Telefoniemarkt in kaart gebracht

Met dank aan de redactie van ChannelConnect

De markt van telefonie- en VoIP-providers kan hectisch en onoverzichtelijk zijn. De redactie van ChannelConnect heeft daarom de top 45 aanbieders in kaart gebracht. Hieronder korte profielen van de belangrijkste providers.


3CX

heeft een PBX op softwarebasis die bestaande telefooncentrales vervangt en bedrijven toegang geeft tot een pakket aan UC-diensten. 3CX is ontwikkeld op open standaarden en kan worden geïntegreerd met applicaties zoals Salesforce, Google Contacten en Sage ACT. 3CX gebruikt SIP en levert een toekomstbestendig UC-systeem samen met technologiepartners zoals snom en Yealink. 3CX verkoopt alleen via channelpartners.
Info: www.3cx.com

Avaya

is wereldwijd één van de marktleiders in oplossingen voor zakelijke communicatie en collaboration. Het bedrijf levert oplossingen voor UC, contact centers, networking en overige gerelateerde diensten aan bedrijven van elke omvang over de hele wereld.
Info: www.avaya.nl

BLU Networks

is een snelgroeiende, infrastructuur onafhankelijke telecomprovider en ISP voor de zakelijke markt. BLU ontwikkelt en levert diensten als bouwstenen waarmee professionele telecom- en ICT-dienstverleners in staat gesteld worden om hoogwaardige oplossingen aan eindklanten en gebruikers te leveren.
Info: www.blu-com.nl

BroadSoft

is opgericht in 1998 en heeft zich ontwikkeld tot een toonaangevende leverancier van cloud PBX, UC, team samenwerking en contact center-oplossingen. Deze worden ontworpen voor en wereldwijd verkocht aan operators en service providers. Broadsoft levert niet aan eindklanten.
Info: www.broadsoft.com

Cisco

is wereldwijd leider in IT en software voor netwerk- en communicatieoplossingen. Het bedrijf is opgericht in 1984 en was ooit gespecialiseerd in routers. Tegenwoordig ontwikkelt, produceert en verkoopt Cisco een grote variëteit aan netwerkhardware, telecomapparatuur, software en andere hightech diensten en producten voor grote bedrijven en telecombedrijven. Na vele overnames biedt Cisco ook technologie voor specifieke sectoren zoals IoT en security.
Info: www.cisco.com/c/nl_nl

deanone

is een Nederlandse telecom- en internetprovider en is het resultaat uit een fusie tussen Dean Connect en OneXS. deanone biedt communicatiediensten voor de zakelijke markt als cloudtelefonie, mobiele diensten, diverse varianten van internetdiensten en SIP-trunking. Het bedrijf heeft haar diensten gebouwd op de systemen van Broadsoft en Oracle.
Info: www.deanone.nl

Gigaset

is onderdeel van de Gigaset Group en bedient zakelijke klanten over de gehele wereld met een breed portfolio met producten en maatwerk professionele communicatieoplossingen. Gigaset distribueert zijn pro-portfolio via een netwerk van gecertificeerde partners en heeft een focus op Europa. Het bedrijf komt uit de communicatiedivisie van Siemens.
Info: www.gigaset.com/nl_nl

gnTel

is een van de eerste leveranciers van cloudtelefonie in Nederland en is opgericht door John Ouderling, oud-directeur van KPN Research waar hij eind jaren ’90 werkte aan internettelefonie en zijn initiatief doorontwikkelde binnen TNO bedrijven. In 2004 is gnTel opgericht en sindsdien heeft het bedrijf duizenden klanten en meer dan 100 resellers van bedrijfstelefonie.
Info: www.gntel.nl

innovaphone

is een aanbieder van zakelijke IP-telefonie-oplossingen. Het bedrijf concentreert zich op de ontwikkeling, productie en distributie van IP-telefonie. Het bedrijf is in 1997 opgericht in het Zuid-Duitse Sindelfingen, niet ver van Stuttgart.
Info: www.innovaphone.com

Interoute

is eigenaar en operator van het grootste platform voor clouddiensten van Europa, dat meer dan 67.000 kilometer glasvezel, 12 eigen datacenters, 13 Virtual Data Centers, 31 colocaties en 195 geconnecteerde datacenters van partners in Europa. Interoute bedient grootzakelijke klanten en multinationals met computing, connectiviteit en communicatie met onder andere een Unified ICT-strategie.
Info: www.interoute.nl

IPerity

ontwikkelt realtime communicatie-oplossingen voor system integrators en grote en middelgrote ondernemingen. Het bedrijf heeft een cloudplatform Compass voor haar diensten maar waarop klanten en partners ook hun eigen communicatiediensten kunnen ontwikkelen.
Info: www.iperity.com

