T-Mobile is altijd een challenger gebleven

Léon Toet, T-Mobile Nederland

Sinds een paar maanden is Léon Toet bij T-Mobile Nederland de hoogste baas voor de zakelijke markt, nadat hij die functie al enkele maanden daarvoor op interim-basis invulde. Met in totaal ruim een jaar de zakelijke markt onder zijn beheer vond ChannelConnect het tijd om eens bij Toet aan te schuiven voor een goed gesprek en een kop koffie. Want wat heeft T-Mobile de zakelijke ICT-reseller te bieden.

 

Léon Toet draait al heel wat jaartjes mee in de (mobiele) telecomwereld. Hij begon in 2000 bij het toenmalige Ben (dat later T-Mobile werd) en was zelfs de eerste marketeer voor Ben Zakelijk. En nu mag hij leiding geven aan de totale businesstak van T-Mobile. In de tussenliggende tijd is er veel veranderd, realiseert ook Toet: “In de begintijd ging het om de verkoop van een abonnement en vaak daaraan gekoppeld een toestelverzekering. En moet je kijken waar we nu staan: we zijn de beste connectivity player in de markt en we zijn voor het derde jaar op rij in de P3-benchmark het beste mobiele netwerk van Nederland en onlangs hebben we de award voor het snelste netwerk ontvangen. En ik ben er trots op dat we aan vele bedrijven die connectiviteit mogen bieden. En daar zitten ook grote namen bij zoals KLM, Philips, Coolblue, bol.com en De Efteling.”

In het verleden

Leon Toet

Toch ging het T-Mobile niet altijd voor de wind in Nederland. Bij de allereerste frequentieveiling in 1998 wist het toenmalige Ben een aantal regionale frequentiepakketten te combineren tot een landelijk dekkend netwerk. Helaas betrof het met name de hogere frequentiebanden, hetgeen betekende dat de operator heel veel zendmasten moest plaatsen om een beetje fatsoenlijke dekking te krijgen. Maar in 2012 werden de kaarten opnieuw geschud. Ogenschijnlijk moest T-Mobile ook hier de meest interessante frequentiepakketten aan KPN en Vodafone laten, die daarvoor wel astronomische bedragen moesten neerleggen: zo’n 1,3 miljard euro. T-Mobile was met 911 miljoen euro redelijk goedkoop uit. Deze operator wist door slim frequenties te kopen (in combinatie met de vele zendmastlocaties die er al waren) zijn jarenlange nadeel om te zetten in een voordeel. Er werd besloten om een compleet nieuw netwerk te bouwen, waardoor T-Mobile later dan de andere spelers een landelijk dekkend 4G-netwerk kon uitrollen. Maar dat was wel een netwerk dat – hoewel de andere Nederlandse netwerken ook zeker niet slecht scoren – het beste netwerk van Nederland werd. En dat dus al drie jaar op rij.

Altijd challenger gebleven

“We hebben ons vanuit het verleden altijd als een challenger moeten opstellen”, constateert Toet. “Maar dat zijn we ook altijd gebleven. Het zit echt in ons DNA. Daarin past ook heel goed de aanpassing van de naam ‘T-Mobile Zakelijk’ in ‘T-Mobile Ondernemen’. Voor ons team is het slechts een andere naam, want de nieuwe naam straalt uit wat wij eigenlijk altijd al deden: ondernemen. In mijn hoofd associeer ik ‘zakelijk’ altijd een beetje met ‘jasje dasje’, koel en afstandelijk. Dat past niet bij ons, dat is precies wat we niet zijn. Wij zijn klantgericht en flexibel. Een ondernemer wil niet bezig zijn met de techniek van netwerken, bekabeling van werkplekken en dat soort zaken. Nee, de ondernemer wil een oplossing voor zijn connectiviteit. En dat is wat wij leveren. Ik zeg altijd: houd het simpel, want de ondernemer wil bezig zijn met zijn eigen business: het ondernemen. En met het beste en snelste netwerk én onze unlimited-propositie bieden wij precies wat de ondernemer wil.”

