Veilige en efficiënte bhv bij Bausch Health

KRITISCHE COMMUNICATIE OVER 4G VAN GROOT BELANG VOOR BAUSCH HEALTH

Bedrijfshulpverlening (bhv) wordt in veel ondernemingen gezien als een verplichting met weinig prioriteit. Zo niet bij Bausch Health, dat zijn bhv’ers onlangs van moderne robuuste smart devices met push-to-talk voorzag ter vervanging van portofoons.

 

Het Amerikaans/Canadese Bausch Health beschikt over een groot distributiecentrum op Schiphol-Rijk. Van hieruit verzendt het bedrijf oogzorgproducten, zoals contactlenzen en oog-chirurgische producten. Het warehouse fungeert als Europese hub.

‘We wilden naar een toekomstvaste oplossing voor onze bhv’ers’

Hoewel juist dit distributiecentrum vorig jaar al werd uitgeroepen tot ‘Veiligste Magazijn van Nederland’ blijft de onderneming investeren in de veiligheid. Het nam onlangs een complete push-to-talk-oplossing van kritische-communicatieserviceprovider PrioCom in gebruik, die geleverd werd door BTC.

Betrouwbaar netwerk

“Met de oplossing zoals onze vaste ICT-partner BTC die samen met mvno PrioCom installeerde, is onze bedrijfszekerheid gegarandeerd”, stelt Reinoud Schoon, Environmental Health Safety Coordinator bij Bausch Health Companies. De oplossing, met bijna dertig smart devices van het type Telo TE590, werd de afgelopen zes maanden uitgerold. “Het is een goede dienst, we krijgen goede ondersteuning door BTC en PrioCom. De oplossing is stabiel en is geïntegreerd in het betrouwbare 4G-netwerk van T-Mobile”, vat Schoon de samenwerking samen.

“Wij werken als ICT-partner al langer voor deze klant, met name op het gebied van telefonie en IT. Kritische communicatie sluit hier naadloos op aan”, legt Rick Eikelenboom van BTC uit. Hij voegt eraan toe dat de lead in eerste instantie bij PrioCom lag, waarbij Bausch de voorkeur gaf deze nieuwe dienst bij zijn vaste ICT-partner af te nemen. “Bausch Health is onze launching customer op het gebied van kritische communicatie. Door de intensieve samenwerking met de specialisten van PrioCom is de best mogelijke oplossing samengesteld.”

Android

Voorheen werkte de Europese distributeur van medische producten met portofoons. “We wilden naar een toekomstvaste oplossing voor onze bhv’ers die het liefst ook meer kan bieden dan push-to-talk en het doen van noodoproepen.” Zo beschikt het gekozen toestel over een 13-megapixelcamera. “We hebben ook een eigen ‘onveilige situatie meldingenapplicatie’ op het device geïnstalleerd. Ziet bhv een situatie die mogelijk gevaar oplevert, dan gaat de foto via mij naar de verantwoordelijke medewerker”, legt Schoon uit.

Eigen bedrijfsapps

Marja Dieben, sales manager bij PrioCom, voegt daaraan toe dat de smart devices op Android draaien; dit maakt het mogelijk eigen bedrijfsapps te installeren. “Hierdoor hebben hulpverleners slechts één apparaat nodig.”

Voor het beheer van de mobiele toestellen staat BTC borg. Eikelenboom: “Het kan natuurlijk niet zo zijn dat medewerkers er zelf apps op gaan installeren. BTC heeft veel ervaring in Mobile Device Management (MDM), dat maakt de samenwerking nog krachtiger.”

Reinoud Schoon en Rick Eikelenboom

Een pilotproject maakte onderdeel uit van de implementatiefase. Schoon hierover: “Je hebt aan het begin van de samenwerking een lijst met requirements, maar pas in de praktijk ervaar je hoe de toestellen werken. We rustten toen een aantal bhv’ers uit met leentoestellen en hebben een aantal scenario’s gespeeld. De Telo TE590 bleek het ideale smart device.” De bhv’ers hebben een week lang zowel de oude portofoons als de nieuwe toestellen naast elkaar gebruikt voordat defi nitief werd overgeschakeld op de kritische 4G-voorziening.

Meldkamer

De portiersloge waar de beveiliging werkt en die altijd bezet is als er in het bedrijf gewerkt wordt, fungeert als meldkamer voor de toepassing. Schoon vertelt over een extra uitdaging voor een bedrijf op Schiphol-Rijk. “Bij een alarm staat de brandweer binnen zes minuten voor de deur. Dan moet het complex ontruimd en gecontroleerd zijn. Daarin is een betrouwbare en snelle kritische-communicatieoplossing van groot belang”, weet Schoon, die in de praktijk eerder van een bhv-app op een normale mobiele telefoon gebruikmaakte en problemen ondervond in het bereiken van bhv’ers tijdens calamiteiten. “Deze kritischecommunicatieoplossing maakt gebruik van dataprioriteit-services van PrioCom op het T-Mobile-netwerk, wat de continuïteit garandeert bij calamiteiten. Ook als ik niet in het pand ben, kan ik de bhv met pushto-talk monitoren, dat is het voordeel van een mobiel device. Afstand speelt geen rol”, zegt Schoon.

‘Hulpverleners hebben slechts één apparaat nodig’

BTC ziet beslist groeikansen met oplossingen voor de PrioCom kritischecommunicatiedienst. Eikelenboom: “We hebben een brede range aan klanten in een veelvoud van branches en markten. Samen met de specialisten van PrioCom kijken we nu hoe de oplossingen bij onze bestaande klanten passen. Dan hoeft het niet alleen om bhv te gaan; ook bijvoorbeeld in de bouw, handhaving of bij logistiek speelt kritische communicatie een rol.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2019, nummer 6]

Lees het artikel hier in PDF