In het tweede kwartaal van 2018 is de zakelijke omzet van VodafoneZiggo met 9 procent gedaald. Vooral het zakelijke mobiele segment was hier debet aan, terwijl alle overige vaste diensten juist meer omzet binnen brachten.
Uit de kwartaalcijfers voor de zakelijke markt over Q2 2018 komt naar voren dat de omzet op zakelijke mobiele markt daalde met 19 procent. Belangrijkste redenen hiervoor zijn de sterke concurrentie op zakelijk mobiel terrein en de daaruit vooortvloeiende prijsdruk. Ook regulering door lagere MTR-tarieven en het inkomstenverlies uit roaming was van invloed. De mobiele zakelijke ARPU daalde tot 21 euro.
Zakelijke vaste markt
In het zakelijke vaste markt noteert VodafoneZiggo, onder meer met kabeldiensten, over het afgelopen kwartaal juist een groei van 9 procent door meer klanten. De ARPU voor de zakelijke vaste markt daalde echter wel, -1 procent, tot een totaal van 58,50 euro. Voor de toekomst verwacht VodafoneZiggo veel van de zakelijke IoT-diensten waar de operator nu hard inzet.
Consumentensegment
Het consumentensegment liet, aldus de operator in haar kwartaalrapport, een gelijke trend zien als de zakelijke markt. Mobiele diensten laten een daling zien, terwijl de vaste diensten, zoals het aanbieden van kabeltelevisie, juist stabiel bleven of groei. In Q2 2018 werden er 12.000 meer breedbandverbindingen voor consumenten verkocht en kwamen er 6.000 nieuwe televisiekijkers bij. Regulering en nieuwe boekhoudmethodes zorgden ervoor dat de inkomsten uit mobiele diensten voor consumenten met 11 procent afnamen. Wel kwamen er weer 25.500 nieuwe eindgebruikers met een mobiel abonnement erbij. De ARPU daalde met 12 procent naar een totaal van 18 euro.
Bron: VodafoneZiggo