Telecom in ontwikkeling
Het samenvoegen van IT- en telecomsystemen is al jarenlang een belofte, maar in de praktijk zijn er nog veel ‘ouderwetse’ telefooncentrales te vinden. Vooral kleinere bedrijven houden vast aan de oude techniek. Grote bedrijven kiezen eerder voor geconvergeerde infrastructuur.
Al een jaar of tien geleden was convergentie een ‘buzzword’. Bladen vulden kolom na kolom over de toekomstige integratie van data- en telecommunicatie. Anno 2016 is er veel veranderd, maar in een groot aantal bedrijven bestaat de scheiding tussen telefonie en IT nog steeds. Opvallend is dat Voice over IP vooral op de consumenten- markt grootschalig is doorgebroken: de gemiddelde beller heeft het niet door, maar hij belt in de praktijk eigenlijk altijd dankzij het internetprotocol.
Legacy-centrales
In het bedrijfsleven is de ontwikkeling minder vlot gegaan. Natuurlijk, er zijn bedrijven overgestapt op IP-telefonie, maar lang niet iedereen heeft de overstap gewaagd. Op veel plekken staan nog ‘legacy’ telefooncentrales. In kleinere bedrijven (minder dan 50 FTE) is slechts eenderde overgestapt op VoIP, blijkt uit onderzoek door Conclusr. In het MKB valt dus nog een behoorlijke slag te maken.
Hetzelfde onderzoeksbedrijf vroeg ook of bedrijven verwachten dat telefonie en IT in de toekomst worden samengevoegd. Opvallend: van de MKB’ers denkt maar liefst 38 procent dat het niet zo ver komt. Bij (middel)grote bedrijven ligt dat percentage op minder dan 15.
Cijfers van Analysys Mason (in opdracht van Tele2) tonen aan dat ook de convergentie van mobiel en vast (fixed mobile convergence) onder kleine en middelgrote bedrijven moeizaam van de grond komt. Terwijl de bedrijven er wel voordeel van kunnen hebben. Als de vaste (DECT) toestellen het laten afweten, is de mobiel een prima alternatief, vertelde Mathijs Leenheer van Tele2 in Computerworld. Eigenschappen die traditioneel worden geassocieerd met vaste telefonie zoals groepsgesprekken of doorschakelen zijn tegenwoordig ook mogelijk op de mobiel. Om de dekking op industriële terreinen te verbeteren kan worden gekozen voor het bijplaatsen van zogeheten small cells.
Bij de grotere bedrijven is de belangstelling voor integratie van telecom en data een stuk groter dan in het MKB. Van de vestigingen met meer dan 500 werknemers blijkt nu al maar liefst 92 procent gebruik te maken van IP-telefonie, tonen cijfers van Conclusr aan. De gemiddelden worden sterk gedrukt door MKB-bedrijven, maar dat er sprake is van een stevige groei blijkt wel als we de cijfers van 2012 naast die van 2016 zetten. Vier jaar geleden gebruikte nog slechts 20 procent van alle vestigingen VoIP, nu ligt dat aantal op 55 procent.
Voor IT- en telecombedrijven is er nog het nodige zendingswerk te verrichten
Unified Communicatie
De overtreffende trap van VoIP is misschien wel Unified Communication (UC). Uiteraard verloopt daarbij alles over dataverbindingen, of het nu om vast, mobiel, mail, video of chat gaat. Hoewel het begrip UC al zeker tien jaar als buzzword de ronde doet, is ook deze technologie nog lang niet massaal doorgebroken. Slechts 20 procent van de bedrijven maakt er gebruik van. Nog eens 18 procent heeft plannen in die richting, waardoor er in 2017 wel een flinke stijging wordt verwacht. Het zijn vooral dienstverlenende bedrijven die UC gebruiken, zegt Conclusr. Toch is er ook in andere branches interesse, al is het gebruik ervan in de bouw- en installatiewereld opvallend laag.
Grote vraag is waarom het bedrijfsleven zo langzaam is met het kiezen voor convergentie van telecom en data. Koudwatervrees lijkt een belangrijke oorzaak. De techniek is inmiddels volwassen geworden, maar lange tijd werd er met argwaan gekeken naar (video)bellen via internet. Dankzij glasvezel en snelle koperverbindingen neemt die twijfel binnen bedrijven wel af. Hosted voice met een telefooncentrale in de cloud kan gezien worden als een betrouwbare techniek. Het biedt bovendien veel mogelijkheden tegen een aantrekkelijke prijs.
Zendingswerk
Die koudwatervrees is deels in stand gehouden door traditionele telecombedrijven die veel geld verdienden aan de ouderwetse telefoonlijn. IP-telefonie zagen zij lange tijd als een bedreiging voor hun verdienmodellen. Zo maakten ze handig gebruik van de twijfel die er toch al leefde bij bedrijven over internettelefonie. Het laatste waar een bedrijf op zit te wachten is een slechte bereikbaarheid, dus de overstap op een vermeend onbetrouwbare techniek is geen optie. Zo bezien is het begrijpelijk dat een grote meerderheid van de bedrijven nog altijd de voorkeur geeft aan de traditionele telefooncentrale, zelfs al biedt geavanceerde IP-telefonie meer mogelijkheden tegen lagere kosten. Voor IT- en telecombedrijven is er nog het nodige zendingswerk te verrichten om bedrijven in te lichten over de voordelen (en betrouwbaarheid) van IP-telefonie.
MKB-markt
Veel bedrijven zijn al wel bezig met dergelijk zendingswerk, maar het valt op dat ze zich voornamelijk richten op de grote bedrijven en op consumenten. Onderzoeksbureau McKinsey waarschuwt dat het MKB buiten de boot dreigt te vallen. Terwijl deze sector wereldwijd goed is voor een slordige 28 miljard dollar (en ook nog eens met 20 procent per jaar groeit).
Waarom richten telecombedrijven zich niet op het MKB? Volgens onderzoekers van McKinsey stelt dit marktsegment relatief hoge eisen aan leveranciers van VoIP en UC. MKB’ers zouden vaker aankloppen met vragen bij problemen. Bij grote ondernemingen speelt dat minder, terwijl de consumentenmarkt door de schaalgrootte aantrekkelijk is. Overigens vinden de onderzoekers wel dat het MKB meer aandacht verdient omdat er veel kansen liggen. «
Belangrijkste leveranciers
Legacy telefooncentrales worden vooral geleverd door bedrijven als Siemens, KPN en Panasonic, blijkt uit cijfers van Conclusr. In de top drie van nieuwe IP-centrales zien we opnieuw de merken Siemens en Panasonic, maar ook Mitel behoort tot de koplopers.
Kansen voor resellers
Hoewel telecom en IT steeds meer naar elkaar toegroeien, kiezen veel bedrijven in de praktijk nog voor een traditionele technologie. Ze kopen hun telefonie in bij een telecomprovider. Resellers van IT zien dat graag veranderen. Zij zien kansen voor VoIP, zeker met de introductie van onder meer Skype for Business. Resellers hopen dat dergelijke technologie een vlucht gaat nemen. Zo kunnen zij een grotere rol gaan spelen in het telecomsegment. Het samenvoegen van telecom en data heeft wel gevolgen voor leveranciers van traditionele telecomdiensten. Bedrijven schakelen meestal een IT-dienstverlener in om telecom en data samen te voegen. Het telecombedrijf valt daardoor buiten de boot. Reden voor deze leveranciers om zich te bezinnen op hun toekomstige rol.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 6-2016] Geschreven door: Dirkjan van Ittersum