KPN

is marktleider in de voornaamste segmenten van de Nederlandse telecommarkt en levert een brede scala aan communicatiediensten aan zowel particuliere als zakelijke klanten. De kernactiviteiten zijn telefonie, data- en IP-diensten via het eigen vaste netwerk en mobiele telefonie en datadiensten.
Info: www.kpn.com

Kwebbl

is in 2013 opgericht als onderdeel van de Digifoon Group en heeft een volledig nieuw schaalbaar en veilig cloudcommunicatieplatform dat werkt vanuit verschillende datacenters in Europa. De diensten zijn vooral gericht op communicatie en collaboration voor service providers.
Info: www.kwebbl.com

Lijbrandt Telecom

is een Nederlandse aanbieder van telecomdiensten voor de particuliere en zakelijke markt met een portfolio op het gebied van communicatie en entertainment. Lijbrandt heeft een eigen glasvezelnetwerk voor haar telecomdiensten. Lijbrandt Telecom is onderdeel van KPN.
Info: www.lijbrandt-telecom.nl

Microsoft Skype for Business

is het zakelijke communicatie- en UC-platform van Microsoft met instant messaging, VoIP en videoconferencing als belangrijkste functies. Integratie met Microsoft Office en Outlook en de recente lancering van de dienst Bellen via PSTN en producten als de Surface Hub maken Microsoft tot een serieuze bedreiging voor de traditionele telecomaanbieders. Microsoft Nederland is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en ondersteuning van Microsoft-technologie in ons land.
Info: www.microsoft.nl

Mitel

levert geïntegreerde zakelijke communicatie-platforms, oplossingen, hardware zoals toestellen en oplossingen aan zakelijke klanten en contact centers. Andere diensten van de leverancier zijn onder meer flexibele publieke, private en hybride cloudoplossingen en oplossingen voor samenwerken, mobiliteit en messaging.
Info: www.mitel.nl

Motto Communications

levert geïntegreerde communicatiediensten vanuit haar clouddistributieplatform Flux aan zakelijke partners die zo een eigen portfolio van zakelijke telecom- en datadiensten kunnen samenstellen en in realtime en onder hun eigen merknaam kunnen uitleveren. Het bedrijf ondersteunt resellers tevens met technische support, administratie, facturatie en support bij regelgeving voor bedrijfskritische communicatie.
Info: www.mottovoip.nl

Mtel

heeft een portfolio aan ICT- en telecomdiensten waarmee eindgebruikers hun klantencontacten kunnen aansturen en monitoren. De diensten worden via een SaaS-model geleverd op basis van multitenant software van internationale partijen. Hierdoor kunnen diensten worden geïntegreerd met bestaande ICT-infrastructuur en ook worden op- of bijgeschaald.
Info: www.mtel.nl

MTTM Group

biedt zakelijke telefonie- en internetoplossingen en is specialist in servicenummers en IVR tegen concurrerende tarieven. Via de websites zakelijketelefonie.nl en zakelijkenummers.nl worden producten voor traditionele zakelijke telecomdiensten en servicenummers geleverd. zakelijketelefonie.nl is ook actief in het dealerkanaal.
Info: www.mttm.nl

NEC Enterprise Solutions

levert zakelijke IT- en communicatieoplossingen in de private en publieke sectoren. De spraak, data en videotechnologieën zijn ontworpen voor open connectiviteit, hoge beschikbaarheid en flexibele groei. NEC bedient klanten in Europa, MiddenOosten en Afrika via directe verkooporganisaties, distributeurs en VAR’s.
Info: www.nec-enterprise.com

NFON

biedt een cloudgebaseerd telefonieplatform met de functionaliteit van een high end telefoniecentrale. Het platform beschikt onder meer over open interfaces, Click2-Dial, Skype for Business, call center monitoring, IP-conferencing, spraakencryptie en vast-mobiele integratie. NFON wordt in Nederland aangeboden via Zetacom.
Info: www.nfon.com

OneCentral

ondersteunt system integrators en value added resellers met communicatiediensten als centrales, platforms, applicaties, security en netwerkverbindingen. De focus ligt niet alleen op de diensten, maar ook op hoe deze in samenwerking partners kan worden samengevoegd tot oplossingen die aansluiten bij de klantbehoeftes.
Info: www.onecentral.nl

OZMO

is een leverancier van eenvoudig te gebruiken en veilige zakelijke cloudtelefonie, vast-mobiele integratie, integratie met CRM-systemen, Skype for Business, multichannel-communicatie, Swyx-software, zakelijke internetdiensten en zakelijke IP-VPN-diensten.
Info: www.ozmo.nl

