Xelion: Telefonie cruciaal in bedrijfsprocessen

Micha Cohen, directeur Xelion

Voor Xelion was 2018 een belangrijk jaar. De lancering van het nieuwe platform Xelion 7 was met afstand het hoogtepunt met de verdere internationalisering als goede tweede. In 2019 wil directeur Micha Cohen werk maken van het trainen van het kanaal. “Bij veel IT-resellers ontbreekt nog kennis over telecom.”

 

De lancering van Xelion 7 was de belangrijkste gebeurtenis voor het bedrijf in 2018, weet directeur Micha Cohen. Het nieuwe communicatieplatform laat medewerkers en klanten communiceren via ongeacht welk middel. Softphone, bureautelefoon, mobiele telefoon, chat en messaging zijn allemaal geïntegreerd. “Nieuw is ook dat partners gebruik kunnen maken van de Xelion API’s (Application Programmers Interface) die we hebben ontwikkeld. Dankzij de API kunnen applicaties via het Xelion-platform koppelen met willekeurig welke software en kunnen partners desgewenst eigen apps en programmatuur met Xelion ontwikkelen. Zo heeft een partner een specifieke zorg-app ontwikkeld en zijn er door derden specifieke reportingprogramma’s gebouwd. Partners reageren positief op Xelion 7 en de API. Vooral het integreren van telefonie en bedrijfsapplicaties geeft hen een unieke propositie”, stelt Cohen.

Micha Cohen

Dan was er dit jaar de nieuwe Xelion Market Place waar partners applicaties van derden simpel kunnen vinden. Vergelijkbaar met de Play Store of iTunes Store. “Alle applicaties draaien op het Xelion-platform”, aldus Cohen. “Inloggen en authenticatie voor alle applicaties kan daardoor met één inlogcode. Als je bedrijven helpt met het integreren van processen en systemen is ‘single sign on’ cruciaal.”

Buitenland

Belangrijk was ook dat Xelion dit jaar via de vestigingen in Duitsland en Engeland belangwekkende distributiecontracten heeft gesloten. Cohen heeft gezien dat in die landen nog forse stappen gemaakt moeten worden naar VoIP en UC. “Bureautoestellen zijn daar nu nog vrijwel het enige waarmee wordt gebeld. In Nederland is de adoptie van apps en softphones veel verder. We hebben veel ervaring met hosted en on-premisediensten die verder gaan dan alleen bellen via een bureautelefoon. Dat biedt ons de kans verder te groeien.”

Onboarden

De speerpunten voor komend jaar zijn volgens Cohen vooral gericht op groei. “En het creëren van een nog betere gebruikerservaring voor resellers. Zij moeten ons product nog makkelijker kunnen gebruiken”, vindt Cohen. “Hiervoor gaan we incentives aan resellers aanbieden want Xelion is natuurlijk maar één van de vele producten die ze verkopen. Dus moeten we opvallen.” Onboarden van nieuwe eindgebruikers wordt dus makkelijker. Dat is volgens Cohen ‘superbelangrijk’ voor partners. “We gaan nog meer inzetten op kennis, trainingen en methodes om ons product uit te leggen. We willen dat partners hun klanten makkelijker kunnen aansluiten en features kunnen configureren. De informatie over een klant die een partner bij de order-intake krijgt en invoert, kan later in het proces worden gebruikt voor confi guratie. Dat is wel zo makkelijk.”

Integratie

Vooruitblikkend op 2019 ziet Cohen weer meer consolidatie en integratie in de markt. IT-bedrijven worden in zijn optiek steeds belangrijker. “Toch ontbreekt bij IT-bedrijven nog veel kennis over telefooncentrales en de inzet van communicatiemiddelen. Dat krachtenveld wordt interessant in 2019. Hoe dan ook, wij blijven onze eigen koers varen en gaan solide door.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine, nummer 8]

Lees het artikel hier in PDF