Voiceworks versnelt groei in Europese UCaaS-markt

Buy-and-build-strategie

Voiceworks is in korte tijd hard gegroeid. De leverancier van Unified Communications as a Service (UCaaS) kwam in het nieuws dankzij de krachtenbundeling van moederbedrijf Within Reach Group (WRG) met het Duitse Swyx en de overname van het Franse Centile. De groep bedient nu twee miljoen gebruikers. CEO Stijn Nijhuis wil met zijn bedrijf toonaangevend in Europa zijn.

 

De Europese uitbreidingsplannen kregen wind in de zeilen dank- zij een samenwerking met investeerder Waterland. “Afgelopen jaren heeft Within Reach Group (WRG) al enkele overnames in Nederland gedaan. Maar we stonden nu op een kruispunt. We wilden nieuwe overnames doen, gericht op het buitenland. Het gaat dan om significante bedragen en een veel groter speelveld. Daarom zochten we een sterke financiële partner. Die vonden we in Waterland”, verklaart Nijhuis.

Midmarket

Stijn Nijhuis

Dankzij de komst van Swyx die reeds in de portefeuille van Waterland zat, konden WRG en Swyx hun krachten bundelen. Swyx is een bekende speler in de Duitse markt, gevestigd in Dortmund en heeft kantoren in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Het bedrijf werd door vakgenoten twee jaar op rij uitgeroepen tot het beste Unified Communications (UC)-platform voor de midmarket. “We zien een mooie synergie met Voiceworks. Swyx richt zich op de midmarket, terwijl wij vooral populair zijn in het midden- en kleinbedrijf”, zegt Nijhuis. “Bovendien krijgen we nu voet aan de grond in Duitsland. Daar hebben we een vestiging en zijn we al actief, maar pakken we nu in een klap een groot deel van de markt.”

Dankzij de krachtenbundeling wordt er gewerkt aan een gezamenlijke aanpak, waarbij Voiceworks en Swyx beide actief blijven als merk. Het Nederlandse Voiceworks zal wel meer nadruk gaan leggen op het whitelabelmodel. “Swyx heeft zo’n achthonderd partners in Duitsland. We verwachten dat een aantal partners in Nederland voor het whitelabelmodel zullen kiezen en naar Voiceworks verhuizen. Swyx is vooral sterk on-premise. Voiceworks heeft zich met het managed-voice-aanbod bewezen als cloudplatform. We elkaar versterken elkaar zowel in breedte als expertise”, aldus Nijhuis.

Complementair

Naast de samenwerking met Swyx, kondigden WRG en Swyx ook de overname aan van het Franse Centile. Deze leverancier van een UC-platform, gevestigd in Nice, heeft ruim 600.000 gebruikers in twintig Europese landen.

‘In de toekomst zullen we deze productkennis optimaal gebruiken ten behoeve van onze eigen productontwikkeling’

“Centile doet deels hetzelfde als wij, namelijk het leveren van een cloudplatform. Toch vormt dit bedrijf een mooie aanvulling, omdat het sterk is in andere Europese markten. Met name Frankrijk, Finland en Spanje. Bovendien verkoopt Centile met succes aan telecomoperators. Dat doen wij nog maar beperkt.”

Nederlandse partners en klanten

Wat betekenen de uitbreidingsplannen van Voiceworks voor Nederlandse partners en klanten? Nijhuis verwacht dat de gevolgen klein blijven. “Zowel Centile als Swyx hebben klanten in Nederland. Dat zal zo blijven. Wel gaan we ervoor zorgen dat de sip-trunks van Voiceworks beschikbaar komen voor Nederlandse Swyx-partners. Bovendien gaan we de mobiel-integratie van Voiceworks op een heel fraaie wijze integreren met het Swyx-platform. Dat doen we voor de Duitse markt, maar het is natuurlijk ook een aantrekkelijke optie voor Nederlandse Swyx-partners. Zij kunnen dan op eenvoudige wijze diensten van Voiceworks toevoegen. Andersom wordt het voor de partners van Voiceworks mogelijk om via Swyx on-premise te gaan leveren. Daarnaast opent de vernieuwde samenwerking deuren voor versnelde Europese expansie en vergroten daarmee onze schaal.

Swyx en Centile bieden Voiceworks de mogelijkheid om aanvullende kennis op productniveau op te doen. In de toekomst zullen we deze productkennis optimaal gebruiken ten behoeve van onze eigen productontwikkeling.”

Einde ISDN

Opvallend is dat de Duitse markt wat achter loopt op de Nederlandse als het gaat om het uitfaseren van ISDN. Het effect van het einde van ISDN is in Duitsland veel groter dan in Nederland. “In Duitsland is ISDN nog erg belangrijk. We moeten de markt ervan overtuigen over te stappen op VoIP. In Nederland ligt dat al een tijdje achter ons. Hier zijn we gewend aan geavanceerdere diensten zoals UC. Dat we in Nederland die conversieslag al eens hebben gedaan is heel nuttig. We kunnen die ervaring nu gebruiken voor de Duitse markt. Bovendien gaat Swyx het serviceprovidermodel gebruiken door meer te werken met terugkerende diensten, bovenop het Swyx-platform.”

‘We gaan de mobiel- integratie van Voiceworks op een heel fraaie wijze integreren met het Swyx-platform’

De plannen met Swyx en Centile maken duidelijk dat Voiceworks ambitieuze groeiplannen heeft. Nijhuis sluit niet uit dat er meer overnames volgen. “We willen Europees leider worden op het gebied van UCaaS. We hebben nu rond de twee miljoen gebruikers. Dat is al fors, maar als je kijkt naar de totale werkzame populatie in Europa dan is er nog veel ruimte. In eerste instantie willen we groeien in landen waar Swyx en Centile al succesvol zijn. Swyx heeft bijvoorbeeld een kantoor in Londen,dus kijken we onder meer daar naar potentiële uitbreidingsmogelijkheden. Maar additionele overnames zijn ook mogelijk, met name in Zuid-Europa en Scandinavië.”

Strategisch niveau

Ook in eigen land verwacht Voiceworks nog groei. “De Nederlandse markt is verder met consolidatie dan andere Europese landen. Als er zich kansen voordoen, zullen we daar gebruik van maken. We praten ook op strategisch niveau met onze bestaande partners. Hoe bezien zij de toekomst? Willen zij bedrijven overnemen? Wij kunnen ze daarbij helpen om ervoor te zorgen dat ons productportfolio in deze consolidatieslag een belangrijke rol blijft spelen.”

Nijhuis ziet de ambitieuze groeiplannen dan ook als een signaal richting de partners. “We blijven als aandeelhouders investeren in Voiceworks. Alleen dan kunnen we onze visie uitvoeren, zonder kwetsbaar te zijn voor een overname door een lokale grote operator of een technologiepartij. We staan hierdoor een stuk sterker waardoor de toekomst met onze partners weer voor jaren is gegarandeerd.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 6-2018]

Lees het artikel hier in PDF