Nederlandse breedbandmarkt groeit licht in 2016

Volgens recent onderzoek van Telecompaper groeide de Nederlandse breedband markt in het laatste kwartaal van 2016 met 0,7 procent om uit te komen op 7,33 miljoen aansluitingen.

In het hele jaar 2016 groeide de markt met 2,6 procent ofwel 188.000 breedband aansluitingen. De groei in het vierde kwartaal kwam voor rekening van glasvezel met 2,6 procent en kabel met 1,4 procent, terwijl DSL-breedbandlijnen bleven dalen.

In heel 2016 groeide glasvezel breedband met 15 procent het hardst om en kwam uit op bijna 1,1 miljoen aansluitingen. Kabel groeide met iets meer dan 2 procent naar 3,37 miljoen aansluitingen; DSL daalde met 1 procent naar 2,87 miljoen aansluitingen.

breedband

Ziggo, de grootste kabelaanbieder van Nederland en sinds januari onderdeel van VodafoneZiggo, rapporteerde de hoogste kwartaalgroei sinds het samengaan met UPC aan het einde van 2013 en kwam uit op bijna 3,18 miljoen breedband abonnees. Dat stuwde het marktaandeel naar 43,4 procent aan het einde van 2016. Nummer twee op de breedbandmarkt, KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel), groeide met 2.000 nieuwe aansluitingen, en verloor 0,3 procentpunt marktaandeel.

Naast Ziggo en KPN kent de markt nog een aantal kleinere spelers. Daaronder T-Mobile, dat de klanten van Vodafone Thuis heeft overgenomen. “De kleinere aanbieders blijven het goed doen en zullen in 2017 door de komst van NLE en T-Mobile marktaandeel blijven winnen”, aldus Telecompaper. Het totale aantal lijnen zal dit jaar wel minder snel groeien, door toenemende marktverzadiging en een huishoudpenetratie van 94 procent. De groei was vorig jaar 2,6 procent, dit jaar waarschijnlijk 2,3 procent.

De omzet uit breedband aansluitingen kwam in het vierde kwartaal uit op 473 miljoen euro en voor heel 2016 werd bijna 1,87 miljard euro omzet gegenereerd. Voor de periode 2017-2021 voorspelt Telecompaper een gemiddelde groei per jaar van 1,7 procent in het aantal breedbandverbindingen en een gemiddelde omzetgroei per jaar van 1,2 procent.

Meer informatie: www.telecompaper.com