ABN AMRO: Zakelijke telecommarkt blijft uitdagend

De zakelijke telecommarkt in Nederland blijft de komende jaren uitdagend. Dit stellen de marktexperts van ABN AMRO in hun meest recente sectoroverzicht voor de Technologie, Media en Telecom (TMT)-markt.

Volgen de specialisten van de bank blijft de zakelijke telecommarkt de komende twee jaar nog echt een vechtmarkt. In 2018 en in 2019 blijven de tarieven dalen. Daarnaast zijn zakelijke eindgebruikers van telecomdiensten sinds de economische crisis steeds kritischer naar hun bestaande contracten gaan kijken en willen steeds minder voor hun telecomdiensten betalen. Dit verhoogt voor de zakelijke aanbieders nog steeds de druk om de juiste prijsstelling te kunnen bieden en daarmee bestaande klanten te behouden en nieuwe aan te trekken.

Samenwerking met IT-bedrijven

De onderzoekers geven in hun sectorrapport verder aan dat voor de zakelijke markt telecombedrijven zeker steeds vaker de samenwerking moeten gaan zoeken met IT-bedrijven. De grens tussen telecom en IT is steeds meer aan het vervagen, zeker omdat het hoofdbestanddeel van de door zakelijke telecombedrijven geleverde diensten ‘data’ is. Deze conclusie van ABN AMRO sluit aan bij de stelling die diverse deelnemers tijdens de vorige maand gehouden VoIP Summit 2018 van ChannelConnect al naar voren brachten. Tot slot, zo geven de experts van ABN AMRO aan, zullen ook binnen dit marktsegment steeds meer complete telecompakketten worden geleverd, vergelijkbaar met de triple- en quadplay-pakketten die nu de consumentenmarkt domineren.

Hele telecommarkt

In hun recente sectoroverzicht signaleren de specialisten van de bank dat de voortschrijdende digitalisering vanzelfsprekend ook gevolgen heeft voor de telecomsector in ons land. Dit jaar verachten zij een daling van 1,5 procent van de totale omzet en voor 2019 een daling van 2 procent. Waar telecom eerder vaak de motor was achter dit proces, is deze inmiddels door diezelfde digitalisering ingehaald. Volgens het rapport verdwenen de afgelopen jaren veel inkomstenbronnen voor de sector door de opkomst van mobiel internet en mobiele messaging-diensten als WhatsApp. Dit betekent voor de sector in het geheel dat telecomaanbieders een verandering doormaken van hogemarge- naar lagemargediensten en dat bedrijfsprocessen beter moeten worden geoptimaliseerd.  Zeker omdat voor consumenten en zakelijke eindgebruikers connectiviteit nu een eerste levensbehoefte is geworden.

Bron: ABN AMRO