Consumenten gebruiken vaak prive-smartphone voor werk

Iets meer dan de helft van de consumenten met een smartphone gebruikt deze voor hun werk. Dit blijkt uit recent onderzoek van de marktspecialisten van Strategy Analytics. Aanbieders van value-added diensten moeten hierop inspelen.
Iets meer dan de helft van de consumenten met een smartphone gebruikt dit device ook voor zakelijke communicatie -en werkdoeleinden. In het onderzoek van de marktspecialisten geeft 50,5 procent van de respondenten dit aan. Ongeveer 20,5 procent gebruikt hun prive-smartphone voor meer dan 50 procent van de tijd voor zakelijke doeleinden.

Toepassingen

smartphoneDe belangrijkste zakelijke toepassingen die zij daarbij gebruiken, zijn onder meer publieke of bedrijfsspecifieke apps voor het delen van bestanden, het beveiligen van data, urenverantwoording, het rapporteren van de (persoonlijke) zakelijke uitgaven en collaboration. Het onderzoek geeft ook aan dat werkgevers bereid zijn hun werknemers tegemoet te komen, als het om zakelijk gebruik met een prive-toestel gaat. Ongeveer 20,8 procent van de respondenten antwoordt dat hun werkgever een vorm van compensatie biedt voor de kosten die zij hierbij maken voor hun mobiele abonnement. In slechts 7,2 procent van de gevallen geven de respondenten aan dat hun werkgever het mobiele abonnement volledig betaalt.

Kansen B2B-aanbieders

Volgens de specialisten van Strategy Analytics kunnen zakelijke telecomaanbieders, waaronder mobiele operators, device-fabrikanten en leveranciers van grootzakelijke software-oplossingen, veel verdienen in dit specifieke marktsegment. Vooral door het aanbieden van value added-diensten, maar ook door het aanbieden van de juiste zakelijke apps voor deze doelgroep. Door goed te analyseren welke apps deze consumenten voor hun zakelijke doeleinden gebruiken, kunnen zij het marktsegment goed gaan bedienen, aldus het rapport.

Bron: Strategy Analytics