‘De ondernemer wil een oplossing voor zijn connectiviteit en dat is wat wij leveren’

Komend vanuit de mobiele telecom hanteert T-Mobile al vele jaren het principe ‘mobile first’. Een aantal jaren geleden lachte de wereld ze nog uit. Maar inmiddels ziet heel Nederland dat die keuze helemaal niet zo’n slechte was. Nee, het was een keuze vanuit een visie. “Dat betekent overigens niet dat we geen vaste verbindingen aanbieden”, meldt Toet. “Bij T-Mobile is mobiele connectiviteit de basis, maar natuurlijk willen wij ook kantoren op het gebied van connectivity ontsluiten. Toch bedenken wij altijd: een werkplek is geen bureau met daarop een computer en een vaste telefoon. Nee, voor ons is een werkplek een laptop en een mobiele telefoon tezamen. Daar moet je alles mee kunnen.”

Unlimited Workspace

Daarin past de op 1 november geïntroduceerde propositie ‘Unlimited Workspace’ ook helemaal. Het is een nieuwe werkplektoepassing, in samenwerking met CallHosted en OfficeGrip’ op ’s werelds bekendste ‘kantoorcloud’ Microsoft Office 365.

Maar wat heeft het precies te bieden? Toet: “We brengen twee werelden bij elkaar: die van de werkplek met de beste mogelijkheden om samen te werken, en die van bereikbaarheid. Door middel van cloudtelefonie bijvoorbeeld, waardoor je zelf kunt beslissen of je met een mobiel of vast nummer uitbelt. Daardoor wordt je bereikbaarheid veel beter. Je kunt makkelijk doorschakelen en zien of iemand beschikbaar is of niet. Office 365 heeft voor een enorme verbetering op het gebied van werkplekken gezorgd. Met samenwerkingstools als Teams (de opvolger van Skype for Business) bijvoorbeeld, en Sharepoint waarin je eenvoudig documenten kunt delen.”

Dat klinkt natuurlijk prachtig, maar wat gebeurt er nu precies? Léon Toet lacht even: “Wat we doen is die twee werelden met elkaar integreren. Had je in Office365 voornamelijk met e-mailadressen te maken, op je smartphone stonden juist vaste en mobiele telefoonnummers. Wij zijn die gaan combineren. Je laptop is voortaan een volledige werkplek. Als je daarmee uitbelt, kun je gewoon de telefoonnummers van je contacten gebruiken. En alles wat je op je laptop kan, kun je ook op je mobiel. Een voorbeeld van wat dat oplevert: wanneer je niet op je werkplek aanwezig bent, betekent dat nu meestal dat je niet bereikbaar bent en geen toegang meer hebt tot je bedrijfsdata. Met Unlimited Workspace ben je niet meer device-gebonden. Je bent telefonisch bereikbaar op de mobiele devices van je keuze en met hetzelfde gemak werk je daar verder aan je zakelijke documenten. Altijd alles binnen handbereik, binnen één transparante en veilige omgeving.”

Specialisten

Samenwerkingen gaat T-Mobile, zo blijkt ook uit het bovenstaande, nooit uit de weg. Sterker nog: ook samenwerken zit in het DNA van T-Mobile. “Doe waar je goed in bent”, zo vindt Toet. “Wij zijn goed in connectiviteit en werken graag samen met specialisten op andere terreinen. Daarom is het partnerkanaal ook essentieel wat ons betreft. Wij zijn van oudsher een echte channelspeler. We hebben nu veel partners in het kanaal die afkomstig zijn uit de telecomhoek. Logisch: daar komen wij ook vandaan. Maar omdat telecom en IT steeds meer naar elkaar zijn toegegroeid tot ICT, breiden wij onze samenwerking graag uit met specialistische partners in het kanaal.

Op de dag dat dit magazine bij de drukker op de pers zou gaan, werd bekend dat de Europa onvoorwaardelijk akkoord is gegaan met de fusie tussen T-Mobile Nederland en Tele2 Nederland. Vanzelfsprekend wilde Léon Toet nog even telefonisch reageren om zijn eerste reactie aan dit artikel toe te voegen. “Natuurlijk ben ik bijzonder blij met dit bericht. Dit is gewoon goed voor consumenten en ondernemers van Nederland. Wij hebben vijf beloftes gedaan en we zijn er klaar voor om die waar te maken. De concurrentie kan nu echt beginnen.” Lees die vijf beloftes nog eens na op www.t-mobile.nl/beloftes

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine, nummer 7]

Lees het artikel hier in PDF