ChannelConnect LIVE Congres – verslag deel 1 – Telecom

De wintereditie van ChannelConnect LIVE, gisteren gehouden in DeFabrique in Utrecht, bestond uit een congresgedeelte in de ochtend, dat uitsluitend voor channelpartners toegankelijk was. Er stonden drie hot topics op de agenda: VoIP & UC, Security en IoT. Na een korte introductie door dagvoorzitter Lars Sørensen werd het spits afgebeten door ondernemer, telecomspecialist en consultant Rob Kurver die sprak over UCaaS en CPaaS en concludeerde dat ICT-resellers en telco’s aan de drempel staan van een disruptief tijdperk. 

door: René Frederick

“Te zien is dat communicatie nodig is voor applicaties en dat is wat de mensen willen.” Rob Kurver richtte aan het begin van het millennium Voipro op dat hij later verkocht. De rasondernemer is inmiddels telecomconsultant, spreker en schrijver voor onder meer ChannelConnect Magazine en de VoIP en Telecom Dossiers van vorig jaar en dit jaar. Hij vindt nadrukkelijk dat technologie hoort te zorgen voor verbinding.

“Dat gaat soms wel en soms niet goed maar het gaat om verandering”, aldus Kurver tijdens ChannelConnect LIVE. “Innovatie is dood, het gaat om disruptie. Komende tijd gaat er echt heel veel fundamenteel veranderen in de samenleving en telecom speelt daar een cruciale rol in. De grote fout die mensen maken, is te denken dat het de komende jaren op dezelfde manier doorgaat als het nu gaat.”

ChannelConnect-LIVE-Lars-Sorensen-Rob-Kurver
Lars Sorensen (l) en Rob Kurver (r)

UCaaS

Zijn focus ligt op VoIP dat steeds vaker hosted voice wordt genoemd. Sinds 2011 begint deze technologie in Nederland en Europa steeds meer pas tractie, reflecteert Kurver in zijn presentatie. “Er is nauwelijks nog een ICT-reseller of operator die geen hosted voice verkoopt. Hoewel eigenlijk iedereen dacht en denkt dat ISDN toch veel beter is, gaat het er volgend jaar uit. Het is dan ook onvermijdelijk dat hosted voice en VoIP groter wordt dat traditionele telefonie. Ruim 90 procent van de markt is cloud- en VoIP-telefonie. Cisco heeft Broadsoft gekocht en daarmee is de telefooncentrale dood.” De markt ontwikkelt zich volgens Kurver overigens naar UC as a Service of UCaaS. “Het gaat niet meer alleen over telefonie en spraak, het gaat om communicatie in de bredere zin. Kinderen en jongeren van nu bellen natuurlijk niet meer maar gebruiken Facetime, Snapchat en communicatie-apps in games. In hun ogen zijn telefoons die dingen waar je mee praat en toevallig gebeurt het wel eens.”

CPaaS

Rob Kurver

De volgende grote trend wordt Communications Platform as a Service, zegt Kurver. “CPaaS is de toekomst en een bedrijf als Twilio is daarin een van de leidende spelers. Veel van deze nieuwe partijen zijn al overgenomen en dus zie je dat de traditionele partijen CPaaS herkennen als kans. ICT-resellers en telco’s zijn gaan inzien dat communicatie nodig is voor applicaties en dat is wat de mensen willen. Hosted voice en UC gaan over communicatie, contact center-oplossingen en collaboration en die elementen zijn nu wel zo’n beetje geregeld. Met CPaaS hoeven we mensen niet te laten werken om de tools mogelijk te maken maar maak je tools die mensen laten werken. Leveranciers, telco’s en ICT-resellers moeten dus waarde creëren en waarde toevoegen die aansluit bij de behoeften van je klanten.”

www.thenextcloud.co