? Dat kan onderaan deze pagina!

Nee, de communicatiemiddelen die door de telecomsector worden gebouwd, zijn bedoeld om optimale communicatie te leveren binnen bedrijven en met klanten. Daar heb ik het in deze prachtige editie van het VoIP en Telecom Dossier 2018 liever over. En de verrassende uitkomsten van het onderzoek dat de redactie van ChannelConnect dit voorjaar heeft gedaan. Het blijkt dat resellers van telecom- en ICT-diensten zeggen géén last te hebben van nieuwe gratis telecomdiensten van grote internationale leveranciers. Liefst 80 procent van de respondenten ziet geen bedreiging in de hyperscalers zoals we Microsoft, Google, Facebook, HP en IBM met een indrukwekkende verzamelnaam noemen. Telecom zal in de ogen van resellers dan ook niet ophouden te bestaan als separate dienst. Over vier jaar communiceren we volgens 60 procent van hen dus niet enkel met Microsoft Teams, Google G-Suite, Slack, WhatsApp et cetera. Onze Telecom Summit 2018 stond dit voorjaar in het teken van het spanningsveld tussen enerzijds operators en communicatieproviders en anderszijds ICT-resellers. Deze succesvolle ronde tafel ging ook over de balans tussen innovatie en commercie zodat beide succesvol(ler) zijn. Communicatie en opleiding zijn volgens de deelnemers cruciaal om ICT-resellers te helpen naar de volgende stap.

Verder zagen operators bij de Summit bewustwording als speerpunt omdat veel partners, volgens hen, nog ‘onwil’ hebben om de volgende stap te maken. “Telefoontikken zijn voor veel resellers nog een rendabel businessmodel, maar de toekomst zit in value add en dat hebben te weinig resellers scherp”, zei Robert de Jager van dean one, die de algemene opinie aan tafel verwoordde. Jouk Lier van BLU Networks maakte het zelfs krachtiger. “Als je alleen nog telecom verkoopt, besta je over drie jaar niet meer.”

Is dit een pleidooi voor praten tegen Siri, Cortana, Bixby en Alexa? Of voor communiceren via Microsoft Teams, Slack, Yammer en andere apps? De toekomst zal het uitwijzen, maar misschien is het een beter idee om bedrijven eerst maar eens fatsoenlijk te helpen met de uitfasering van ISDN. Want die komt er volgend jaar echt aan. Juist daar ligt de kans om klanten te migreren naar IP- en cloudtelefonie inclusief alle lucratieve features, add-ons, adviesdiensten en recurring omzet.

ChannelConnect-Eric-LuteijnIn het algemeen denk ik dat telecom- en ICT-resellers een nuchtere blik hebben op de toekomst van hun sector. Zoals uit het onderzoek blijkt, laten ze zich niet kisten door hyperscalers. Dat er nog wel een spanningsveld is met distributeurs, operators en leveranciers blijkt uit het feit dat 90 procent van de respondenten in het Telecom Onderzoek vindt dat ze deze relaties eigenlijk zouden moeten intensiveren om succesvoller te zijn. Aanbieders van telecomdiensten: accepteer die uitnodiging van harte!

Eric Luteijn, uitgever eric@channelconnect.nl

Klik op de cover en lees het Telecom en VoIP Dossier 2018 nu online.