Motto Communications overgenomen door Belgische Destiny

Het Belgische bedrijf Destiny heeft Motto Communications overgenomen. De overname past volgens beide bedrijven in de gezamenlijke ambitie om te groeien naar een vooraanstaande Europese aanbieder van cloudcommunicatie.

Destiny is een Belgische aanbieder van communicatieoplossingen in de cloud en Motto Communications biedt vergelijkbare diensten op haar zelf ontwikkelde clouddistributieplatform FLUX. Oprichter Kay Reijnen van Motto bevestigt dat hij al enige tijd contact heeft met CEO Samuel De Wever van Destiny over een hechtere samenwerking. Die gesprekken hebben nu dus geleid tot de overname. Destiny is met 100 medewerkers iets groter dan Motto waar 40 mensen werken. De omzet van Motto bedraagt circa 10 miljoen euro en die van Destiny ruim 30 miljoen euro. Samen willen ze groeien naar een omzet van 50 miljoen euro en een rol als voorstaande leverancier van cloudcommunicatiediensten.

Goud in handen

Motto
Kay Reijnen van Motto Communications

Motto is ruim tien jaar geleden opgericht door Reijnen en in die tijd is het platform FLUX ontwikkeld. “Ons platform en dat van Destiny lijken op erg elkaar en die kunnen we nu samensmelten”, zegt Reijnen die in de nieuwe organisatie verantwoordelijk wordt voor softwareontwikkeling. “Hiermee hebben we goud in handen om onze positie in Europa serieus te versterken. Het leveren van clouddienst wordt steeds complexer en de kracht van dit platform is dat we de hele keten kunnen ontzorgen. Onze ICT-partners kunnen zelf kiezen welke diensten ze aan hun eindklanten leveren en wij ontzorgen hen bij allerhande processen zoals de provisioning, billing en alles dat erbij komt kijken.”

Resellers

MottoEen verschil tussen beide bedrijven is wel dat Destiny zowel direct als indirect verkoopt en Motto enkel via resellers aan de markt levert. “In België doen we zowel direct als indirect. Zelfs meer als 50 percent van de omzet gaat via partners. De kracht van de combinatie is het gemeenschappelijk platform, de go-to-market wordt lokaal bepaald. Europa verschilt sterk, het is onder meer een aaneenschakeling van heel wat landen, de adoptie van technologie is onderling verschillend en er worden uiteenlopende talen gesproken. Vandaar dat wij geloven dat ‘proximity’ cruciaal is. Het distributieplatform moet de engine zijn waar elk land de keuze kan maken van hoe het naar de markt gaat. In Nederland gaan we vol voor indirect, in België gaan we indirect en direct”, aldus managing director Daan De Wever van Destiny in een commentaar.

Of het portfolio aan eindgebruikers op elkaar aansluit, vindt Kay Reijnen van Motto moeilijk te zeggen omdat hij via het kanaal werkt. “We hebben ruim 300 partners en daar zitten duizenden klanten achter. Alle partners hebben overigens heel enthousiast gereageerd”, zegt Reijnen. “Ze kunnen hun portfolio nu snel uitbreiden met connectiviteit, portabiliteit en mobiele diensten in België. Het nieuws is heet van de naald dus is de invulling van een aantal zaken nog onzeker maar daar gaan we de komende weken aan werken. Over een paar maanden ligt er een concreet plan over hoe we richting partners gaan communiceren.”