Samsung hoeft Android-telefoons niet te blijven updaten

De Consumentenbond heeft de rechtszaak tegen Samsung over hun updatebeleid voor Android-smartphones verloren. Met de rechtszaak wilde de Consumentenbond afdwingen dat Samsung zijn telefoons tot 2 jaar na aankoop voorziet van software- en beveiligingsupdates.

De rechtbank in Den Haag vond echter dat de Consumentenbond onvoldoende heeft aangetoond dat er daadwerkelijk veiligheidsrisico’s optreden en dat Samsung daar te weinig aan doet. Bovendien is het eisen van updates in de toekomst een eis die volgens de rechter onvoldoende rekening houdt met toekomstige ontwikkelingen. Tot slot vindt de rechtbank dat Samsung consumenten inmiddels voldoende informeert over het updatebeleid.

Bart Combée, directeur Consumentenbond, noemt de uitkomst teleurstellend en slecht voor consumenten. “Met deze uitspraak blijven consumenten afhankelijk van de goede wil van de fabrikant.”

Advocaat Christiaan Alberdingk Thijm, die de Consumentenbond in deze zaak bijstaat, reageert teleurgesteld. “De rechtbank wil dat de Consumentenbond voor álle Samsung-toestellen in álle situaties bewijst dat er veiligheidsrisico’s zijn wanneer Samsung consumenten geen update geeft, terwijl die wel al beschikbaar is via Google. Dat is ondoenlijk. Bovendien is het onnodig. Google classificeert al de ernst van elk lek dat zij ontdekken en de mogelijke gevolgen daarvan. Dat hoeft de Consumentenbond niet meer te doen.”

De Consumentenbond zegt door te blijven strijden om ervoor te zorgen dat fabrikanten consumenten niet alleen informeren over hun updatebeleid, maar dat ze ook alle toestellen tot minimaal 2 jaar na aankoop van updates voorzien.