Wereldwijde telecomsector richt meldpunt op voor cybersecurity

De mondiale telecomsector, onder leiding van brancheorganisatie GSMA, gaat met een centraal advies- en meldpunt nauwer samenwerken op het gebied van cybersecurity en andere digitale bedreigingen. Dit maakte de brancheorganisatie gisteren bekend tijdens een bijeenkomst in Den Haag.

Telecombedrijven willen graag gezamenlijk optrekken op het gebied van veiligheid, zo bleek tijdens het evenement GSMA Mobile 360 van de brancheorganisatie. Volgens de brancheorganisatie is de beveiliging van mobiele netwerken cruciaal voor de samenleving. Steeds meer producten en diensten maken gebruik van internetverbindingen via het mobiele netwerk van telecombedrijven. Met de komst van het snelle 5G-netwerk zal dat alleen nog maar toenemen.

Meldpunt WARP

Om alle bedreigingen het hoofd te kunnen bieden en de beveiliging van telecomnetwerken verder op te schroeven, is internationale samenwerking tussen telecombedrijven daarom erg belangrijk.  Het delen van informatie en kennis is essentieel om datalekken, digitale inbraken en cyberaanvallen te voorkomen én om sneller te kunnen reageren bij incidenten. Hiervoor hebben de telecombedrijven en de GSMA daarom in Den Haag het Warning, Advice and Reporting Point (WARP) gelanceerd. Dit meld- en adviespunt verzamelt informatie over cyberdreigingen en cyberincidenten, waarschuwt wereldwijd telecombedrijven en geeft waar nodig advies over te nemen maatregelen. Ook stelt het WARP telecombedrijven in staat om via een vertrouwde en geanonimiseerde omgeving informatie te delen over cyberincidenten. WARP zorgt ervoor dat de telecomindustrie wereldwijd cyberinlichtingen deelt en gezamenlijk optreedt tegen digitale risico’s en dreigingen.

Bron: Gemeente Den Haag