T-Mobile: Wij gaan het de duopolie flink lastig maken

Martijn Teekens, directeur sales B2B T-Mobile

In deze uitgave blikken we met diverse mensen terug op 2018 en kijken vooruit naar 2019. Voor T-Mobile zal het komende jaar in het teken staan van de integratie met Tele2. Met Martijn Teekens, directeur sales B2B bij T-Mobile, spraken we vooral over de verschuiving van communicatie naar het IT-domein. “We hebben het er al jaren over, maar 2018 was wat mij betreft het jaar waarin die verschuiving echt goed zichtbaar werd.”

Met het nieuws van de goed- keuring tot het samengaan van T-Mobile Nederland en Tele2 Nederland nog vers in het geheugen, dachten wij dat het een goed idee zou zijn om met Martijn Teekens vooruit te kijken naar die integratie. Maar dat komt wat hem betreft wel wat te vroeg. “Op 2 januari 2019 zullen, als alles goed gaat, de papieren passeren bij de notaris. Tot die tijd zijn T-Mobile en Tele2 gewoon concurrenten van elkaar. Ik vind het dan ook niet passend om nu al te spreken over zaken die in de toekomst gaan plaatsvinden en wil me graag beperken tot wat T-Mobile op dit moment te vertellen heeft”, aldus Teekens. Een standpunt dat wij vanzelfsprekend respecteren.

IT en telecom komen samen

Teekens wil wel graag praten over het steeds meer bij elkaar komen van de disciplines telecom en IT. “We praten er al vele jaren over, maar eigenlijk zagen we het afgelopen jaar de eerste oplossingen komen die een koppeling maken tussen de domeinen IT en connectiviteit. Een voorbeeld daarvan is de koppeling van het portfolio van Microsoft met die van ons als telecomoperator. T-Mobile wil het ambacht connectiviteit dan ook heel graag beschikbaar maken voor de IT-partners. Het moment is vinden wij ook relevant: in negen van de afgelopen tien kwartalen was T-Mobile de snelst groeiende telecomprovider in de zakelijke mobiele markt. En dat ontstaat natuurlijk niet zo maar. Een belangrijke reden is onze hoge klanttevredenheid – waarvan de basis voortkomt uit het persoonlijke service-DNA dat wij hebben vanuit de tijd dat we het nog niet moesten hebben van netwerkexcellentie – die we de laatste jaren samen hebben laten komen met twee andere USP’s. Het eerste is dat we als eerste unlimited data-abonnementen op de markt hebben gebracht met onder meer als doel om ondernemers te ontzorgen. Unlimited is de hoogst mogelijke standaard en gaat natuurlijk over meer dan alleen de datacapaciteit: het is een gedachtegoed dat wij in alles consequent toepassen. Denk aan unlimited vrijheid door bijvoorbeeld maandelijkse opzegbaarheid als een optie aan te bieden. Als ondernemer wil je namelijk niet nadenken over je telecomdienstverlening. Nee, de ondernemer wil ondernemen. Die unlimited-propositie kunnen we in de markt zetten – en dat is de andere USP die ik noemde – omdat we een supergoed netwerk hebben gebouwd (door het onafhankelijke bureau P3 is het netwerk van T-Mobile Nederland de afgelopen drie jaar tot het beste mobiele netwerk van Nederland uitgeroepen, red.). We hebben na de frequentieveiling van 2012 de ‘bold move’ gemaakt door te besluiten het oude netwerk te ontmantelen en een heel nieuw ‘single-RAN’ netwerk op te bouwen.”

Dit zorgt ervoor dat we ons hele netwerk softwarematig kunnen besturen. We hebben daardoor een toekomstproof netwerk met de modernste technologie waarmee we te allen tijde op de hoogste kwaliteitsnormen de zakelijke klanten kunnen bedienen. En die drie elementen bij elkaar – service, propositie en netwerk – hebben een enorme acceleratie gegeven.”

Interessant voor resellers

Martijn Teekens

Maar waarom is dat nu zo interessant voor de IT-partners en zakelijke klanten? “Daar kom ik nu op”, lacht Teekens. “Wij willen als T-Mobile ons connectivity-portfolio steeds nadrukkelijker beschikbaar stellen aan die partijen die in de IT-wereld hun portfolio willen uitbreiden met connectiviteit. En in tegenstelling tot bijvoorbeeld de duopolisten KPN en VodafoneZiggo transformeert T-Mobile zich nadrukkelijk niet tot IT-partij. Wij zijn namelijk de expert op het gebied van connectiviteit en communicatie en daar blijft onze focus op liggen.” Teekens zegt daarmee dus eigenlijk dat T-Mobile door het ontbreken van een IT-portfolio geen concurrent is van de IT-reseller maar zich juist opstelt als een partner voor samenwerking. De reseller hoeft zich dus geen zorgen te maken over zaken als het ‘klanteigendom’.

“De IT-wereld krijgt steeds vaker de vraag gepresenteerd hoe hun reguliere domein convergeert naar communicatie”, vervolgt Teekens. “Je kunt een klant nu helpen naar de wereld van Microsoft Teams maar diezelfde klant heeft ook een communicatieoplossing. Hoe mooi is het om die twee werelden relevant naar elkaar toe te brengen. Praktisch voorbeeld: de mobiele telefoon is een device dat een centrale plaats heeft in de werkplek. Die zou je dus bijvoorbeeld ook kunnen inzetten voor identificatie. Dus dat je geen wachtwoord hoeft in te typen wanneer je laptop en telefoon bij elkaar zijn. En wanneer uit elkaar gehaald worden beide devices weer automatisch gelockt. Dat soort praktische toepassingen komen steeds meer op pad tussen IT en telecom in.”

Mobile first Communicatie is een belangrijk onderdeel van de werkplek, maar die werkplek is steeds flexibeler aan het worden. Men zit niet meer elke dag op een vaste plek en altijd in een kantoor. De integratie van vaste en mobiele telefonie wordt daarom steeds belangrijker. “Alle Gartnerrapporten wijzen erop dat die werkplekflexibilisering er nu echt van gaat komen”, weet Teekens. “Mobile first en cloud first zijn de trends. De traditionele telecommanager is een langzaam uitstervend beroep en communicatie komt daardoor op het terrein van de IT-verantwoordelijke en dus ook bij de IT-leveranciers. Die kunnen daar maar beter nu op voorbereid zijn.

‘In tegenstelling tot KPN en VodafoneZiggo transformeert T-Mobile zich nadrukkelijk niet tot IT-partij’

Als T-Mobile vinden wij dat de mobiele telefoon een cruciale rol speelt in de communicatie. Daarom hebben wij diverse proposities op het gebied van FMC (Fixed Mobile Conversion oftewel vast-mobiel- integratie, red.) dat loopt van een aanbod voor de zzp’er, via het mkb tot een aanbod voor grote ondernemingen.” En in al die proposities gaat T-Mobile uit van ‘mobile first’ en ‘cloud first’.

2019

En dan ontkomen we er tot slot toch niet aan om Tele2 toch nog even in het verhaal te betrekken. Want wat betekent het samengaan voor de huidige partners? Teekens: “Zowel T-Mobile als Tele2 zijn partijen met een heel sterk partner-DNA. Dat zal in de nieuwe situatie zeker zo blijven. We gaan de kracht van beide challengers samenvoegen en daardoor ontstaat een krachtig bedrijf dat, door een aantal concrete beloftes, het de duopolie in de Nederlandse telecommarkt knapt lastig gaat maken.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine, nummer 8]

Lees het artikel hier in PDF