Bedrijven stappen wereldwijd steeds vaker over van on-permises PBX’en naar cloudgebaseerde PBX’en. Dit blijkt uit recent onderzoek van de marktspecialisten van IHS Markit. Hybride PBX-oplossingen zijn het meest populair, aldus een bericht op Fierce Telecom.
De traditionele telefooncentrale binnen de bedrijfsomgeving voor vaste telefonie lijkt echt haar laatste tijd gehad. Volgens de onderzoekers daalde het aantal licenties voor on-premises PBX’en in het afgelopen jaar 2017 met 8 procent naar een totaal van 5,7 miljard dollar. Ook het aantal PBX-lijnen daalde in het afgelopen jaar met 9 procent ten opzichte van een jaar eerder. Elk segment, dus ook dat van cloudgebaseerde PBX’en werd door de daling getroffen, aldus de onderzoekers. Volgens hen stellen veel bedrijven upgrades en nieuwe aankopen uit. Daarnaast staat het marktsegment onder druk doordat veel bedrijven overstappen naar cloudgebaseerde oplossingen. Verder hebben ook de sterke onderlinge concurrentie tussen aanbieders en de overstap naar modellen voor terugkerende uitgaven een impact.
Hybride IP PBX populair
De onderzoekers van IHS Markit constateren dat bedrijven nu echt steeds meer overstappen naar IP PABX’en, maar dat het All IP-segment nog kleiner is dan het hybride IP PBX-segment. In 2017 bestond, volgens het rapport, 64 procent van alle mondiale verscheepte IP-lijnen 64 procent uit hybride IP-PBX-lijnen. Overige constateringen zijn dat wereldwijd bedrijven steeds meer investeren in UC. De adoptie van UC-oplossingen neemt vooral toe omdat deze oplossingen steeds vaker worden aangeboden in complete PBX-pakketten. Micrssoft is op het gebied, met 67 procent, marktleider, gevolgd door Cisco en Avaya. Op het gebied van vaste IP-telefoontoestellen en softphones zijn juist deze twee leveranciers weer marktleider, met respectievelijk 35 en 14 procent marktaandeel.
Bron: IHS Markit , Fierce Telecom