3CX: Markt voor VoIP blijft maar groeien

Nick Galea, CEO van 3CX

Hosted voice, VoIP en cloud zijn de trefwoorden van het moment. Deze oplossingen nemen bedrijven veel zorgen uit handen en zorgen voor een schaalbare telecominfrastructuur zonder zorgen. Het gaat goed met de markt, ook met 3CX. Voor CEO Nick Galea gaat het om eindklanten. “Bedrijven en werknemers ervaren een maximale flexibiliteit bij hun werk, onafhankelijk van het gebruikte eindpunt.”

 

Een vendor lock-in is het ergste dat een klant kan overkomen. Bedrijven willen maximale flexibiliteit, snel in te voeren nieuwe functies, een onafhankelijkheid van technologie en voorspelbare kosten. Telecomaanbieder 3CX lost dat allemaal voor de klant op. CEO Nick Galea: “We hebben relatief lang moeten wachten op het moment waarop de markt rijp was voor onze VoIP-technologie. De standaardisatie liet lang op zich wachten. We stellen klanten in staat telecomcapaciteit zeer flexibel te benutten en met enkele muis clicks aan te passen. Het beheer is ook vereenvoudigd, het is simpeler en de hosting provider neemt bij de cloudversie alle zorgen weg.”

3CX levert een in software ontwikkelde UC-infrastructuur die exact dezelfde functionaliteit heeft op de verschillendehardware platformen, zoals Windows en Linux. Ook is er inmiddels een installatie- wizard met de naam PBX Express. Het afgelopen jaar was er een duidelijke trend in de markt. Klanten wilden van specifieke hardware af en kiezen voor softwareoplossingen. De 3CX-software speelt daar op in door de gebruikerservaring het hart van het product te maken. Een intuïtieve gebruikersinterface verkort de leercurve en vermindert de vraag naar ondersteuning, waardoor er tijd vrijkomt voor zinvollere zaken. Slimme tweaks zorgen voor een snelle toegang tot veelgebruikte features en gebruikersinformatie waardoor ook ondersteunende afdelingen snel de juiste informatie bij elkaar krijgen. Klanten wordt op hun wenken bediend en zijn volgens Galea erg tevreden. “Maar ook geavanceerdere functies zoals videoconferencing zijn nu gemeengoed en verhogen de kwaliteit van de interne en externe communicatie. Sales en supportteams maken er graag gebruik van.”

‘Mobiele devices doen niet onder voor vaste oplossingen en softphones’

De nieuwe 15.5 versie van de 3CX- software heeft een sterk verbeterde gebruikersinterface waardoor het gebruik nog verder is vereenvoudigd. Het nieuwe geïntegreerde switchboard maakt het gebruik nog transparanter en toont alle communicatieactiviteiten die benut worden.  “Hoewel WebRTC pas net de status van Candidate Recommendation binnen de W3C heeft verorden, heeft 3CX de standaard als technologie frontrunner al helemaal geïntegreerd”, zegt Nick Galea. “De standaardfuncties zoals whiteboard, file sharing, screen sharing, polls en opname zijn al volop voor de klant beschikbaar.”

Mobiliteit voorop

De belangrijkste ontwikkeling van dit moment komt van de ‘digital natives’, weet Galea ook. “Zij willen hun eigen manier van communiceren ook binnen de werkomgeving toepassen. Maximale flexibiliteit omtrent de plek waar en met welke middelen er gewerkt wordt, staat daarbij voorop. Voor bedrijven is het een belangrijk element bij het aantrekken van nieuw personeel. Het motiveert bovendien om tot een hogere productiviteit te komen. We zijn op dit moment dan ook getuige van een nieuwe fase: de ‘Mobile First Era’. Dit is het moment waarop internet vaker/meer via mobiele dan vaste devices wordt geconsumeerd. Op dit moment zijn mobiele devices al verantwoordelijk voor 70 procent van het internetgebruik, een cijfer dat eind 2018 kan oplopen zijn tot rond de 80 procent. Een ontwikkeling waar we als 3CX maximaal anticiperen”, aldus Galea.

‘Vraag naar VoIP verder groeien en verschuiven richting cloud’

Naast de volledige integratie van Mac, Windows en webclients, kan 3CX exact dezelfde features ook leveren op mobiele devices. Ze doen niet meer onder voor vaste oplossingen en softphones. Werknemers ervaren hierdoor een maximale flexibiliteit bij hun werk, onafhankelijk van het gebruikte eindpunt. Los van deze flexibiliteit, besparen bedrijven veel geld omdat er minder gereisd hoeft te worden, vertelt Galea. “Een extra besparing is dat interne gesprekken, los van eventuele mobiele datakosten, ook mobiel helemaal gratis zijn. Interne gesprekken via de mobiele telefoon worden niet langer door telecomoperators als gesprekken afgehandeld en verrekend. Onbeperkte data-abonnementen maken het voordeel alleen maar groter.”

Wat brengt 2018?

Het uitfaseren van ISDN creëert volgens Galea vooral nieuwe kansen. Met name MKB-bedrijven zullen hun communicatieoplossingen moeten heroverwegen en traditionele infrastructuur vervangen voor een nieuwe generatie. “Bedrijven die aan dure infrastructuur en hardware vast zitten, zullen de kans aangrijpen om de stap naar IP te maken. Het is een mooie kans voor de aanbieders van zo’n oplossing, want IP is qua kosten de meest effectieve oplossing en als voor een hosted software oplossing wordt gekozen dan is eigen specifieke hardware in principe overbodig. Oplossingen in het eigen datacentrum liften mee op bestaande servers. De hogere beschikbaarheid van breedband internet maakt het zelfs bij verder afgelegen neven kantoren mogelijk alle potentie van VoIP optimaal te benutten”, zegt Galea. “Hierdoor kunnen bedrijven videoconferencing en virtuele samenwerking gebruiken, wordt spraak zelfs via HD Voice van een hogere kwaliteit mogelijk. Zeker als een operator ook Quality of Service in het netwerk ondersteunt, dalen de kosten die zij operators in rekening brengen en krijgen medewerkers steeds eenvoudiger de mogelijkheid om remote te werken.”

Met de opkomst van Unified Communications as a Service (UCaaS) krijgt de nieuwe trend om gebruik te maken van cloud based oplossingen volgens Galea een flinke boost. “UCaaS omvat alle communicatiekanalen van IP-telefonie, video conferenties, chat tot presence en die is beschikbar via een omgeving in de cloud. Analistenbureau Gartner voorspelt dat de hybride cloud (een combinatie van private en publieke implementaties) de standaard IT-architectuur gaat worden. Met het gebruik van meerdere cloudoplossingen wordt de impact van storingen verkleind dankzij de redundantie. Het uitrollen van nieuwe features gaat veel sneller en beveiligingsrisico’s worden verkleind. Kortom, in 2018 zal de vraag naar VoIP verder groeien en de verschuiving richting de cloud extra impulsen krijgen. Genoeg kansen voor een gezonde toekomst.”

VoIP

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 8-2017]

Lees het artikel hier in PDF