Xelion: APIs paradepaardje van het platform

Micha Cohen, Xelion

Een telefooncentrale is al lang geen losstaand apparaat meer aangezien communicatie een essentieel onderdeel is geworden van bedrijfsprocessen. Dus leveren steeds meer platformaanbieders tools om die integratie mogelijk te maken. Zo ook Xelion dat zijn communicatieplatform heeft uitgerust met een open API en een Market Place voor resellers.

 

De telecommarkt gaat de komende jaren steeds meer horen over Application Programming Interfaces, ook wel API’s. Deze zijn bij uitstek geschikt voor het koppelen van telefonie(diensten) en bedrijfsapplicaties. Tegen die achtergrond heeft platformaanbieder Xelion in de afgelopen tijd veel energie en geld geïnvesteerd in de ontwikkeling ervan. “Communicatiesystemen moeten aansluiten bij de applicaties die bedrijfsprocessen ondersteunen”, stelt directeur Micha Cohen van Xelion resoluut. “Bedrijven gaan nu de volgende stap zetten en hun telecom middels API’s koppelen aan hun andere bedrijfsprocessen. Daarmee is enorme efficiency te behalen.”

Geautomatiseerde koppeling

Micha Cohen

Een API is in de basis ‘gewoon’ een geautomatiseerde koppeling tussen softwarepakketten die het mogelijk maakt om applicaties met elkaar te verbinden of te integreren zodat die applicaties snel informatie kunnen uitwisselen. In het geval van IP-telefooncentrales gaat het om onder andere bel- en klantgegevens die kunnen worden doorgegeven aan de software van bedrijven. De komst van VoIP heeft telefonie immers gedigitaliseerd en daarmee is de integratie met IT-systemen makkelijker en goedkoper.

‘Bedrijven met lef kunnen er voor kiezen om de bereikbaarheidsstatus van hun organisatie met een integratie te tonen op een webapplicatie’

Xelion heeft deze zomer de geheel vernieuwde versie van zijn platform gelanceerd en speelt hiermee in op deze trend. Xelion 7 is de gateway naar het communicatieplatform en hierdoor is het ondergeschikt hoe medewerkers of klanten willen communiceren. Hetzij via softphone of mobiele telefoon, hetzij via chat, messaging of andere manieren. Met API’s is het mogelijk vanuit Xelion allerlei functies aan te roepen waar medewerkers waarde uit kunnen halen zoals telefoongesprekken opzetten, chats versturen of presence monitoren. “Die integratie is belangrijk”, weet Cohen. “Voor elke functie en feature is er nu een API zodat bedrijven en ontwikkelaars maatwerk-apps kunnen bouwen. Dat kunnen zij zelf doen of laten uitvoeren door één van onze partners.”

Market Place

Volgens Cohen wordt het opzetten en instellen van API’s door partners heel makkelijk gemaakt door dit proces te automatiseren. “In de Xelion Market Place kunnen ze de gewenste koppelingen aanklikken en de dienst zelf activeren. Het is vergelijkbaar met de Play Store of iTunes Store. De applicaties draaien op de servers van het Xelion-platform en niet op de devices. Alle systemen zijn gehost omdat de servers met elkaar kunnen moeten praten.Voor authenticatietools zorgen we ervoor dat klanten alle applicaties kunnen gebruiken met één inlogcode. Dat is wel zo makkelijk want als je bedrijven wilt helpen met het integreren van hun processen en systemen moet je niet willen dat medewerkers voortdurend overal apart moeten inloggen.”

Vereiste kennis

De enige kennis die resellers nodig hebben, is weten welke bedrijfssystemen hun klanten gebruiken. Er zijn integraties mogelijk met veel software van derde partijen en hiervan kunnen partners van Xelion dus gebruikmaken via de Xelion Market Place. Zo is er de Salesforce Integration Kit waardoor Xelion volgens Cohen ‘perfect integreert’ met Salesforce. “Medewerkers kunnen aan de hand van binnenkomende nummers direct zien wie er belt, de bijbehorende contactgegevens worden direct in het beeldscherm getoond en de gesprekshistorie kan automatisch onder de klant worden weggeschreven. Maar omgekeerd kunnen ze ook direct bellen vanuit Salesforce.”

Een andere integratie waar Cohen veel van verwacht, is informatie over de bereikbaarheid en beschikbaarheid van medewerkers, ook wel presenceinformatie, inzichtelijk maken voor klanten. “Dat scheelt veel zoeken door receptionistes en binnendienstmedewerkers naar de juiste aanwezige mensen”, aldus Cohen. “En bedrijven met lef kunnen er zelfs voor kiezen om de bereikbaarheidsstatus van hun organisatie met een integratie te tonen op een webapplicatie. Dat geeft klanten de gelegenheid te bellen als de wachttijd kort is. Dat is toch superhandig voor bedrijven en callcenters met pieken in hun beschikbaarheid.”

Nieuwe inkomsten

Xelion houdt zich overigens buiten de relatie tussen zijn partners en diens klanten. Resellers regelen alles in het dashboard voor Xelion-partners. Dit proces van configureren werkt volgens Cohen heel eenvoudig. “Een beheerder gaat naar de Market Place, selecteert bijvoorbeeld de Salesforce-koppeling en start het proces waardoor Salesforce op ons platform is gekoppeld aan de telefoniedienst van zijn klant. Onze systemen vinden er de juiste servers bij om de koppeling goed te laten werken. Met één klik is de applicatie in één keer beschikbaar voor alle gebruikers van die klant. Als een organisatie niet wil dat alle medewerkers alle applicaties gebruiken, kan een beheerder dat eenvoudig tot op gebruikersniveau instellen. Vervolgens kan de reseller factureren, wat natuurlijk wel lekker is omdat hij zo zelf nieuwe inkomsten geneert.”

Buitenland

De API-integratie is dus mogelijk sinds de lancering van Xelion 7 en Cohen verwacht er veel van. Hij heeft al veel positieve reacties gekregen van partners die ermee richting hun klanten gaan. “Vooral het integreren van telefoniediensten en bedrijfsapplicaties wordt door partners gezien als een grote verbetering van ons platform.

‘Een applicatie is met één klik beschikbaar voor alle gebruikers’

Voor ons is de winst dat Xelion als dienst veel aantrekkelijker is. Dat helpt ons ook in onze stappen naar en in het buitenland zoals in Engeland en Duitsland waar communicatie nog vooral draait om deskphones. We beseffen het misschien niet maar in Nederland liggen we met de adoptie van apps en softphones mijlen voor op die landen. Deze applicatieintegratie is een voorbeeld van de steeds betere gebruikerservaring van de Xelion-apps die we partners kunnen bieden. Dat wordt het paradepaardje van ons communicatieplatform.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine, nummer 7]

Lees het artikel hier in PDF