Pocos

is onafhankelijke en zelfstandige wholesale service provider en levert oplossingen voor connectiviteit, telefonie, mobiel en clouddiensten. De service provider beschikt onder meer over een eigen netwerk en platform waar partners zelf 24×7 abonnementen en diensten kunnen bestellen en beheren. De distributeur is tevens leverancier van Xelion en Swyx.
Info: www.pocos.nl

Pridis

is een onafhankelijke softwarespecialist dat met eigen producten en platformen bruggen bouwt tussen de technologie van de verschillende leveranciers of daarvoor aanvullingen creëert. Oplossingen zijn onder meer de Connecsy Enterprise console, (receptie) bedienposten, kostencontrole en reductie, spraakroutering, single sign on, rapportage-software, workflow-software en een paging-systeem.
Info: www.pridis.com

Raffel

biedt zakelijke telefonie-, internet-, cloud- en hostingdiensten voor het MKB. De aanbieder gebruikt hiervoor het eigen telefonie- en virtualisatieplatform Pulse en beschikt tevens over een eigen netwerk.
Info: www.raffel.nl

RoutIT

levert innovatieve diensten op het gebied van internet, cloud, connectiviteit- en communicatie-oplossingen uitsluitend via het indirecte kanaal. De dienstverlening bestaat uit onder meer VoIP, security, cloudomgevingen en mobiele diensten. RoutIT heeft ook een eigen geavanceerde Particuliere Alarmcentrale en biedt van daaruit alarmdiensten. Daarnaast biedt RoutIT haar partners ook marketingdiensten en white label-toepassingen. RoutIT is onderdeel van KPN.
Info: www.routit.nl

Sona Business

biedt wereldwijde telefoniediensten voor lokale en internationale carriers en andere aanbieders. Het bedrijf biedt call termination en specifieke break-outs op verschillende kwaliteitsniveaus variërend van wholesale kwaliteit tot premium routes met gegarandeerde CLI-ondersteuning.
Info: www.sonabusiness.nl

SpeakUp

is in 2003 opgericht als een VoIP-provider met een portfolio aan telecomdiensten voor het zakelijke segment, ISP’s en telecom-carriers en gebruikt een eigen telecominfrastructuur. Het bedrijf bedient de zakelijke markt rechtstreeks en via partners met IP-telefoniediensten. Het netwerk van SpeakUp biedt dekking in de landen Nederland, België, Engeland en Duitsland.
Info: www.speakup.nl

Swyx

is een van origine Amerikaanse aanbieder van cloudtelefonie en softwareoplossingen die als inhouse oplossing met CPE maar ook als cloud-variant in vijf talen en met bijpassende telefoons en andere hardware in het MKB worden verkocht. Swyx levert via distributeurs en meer dan 1.000 geautoriseerde resellers. Swyx heeft in Europa zo’n 750.000 gebruikers, waarvan ongeveer 10 procent in de cloud-variant.
Info: www.swyx.com

T-Mobile, onderdeel van Deutsche Telekom,

is met 3,7 miljoen klanten een van de grootste aanbieders van mobiele telecom en datadiensten voor consumenten en zakelijke klanten. T-Mobile heeft een geheel nieuw netwerk gebouwd dat klanten verzekert van zowel een hoge snelheid als groot bereik. T-Mobile voert in Nederland ook de merken Ben en KNIPPR.
Info: www.t-mobile.nl

Tele2

is één van de grootste telecombedrijven in Nederland. Het Zweedse bedrijf bedient de consumenten-, zakelijke en wholesale markt met spraak, data, internet en tv-diensten via eigen vaste en mobiele infrastructuur voorzien van moderne netwerktechnologieën.
Info: www.tele2.nl/zakelijk

Telfort

is een merk van KPN en levert goedkope mobiele telefonie en datadiensten aan met name consumenten.

Unexus

is een Nederlandse leverancier die complete (tele)communicatie-oplossingen ontwikkelt en levert en zo organisaties helpt hun bereikbaarheid te organiseren en goede dienstverlening aan klanten te bieden. Een van de oplossingen is de geïntegreerde UCS VoIP telefonie module die tevens presence en rapportage bevat.
Info: www.unexus.nl

Unify

is een internationale leverancier van communicatiesoftware en -diensten inclusief geïntegreerde communicatieoplossingen. Het bedrijf levert vooral oplossingen voor enterprises die verschillende netwerken, apparaten en applicaties samenbrengen op één platform met collaboration tools zodat teams beter communiceren en samenwerken.
Info: www.unify.com

