De telecommarkt is flink in de beweging. Een belangrijke trend daarbij is een toenemende consolidatie van aanbieders. Maar er zijn ook bedrijven die zelfstandig blijven en zelf niet per se op zoek zijn naar kandidaten om over te nemen. Een daarvan is Pocos uit Eindhoven, dat dankzij die zelfstandigheid juist zijn onafhankelijkheid kan benadrukken.
Pocos is een aanbieder van telecomoplossingen, maar ook van internetconnectie, twee zaken die tegenwoordig nauwelijks meer te scheiden zijn. Grootste USP van het bedrijf is de onafhankelijkheid. Pocos werkt puur met partners en biedt op wholesale-basis vrijwel alle mogelijk verbindingen.
Eigen verbindingen
Het bedrijf heeft onder meer zijn eigen redundant uitgevoerde netwerk, opgebouwd in acht hypermoderne datacenters in Eindhoven, Amsterdam en Brussel. Het is de enige aanbieder met vier verschillende hosted telefonieplatforms: Xelion, Swyx, 3CX en The Voice of O365. Het netwerk is gekoppeld aan de belangrijkste operators zoals KPN, Tele2, Eurofiber, Ziggo én 80 lokale glasvezelproviders. Pocos is populair onder zijn partners, want die kunnen aan hun klanten vrijwel elke mogelijke oplossing bieden, zonder nee te moeten verkopen als de klant de keuze heeft voor een specifieke aanbieder.
Daarbij zijn connecties snel gemaakt, vaak bijna real-time of in ieder geval binnen 24 uur, dankzij de selfservice portal Pulse. Daar kan de partner/reseller terecht om abonnementen aan te sluiten en te activeren, mutaties te doen en andere diensten te regelen. Voor mobiele telefonie heeft Pocos een white-label optie, waarbij blanco simkaarten beschikbaar zijn voor de partners. Deze mobiele oplossing loopt via een van de grotere providers in Nederland.
Premium netwerk
Het eigen netwerk van Pocos is opgebouwd uit premium merken en componenten van Cisco, Arista, HP en VMware. Dankzij de always-on policy heeft de partner nauwelijks werk aan de klant. Een minimum aan onderhoud en service dus, waardoor de vaste fee die klanten aan de partners betalen deels ten goede kan komen aan nieuwe investeringen in plaats van aan kosten.
Pocos is een private onderneming, in tegenstelling tot veel andere aanbieders in de markt, die moeten kijken naar aandeelhouderswaarde. De focus van Pocos ligt voornamelijk op meerwaarde voor de klant. Die meerwaarde uit zich bijvoorbeeld in het gemak waarmee essentiële kennis wordt gedeeld met de partners. Deze aandacht en focus resulteert in een sterke autonome groei van dertig procent op jaarbasis, waarmee het een van de gezondere ondernemingen in de markt kan worden genoemd.