Telecom- en ICT-concern KPN moest afgelopen kwartaal opnieuw een omzetdaling incasseren als gevolg van de aanhoudende druk op de zakelijke markt. De opbrengsten uit telecom- en televisiediensten voor consumenten namen wel toe. Ook wist het KPN de winst omhoog te krikken.
De geconsolideerd omzet daalde met 2,6 procent tot 1,7 miljard euro, maar het bedrijfsresultaat (ebitda) steeg met 10 procent naar 662 miljoen euro. De nettowinst daalde met bijna de helft tot 45 miljoen euro als gevolg van de terugkoop van obligaties. Daarmee verlaagde het bedrijf de kosten voor zijn schuldenlast op de langere termijn.
KPN boekte met name meer omzet en winst aan telefonie-, internet- en televisiebundels voor consumenten. Naast een belastingmeevaller vorig jaar steeg ook de omzet uit mobiele diensten voor particulieren. De totale opbrengsten van de consumententak namen toe met 1,5 procent en kwamen uit op 802 miljoen euro.
KPN wist in het derde kwartaal per saldo 6.000 klanten met een breedbandabonnement te winnen. Het aantal gebruikers van interactieve televisie nam met 22.000 toe, mede dankzij het uitgebreide voetbalaanbod van KPN. Het aantal mobiele klanten steeg met 36.000. Inmiddels nemen ruim 1 miljoen mensen zowel vaste als mobiele diensten af bij KPN.
In de zakelijke markt blijft KPN het moeilijk hebben, de prijzen blijven onder druk staan, aldus topman Eelco Blok. Zakelijke klanten willen ook steeds vaker een totaalpakket aan telecom- en ICT-diensten. Daar heeft KPN inmiddels ook een ‘stevige positie’ opgebouwd, maar is daarmee nog niet in staat om de daling van de omzet uit traditionele diensten te compenseren. De winstgevendheid van de zakelijke tak zal mede dankzij kostenbesparingen eerder aantrekken dan de omzet, aldus Blok.
Bron: ANP