Voclarion

ontwikkelt communicatieproducten en -diensten voor ZZP’ers en MKB-bedrijven op basis van haar telefooncentrale. Voorbeelden zijn vast-mobiel integratie, private GSM, bellen via een browser en koppelingen met cloud en CRM. Voor sommige klantgroepen zijn er specifieke oplossingen, zoals de zusteroproepsystemen voor de zorgsector.
Info: www.voclarion.nl

Vodafone

is één van de grootste mobiele telecombedrijven ter wereld en biedt particulieren en zakelijke klanten mobiele telefonie, data en andere communicatiediensten via een eigen netwerkinfrastructuur. Op basis van omzet is de operator momenteel het tweede mobiele telecombedrijf in Nederland. VodafoneZiggo, de joint venture tussen LibertyGlobal en Vodafone Group, is per januari 2017 actief op de Nederlandse markt.
Info: www.vodafone.nl

Voiceworks

is gevestigd in Almere en heeft kantoren in Spanje, Duitsland en Servië. Het bedrijf biedt zakelijke geïntegreerde communicatiediensten zoals vaste en mobiele telefonie, internet en UC via een netwerk van partners. Voiceworks biedt haar oplossingen vanaf één compleet communicatieplatform dat volledig zelf is ontwikkeld en wordt beheerd.
Info: www.voiceworks.nl

VoIPGRID

levert zakelijke telefonie via haar VoIP-platform dat is ontwikkeld voor ICT-resellers en eindklanten. Met het platform kunnen partners de telefonische zaken voor klanten zelf regelen inclusief (service)nummers aanvragen en doorschakelingen, wachtrijen of keuzemenu’s regelen. Het is ook mogelijk om faxdiensten te digitaliseren. Verder zijn er browser plugins en CRM-integratie. Alle diensten worden whitelabel geleverd.
Info: www.voipgrid.nl

Voipro

is opgericht in 2006 als leverancier van een wereldwijd communicatieplatform met cloudoplossingen voor het MKB. Het bedrijf biedt naast telefonie ook mobiele diensten, trunking en connectiviteit. Ook is er een geïntegreerde oplossing voor vast mobielbellen, internet en online software. Voipro heeft ook een API waarmee partners zelf functionaliteit kunnen toevoegen of integreren in hun eigen omgeving of applicatie.
Info: www.voipro.nl

Voys

levert zakelijke telefonie- oplossingen door middel van een eigen online telefooncentrale met de naam Freedom. Klanten hebben geen jaarcontracten en kunnen diensten per dag naar wens opschalen of downgraden. Voys heeft geen managers en medewerkers hebben geen functies om vertrouwen, verantwoordelijkheid en beslissingsbevoegdheid te bevorderen.
Info: www.voys.nl

Xelion

ontwikkelt zakelijke communicatieoplossingen waaronder de Xelion 6 VoIP-telefooncentrale. Het vlaggenschip heeft veel extra functies waarmee organisaties in staat zijn hun bereikbaarheid te verbeteren en medewerkers efficiënter te laten werken. Medewerkers zijn gelijktijdig vast en mobiel bereikbaar en kunnen behalve bellen ook SMS’en of chatten. Alle communicatie wordt veilig opgeslagen en kan worden gedeeld met collega’s. Xelion ontwikkelt zelf met een eigen team R&D-team en verkoopt via partners.
Info: www.xelion.nl

Zetacom

levert diensten voor telefonie, netwerken en zorgsystemen en integreert deze in één werkende (cloud)oplossing, zoals cloudtelefonie van NFON. De geleverde oplossingen helpen eind- gebruikers hun werk beter uit te voeren. De leverancier kiest hierbij, om hen volledig te ontzorgen, voor een samenwerkingsverband met haar klanten voor het gehele traject van behoeftebepaling, ontwerp, implementatie en training voor medewerkers en eindgebruikers.
Info: www.zetacom.nl

Ziggo

is een van de grootste aanbieders van communicatie- en entertainmentdiensten voor consumenten en bedrijven in Nederland. Ziggo levert televisie, internet en vaste telefonie aan miljoenen klanten en heeft zo’n twee miljoen WifiSpots in heel Nederland. De zakelijke markt gebruikt datacommunicatie, (mobiele) telefonie, televisiediensten en elektronische betalingen, VodafoneZiggo, de joint venture tussen LibertyGlobal en Vodafone Group, is per januari 2017 actief op de Nederlandse markt.
Info: www.ziggo.nl

Zpeak

is een aanbieder van laagdrempelige goedkope vaste telefonie met bijbehorende toestellen voor met name de kleinzakelijke markt. Het Amsterdamse bedrijf focust op online bestellen en gemak en biedt vaste telefonie voor het vaste bedrag van 10 euro per aansluiting inclusief toestel.
Info: www.zpeak.com/nl