Pan-Europese cloudtelefoniespecialist NFON AG stelt in haar recente persbericht over haar jaarcijfers van 2017 dat het in werking treden van de Europese AVG-regelgeving Europese aanbieders van cloudtelefonie-oplossingen vele voordelen kan bieden.
Volgens de aanbieder van cloudtelefonie zorgt het in werking treden van de AVG ervoor dat leveranciers van buiten Europa, en dan vooral de aanbieders uit de Verenigde Staten, het moeilijk gaan krijgen om hun diensten helemaal op de AVG voor te bereiden. Zij kunnen namelijk niet voorkomen dat eindgebruikers van de Europese kantoren gegevens over klanten uitwisselen met kantoren in de Verenigde Staten. De uitwisseling van deze gegevens vallen onder de komende AVG en moeten daarom volgens deze privacyregelgeving worden behandeld. Amerikaanse cloudleveranciers kunnen dit ziet, onder meer vanwege de recent in de Verenigde Staten in werking getreden CLOUD Act. Deze wet verplicht Amerikaanse techbedrijven alle data die via hun servers verloopt te bewaren en aan justitie- en inlichtingenorganisaties op aanvraag ter beschikking te stellen. Hoewel uitzonderingen kunnen worden gemaakt voor data van buitenlandse eindgebruikers, komt deze verplichting straks natuurlijk in conflict met strenge regelgeving van de AVG. Dit biedt natuurlijk kansen voor Europese cloudtelefonie-aanbieders, zoals NFON AG, die wel aan de Europese regelgeving voldoen om in dit gat te springen.
Groei van omzet
NFON ziet in ieder geval dat de Europese markt voor cloudtelefonie sterk in de lift zit. Tussen 2017 en 2022 verwacht het bedrijf dat dit marktsegment jaarlijks een gemiddelde groei van 16 procent zal gaan noteren. In 2017 noteerde de cloudtelefoniespecialist zelf al een flinke groei van de omzet. In het afgelopen jaar groeide de omzet van NFON AG met 77 procent naar een totaal van 35,7 miljoen euro. De afgelopen drie jaar, aldus het persbericht, groeide de omzet van het bedrijf jaarlijks gemiddeld met 30 procent. Op de Duitse thuismarkt noteerde NFON AG een groei van 25 procent, terwijl internationaal, dus ook in Nederland, de omzet met 48 procent toenam. Het bedrijf geeft aan inmiddels ongeveer 15.000 klanten te hebben in 13 Europese landen.
Bron: NFON AG